قیمت تولید کننده مبنای دریافت مالیات / افزایش رقابت در سیستم توزیع با تغییر قیمت یک محصول در بازار

ساعت: 15:48
تاریخ انتشار: 1400/10/07
کد خبر: 1795880

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در طرح جدید قیمت، قیمت تولید محصول مبنای مالیات است، گفت: تفاوت قیمت یک کالا در بازار نه تنها به مصرف کننده حق می دهد. انتخاب کند، اما رقابت را در سیستم توزیع تشدید می کند.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدصادق مفتح در پاسخ به این سوال که ابزار نظارت بر قیمت مصرف کننده با توجه به کاربرد آزمایشی درج قیمت تولید کننده بر روی محصول چیست، گفت: در طرح قیمت گذاری محصول جدید، قیمت تولید کننده بر روی محصول و قیمت فروش این محصول درج شده است. محصول موجود در واحد اتحادیه برای خریدار قابل مشاهده خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که ابزار نظارتی وجود دارد، با توجه به اینکه واحدهای صنفی مختلف ممکن است قیمت های متفاوتی را برای تحویل یک نوع کالا انتخاب کنند، افزود: وقتی یک نوع در یک واحد صنفی با همان قیمت و در یک واحد صنفی است. در حال حاضر با قیمت متفاوتی عرضه می شود و اتفاقاً به خریدار حق انتخاب می دهد و با این عامل رقابت در سیستم توزیع تشدید می شود و به نفع مصرف کننده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح می کند: به عنوان مثال یک تولیدکننده عادلانه آب معدنی در اطراف تهران، قیمت محصول خود را بر اساس دورترین مسافت و بالاترین قیمت تعیین می کند تا کسانی که این محصول را در تهران خریداری می کنند، متضرر شوند. باید قیمت را بر اساس بدترین شرایط قیمت بپردازند.

وی افزود: زمانی که فاصله قیمت درب کارخانه تا قیمت فروش مشخص شد، تعیین قیمت، سود عمده فروشی و خرده فروشی یا تحویل کالا برای سازمان های نظارتی مانند سازمان حمایت بسیار آسان می شود. قیمت . . ”

مفتح گفت: بنابراین تشخیص اینکه آیا فاصله قیمت درج شده روی کالا با قیمت عرضه شده در فروشگاه منطقی است یا خیر، برای سازمان نظارت آسان است و بنابراین قیمت گذاری ناعادلانه و گران فروشی در مسیر توزیع را کاملاً تعیین می کند. «هم از نظر نهادی و هم به طور اساسی از گران فروشی جلوگیری می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه ابزارهای کنترلی برای قیمت درج شده بر روی کالای تولیدکننده وجود دارد، گفت: طبق توافق با سازمان امور مالیاتی، قیمت درج شده روی کالای تولیدکننده مبنای مالیات کارخانه است، بنابراین بحث مالیات کاملا شفاف و سررسید است. در بحث مالیات، تولید کننده نمی تواند قیمت غیر واقعی برای محصول معرفی کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید