درختان بلوط طارم طعمه آفت پروانه قهوه هستند/ طرح های کمپین نیاز به بودجه 3 میلیارد تومانی دارد.

وجود درختان بلوط یکی از منابع طبیعی ارزشمند طارم سفلی قزوین است. متاسفانه در سال های اخیر این ذخیره گاه جنگلی تحت تاثیر آفتی به نام پروانه دم قهوه ای قرار گرفته است و در صورت عدم مبارزه با این آفت به تدریج تمامی درختان از بین می روند.

پروانه دم قهوه ای تقریباً هر 15 سال یک بار به دلیل هوای گرمتر به جنگل های کشور حمله می کند. این آفت دارای چهار مرحله تخم، لارو، شفیره و پروانه است که در مرحله لاروی بیشترین خسارت را به درختان وارد می کند.

در سه سال اخیر شیوع این آفت در مناطق جنگلی حسین آباد، عباس آباد و اعماق طارم به حدی افزایش یافته که حتی به باغات و مزارع کشاورزی مردم آسیب وارد کرده است.

یکی از اهالی شهرستان طارم سفلی ضمن ابراز نگرانی از شیوع آفت پروانه ای گفت: شیوع گسترده این آفت در سال های اخیر به حدی نگران کننده است که حتی باغ ها و زمین های برخی مناطق کوهستانی را مورد هجوم قرار داده است.

وی افزود: هر ساله با کمبود بارندگی و گرم شدن هوا، شیوع این آفت در حال گسترش است که نیاز به راهکارهای اساسی در این زمینه است.

d84ccdf8 0620 4bd4 833a 21699033a5f4 خبر خاکستری


هجوم پروانه ها با دم قهوه ای آسیب جدی به روستاییان وارد کرد

این شهروند افزود: اداره کل منابع طبیعی طارم سفلی در این راستا ورود کرده است اما به دلیل وسعت ذخیره نظامی نمی توان به صورت دستی و مکانیکی خیلی موفق مدیریت کرد.

وی گفت: سال گذشته این آفت وارد مزارع و باغات روستاهای امکین، حسن آباد، علی آباد و چند روستای اطراف شد و خسارت مالی زیادی به آنها وارد کرد.

این شهروند ادامه داد: در صورت عدم کنترل جدی و فوری این آفت، جدای از نابودی جنگل های طارم که از منابع طبیعی ارزشمند استان قزوین است، کشاورزان و باغداران ساکن در ارتفاعات نیز متحمل خسارات مالی زیادی خواهند شد. “

این شهروند گفت: از استاندار و مدیریت بحران استان تقاضا داریم در خصوص تخصیص اعتبارات برای مبارزه با این آفت هماهنگی لازم را داشته باشند تا شاهد مشکلات سال گذشته برای مردم منطقه نباشیم.

وی در پایان گفت: علاوه بر این منبع آب شرب برخی از روستاهای رشته کوه طارم از این جنگل ها تامین می شود که با شیوع این آفت و استفاده از سموم دفع آفات برای کنترل آن بی شک سلامت آب شرب را تحت تاثیر قرار می دهد. امیدواریم با جدیت مدیریت شود.»

برای بررسی این موضوع با معاون منابع طبیعی استان قزوین گفت وگو کردیم؛

800 هکتار از جنگل های طارم درگیر این آفت است

سفلی در خصوص شیوع پروانه های قهوه در منطقه طارم گفت: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل کاهش سرما و کمبود بارندگی شاهد شیوع آفات در نقاط مختلف کشور بوده ایم که یکی از این موارد است. آفات در سه سال اخیر «به جنگل های منطقه طارم سفلی راه پیدا می کند.

وی با بیان اینکه بیشتر پروانه های دم قهوه ای میزبان بیشتر جنگل های بلوط هستند، افزود: این آفت بیشترین خسارت را در مرحله لاروی وارد می کند به طوری که هر دو یا سه سال یکبار که بهار است از شفیره ها خارج شده و برگ درختان را می خورند. “

معاون حفاظت منابع طبیعی استان قزوین گفت: در دوره تخم ریزی در هر کلنی حدود 500 تخم گذاشته می شود که همگی در فصل بهار به لارو تبدیل می شوند و خسارت زیادی به درختان وارد می کنند.

محمدی ادامه داد: برای بررسی بیشتر این آفت بیش از 7 هزار هکتار از جنگل های بلوط طارم سفلی را مشاهده کردیم که متاسفانه حدود 800 هکتار از این ردیف جنگلی به این آفت آلوده شده است.

وی گفت: سال گذشته علاوه بر نبردهای مکانیکی، 200 هکتار از جنگل های طارم به صورت بیولوژیک با قیر و محلول پاشی کنترل شد و امسال مبارزه مکانیکی این آفت با جمع آوری کلنی های زمستانه در 300 هکتار از جنگل ها توسط پیمانکاران آماده شد.

معاون حفاظت منابع طبیعی استان قزوین اذعان داشت: مبارزه با قیر باید از طریق هوایی انجام شود.

محمدی یادآور شد: علاوه بر این به دلیل وسعت شاخه های درختان جنگلی، جابجایی نیروی کار به سختی انجام می شود، اما سعی کردیم قسمت های بیرونی و حاشیه جنگل را با سمپاش خودرو درمان کنیم.

وی افزود: سمپاشی عمیق جنگل باید از هوا انجام شود تا موثر باشد. در همین راستا سال گذشته با شرکت هواپیمایی قرارداد خدمات ویژه منعقد کردیم که بلافاصله دو پرواز برای مبارزه با این آفت راه اندازی شد اما موفقیت چندانی نداشت. “

به 3 میلیارد تن اعتبار نیاز داریم

معاون حفاظت منابع طبیعی استان قزوین گفت: به دلیل آسیب رساندن به بالگرد هوایی در سال گذشته; امسال در حال پیگیری قراردادی برای انجام عملیات رزمی در قالب پهپاد هستیم.

موسوی افزود: مرحله آزمایشی مبارزه با پهپادها در سال گذشته انجام شد که به دلیل هزینه های بالا و کمبود بودجه امکان پذیر نیست.

وی گفت: سال گذشته و امسال 250 میلیون تومان برای مبارزه با آفت پروانه ای دم قهوه ای صرف وام ملی شد اما هیچ وامی در این زمینه از وام های استانی یا استانداری اعطا نشد.

معاون حفاظت منابع طبیعی استان قزوین ادامه داد: با توجه به بالا بودن هزینه سم پاشی هوایی، حداقل 2.5 تا 3.5 میلیارد تن اعتبار برای این کار نیاز است تا بتوان کل جنگل را سمپاشی کرد.

محمدی اذعان داشت: با توجه به تجربه ای که در سال های اخیر داریم، این آفت تقریباً هر 14 تا 15 سال یک بار فوران می کند و با شروع فصل سرما و بارش برف تقریباً ریشه کن می شود.


bc8ae8cd 9b80 4d54 a7d2 fb92c0891a53 خبر خاکستری


آفت کش ها باید با پهپاد ساخته شوند

وی ادامه داد: هفته گذشته مزایده سمپاشی هوایی با پهپاد را راه اندازی کردیم که متأسفانه هیچکس در آن شرکت نمی کند و این هفته مزایده بارگیری می شود.

معاون حفاظت منابع طبیعی استان قزوین گفت: با توجه به شرایط موجود هفته آینده محلول پاشی تا مرز بین باغات و مزارع کشاورزی مردم توسط یگان حفاظت بومی انجام می شود تا بتوانیم بخشی از این آفت را کنترل کنیم. “

محمدی ادامه داد: مبارزه با این آفت باید با تلفیقی از روش های مکانیکی، قیر و فرمون صورت گیرد که برای تاثیرگذاری باید پروانه های نر را جذب کند.

وی گفت: اگر یکی از این روش ها به تنهایی انجام شود، ممکن است آفت به طور کامل از بین نرود، زیرا کلنی های سازنده تخم ها به قدری غیرقابل نفوذ هستند که می توانند از آسیب به لارو جلوگیری کنند.

معاون منابع طبیعی استان قزوین در پایان گفت: امیدواریم اعتبارات لازم در اختیار منابع طبیعی استان و مدیریت بحران قرار گیرد زیرا این آفت علاوه بر جنگل به تدریج به محصولات و باغات نیز آسیب می رساند. در این زمینه به عزم جدی نیاز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید