خرید شفاف مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولیدکننده است / شهرت تولیدکنندگان و توزیع کنندگان معتبر طرح شفافیت قیمت


زمان: 09:13
تاریخ انتشار: 1400/11/24
کد خبر: 1808273

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان؛

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در دیدار با کمیسیون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مهم‌ترین خروجی طرح درج قیمت‌های تولیدکننده را شفاف‌سازی و خرید شفاف عنوان کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس تابش گفت: تبیین این تغییر سیاست قیمت گذاری از نکات قابل توجه طرح است و جلسات با ذینفعان، سازمان ها و بخش خصوصی در این زمینه ادامه دارد.

ایجاد شفافیت برای مردم با درج قیمت تولیدی

وی در خصوص روش جدید قیمت گذاری (درج قیمت تولیدی) گفت: در مدل جدید بدون ورود به بحث قیمت گذاری، از سازنده می خواهیم که فقط قیمت تولید را روی محصول درج کند. به این ترتیب شفافیت ایجاد می شود و خود مردم از قیمت واقعی مطلع می شوند.

بازنگری امکان پذیر است اما بازگشت از طرح امکان پذیر نیست

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده با بیان اینکه امکان بازگشت از این طرح وجود ندارد، گفت: بدون حضور ذینفعان هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم. اسناد پروژه قبل و بعد از اجرا در دسترس است و در دسترس بخش خصوصی، فعالان اقتصادی، انجمن ها و سازمان ها و ذینفعان است. در مواردی که نیاز به بازنگری باشد، با بررسی اسناد و مدارک، ارائه دیدگاه‌های مختلف بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و سازمان‌ها، بررسی‌های لازم انجام خواهد شد.

تابس با بیان اینکه قیمت 84 هزار قلم کالا در این زمینه احصا شده است، افزود: برخی کالاها حتی 120 درصد مازاد بر هزینه توزیع داشتند که نوعی ظلم به مصرف کننده بود.

کاهش قیمت 1700 عدد در قیمت شرکت سازنده

وی با اشاره به اینکه تا کنون قیمت تولید شامل 3300 قلم کالا می شود گفت: با رصد 1700 قلم کالا از 3 درصد به 65 درصد بازار کاهش یافته است و هر چه پیش می رویم محدوده کالاهای مشمول قیمت گذاری است.

اسکن خرید شفاف، پاسخگویی به ابهامات مردم هنگام خرید

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، «هزینه‌های گزاف توزیع و تخفیف‌های وسوسه‌انگیز» را دو ابهام برای مردم در خریدها خواند و گفت: طرح درج قیمت تولید و اسکن شفاف خرید، این دو موضوع را تبیین و شفاف‌سازی می‌کند.

رعایت حداکثر هزینه برای توزیع کالاهای مصرفی و سرمایه

تبس گفت: کالاها به دو نوع سرمایه و مصرف تقسیم می شوند: بدون کالاهای سرمایه ای بالای 20 درصد و بدون کالاهای مصرفی بالای 30 درصد هزینه های توزیع. یعنی یک محصول مصرفی از درب کارخانه که قیمت تولید روی آن درج شده است تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی (خریدار) نرسد، نمی توان بیش از 30 درصد افزایش داد. به عبارت دیگر حداکثر هزینه توزیع در زنجیره درب کارخانه تا رسیدن کالای مصرفی به دست مصرف کننده نهایی (خریدار) 30 درصد می باشد.

قیمت تولید کننده بر اساس مالیات و فاکتور است

وی با بیان اینکه قیمت معرفی شده از سوی تولیدکننده بر اساس مالیات است و به عنوان فاکتور گفته است: تولیدکننده نمی تواند 3 درصد بیشتر تخفیف بدهد. تخفیف بیشتر از این است که تقاضای موثر بازار را برای همیشه افزایش دهد یا تخفیف های منطقه ای و فصلی که باید طی نامه ای به سازمان های استانی مربوطه ارسال شود تا اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند، همه این موارد شفاف سازی و دریافت تخفیف است. برای کاربر واقعی و نهایی

برای وارد کردن قیمت سازنده خوش آمدید

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده با اشاره به جلسات متعددی که با تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف برگزار کرده است، ادامه داد: تولیدکنندگان از این طرح استقبال کردند و شرکت‌های معروف پخش نیز به شدت با این طرح برای گسترش کار موافق هستند. اجرای این طرح تخفیف های اغوا کننده فروشگاه ها حذف شده و کالا با قیمت واقعی به دست کاربر نهایی (خریدار) می رسد. همچنین مکان هایی که این طرح در آنها اجرا می شود با استقبال مردم مواجه می شود، تمامی کالاها به مرور زمان بر اساس برنامه زمان بندی مشمول این طرح می شوند.

در این جلسه اعضای کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مهمترین نقطه نظرات خود را در خصوص طرح معرفی قیمت تولید بیان کردند.

مشارکت گسترده خرده‌فروشان در این طرح، شفاف‌سازی و بررسی هزینه‌های توزیع و فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مدیریت شبکه توزیع سرمایه، مدیریت تغییرات قیمت‌های خرده‌فروشی، مالیات بر ارزش افزوده و تمرکز بیشتر بر نحوه اجرای طرح، از مهمترین موارد بود. امتیاز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید