سازمان جنگلبانی در رابطه با تهدیدات جنگل ها خوب عمل نکرده است/ ریشه کنی آفت جنگل بلوط نیاز به حمایت همه جانبه دارد.


ساعت: 14:53
تاریخ انتشار: 1401/04/15
کد خبر: 1881382

این موضوع در جلسه شورای مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

جلسه شورای مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر حفظ جنگل بلوط برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس، جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات مقابله با بحران با حضور نوبخت معاون وزیر و رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

رئیس مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این نشست با اشاره به حادثه خیز بودن ایران که رتبه دهم جهان و پنجم آسیا را دارد، گفت: آتش سوزی جنگل ها و افزایش مصرف برق از جمله مواردی است که مسائلی که راهنماهای مختلف در این زمینه مطرح کرده اند.

نیک روز با بیان اینکه منابع طبیعی با بدهی های مختلفی مواجه است، گفت: تجهیزات مقابله با آتش سوزی، کمبود نیروی انسانی برای مسائل تحقیقاتی، مشکلات آتش نشانان و ناظران و کمبود اعتبار برای احیای آتش سوزی در سال های اخیر.

وی بر این باور است که استان ظرفیت گیاهان دارویی و طبیعی را دارد و گفت: با شناسایی این ظرفیت ها می توان از آنها به خوبی استفاده کرد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه وسعت جنگل های کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 500 هزار هکتار است که 14 درصد جنگل های زاگرس با 25 هزار و 100 درصد سرانه است، گفت: آفت خوار جوانه ها و برگ های بلوط است. جنگل یکی از مشکلات استان است که سرعت انتشار و چند نسلی بودن یکی از مشکلات آن است.

جاوید بخت با بیان اینکه پایش پیمایشی در حال انجام است، گفت: حدود 17 هزار هکتار از جنگل ها درگیر ریزش بلوط است و پیگیری ها از سوی استاندار انجام شده است، اما به دلیل صعب العبور بودن و کوهستانی بودن جنگل های استان نیاز داریم. تجهیزات. ”

وی افزود: حدود 350 هزار هکتار از جنگل های منطقه باشت مشاهده شده و عوامل متعددی از جمله تخریب، خشکسالی، ریزگرده ها، تنش آبی، توسعه باغات و مرکبات در استان از عوامل گسترش و شیوع است. این آفت

فرماندار بویراحمد گفت: آیا آفتی باید در جنگل های استان تاثیر بگذارد تا سازمان جنگل ها نسبت به آن اقدام کند؟

مهدوی مطلق گفت: تمام خاطرات و دلتنگی های ما با بلوط ها بود اما این بلوط ها در حال نابودی هستند و حتی یک بادبزن جدید هم اضافه نشده و ساماندهی جنگل به خوبی کار نمی کند.

عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: چندی پیش شهید غلامی خراسان رضوی جان خود را فدای طبیعت ایران کرد و باید از این شهید «البرز زارعی» نیز یاد کنیم. طبیعت در استان کهگیلویه و بویراحمد.

وی با بیان اینکه به عنوان سرباز در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور داشت، گفت: مقصر اصلی وضعیت کنونی جنگل های زاگرس پست ها هستند.

این مسئول اضافه کرد: نباید سعی کنیم همدیگر را محکوم کنیم، همه ما مقصریم چون طبیعت را نشناختیم، روزی از روی ناآگاهی و اطلاعات نادرست کارهایی انجام دادیم که ما را به این وضعیت رساند.

نوبخت با بیان اینکه طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی باید نسخه صحیح برای منطقه جنگلی بلوط زاگرس تهیه شود، ادامه داد: خوشبختانه استاندار کهگیلویه و بویراحمد به طور مستمر پیگیر این موضوع هستند و در سازمان جنگل ها حضور پیدا می کنند. الان هم برای خدمت به زاگرس آمدیم.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد استان هایی سرسبز و با تراکم بالای درختان بلوط است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، منابع طبیعی را برای ملت ایران جایگاه باغداری دانست و یادآور شد: در برخی جاها به همکاران ما متهم شده است که به جای قدردانی، آنها را مانع معرفی می کنند.

نویخت با بیان اینکه محلول هایی تهیه شده است که در سراسر اروپا استفاده می شود، گفت: این محلول بی خطر نیست، اما کم خطر است و به عنوان مسکن استفاده می شود.

وی تصریح کرد: وضعیت کل جنگل های ما مثل یک آدم سرد است و همه باید مراقب او باشیم، اما متاسفانه به جای نوشیدن آب گرم به او آب یخ دادیم، حالا فقط برگ نیست – خوردن یک پروانه ای که زاگرس را تهدید می کند، اما اقدامات ما جنگل ها را نیز تهدید می کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین به مشکل تخریب جنگل ها اشاره کرد و گفت: زمانی که جنگل ها شخم می زنند، در جنگل های بلوط نیز کشت های نامرتبط و سم پاشی غیرمرتبط داریم.

نوباخت با بیان اینکه مدیران منطقه زاگرس برای تمام کارهایی که می خواهند به مسائل زیست محیطی توجه کنند، تاکید کرد: در مبارزه با این آفت باید حداقل آسیب به طبیعت وارد شود و مردم کمتر آسیب ببینند.

وی در ادامه با اشاره به گلایه یکی از استانداران از کم بودن امکانات آتش نشانی خاطرنشان کرد: آنچه را که به استان شما داده ایم دو برابر آن را پس خواهیم داد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه از اسفندماه تاکنون بارندگی نداشته ایم که زنگ خطری برای طبیعت است، گفت: گاهی پتویی در جنگل ظاهر می شود که باید بفهمیم مثلاً قهقرایی است. در شمال کشور در ارتفاع 2000 متری دیگر درختانی وجود ندارد و نشانه‌های آن را در زاگرس نیز می‌توان دید.

وی با بیان اینکه 478 هزار هکتار مرتع در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، گفت: در برخی از این مراتع نشانه هایی از کویر به چشم می خورد.

نوباخت در ادامه به موضوع مهمی اشاره کرد و گفت: برای رفع مشکلات سه سد در استان شما ساخته می شود که بنده سد چهارم را پیشنهاد می کنم.

این مسئول افزود: چرخه طبیعت را شکستیم، اکنون زاگرس 6 میلیارد متر مکعب آب ذخیره را در اختیار مردم قرار می دهد. من حق آبه را به روستاهای صنعتی و گلخانه ای داده ام، جریان آب را طبیعت نمی دانیم، دبی چشمه ها کاهش یافته است، همه موثر هستند و لذا پیشنهاد ساخت سد چهارم در منطقه شما را می دهم. .

نوبخت با بیان اینکه 874 هزار هکتار جنگل در این استان داریم، گفت: در استان شما 670 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری و همچنین یک هزار و 340 میلیارد تومان اعتبار وجود دارد که اگر پروژه های مربوط به آبخیزداری و آبخوان داری شکل بگیرد. در استان شما سد بزرگی برای استان خواهد بود. مخازن آن بیش از 3 سد دیگر استان است.

وی یادآور شد: تجربیاتم را به شما می گویم تا سی سال بعد منابع طبیعی پویا داشته باشید.

سیدعلی احمدزاده در جلسه ستاد فرماندهی مدیریت بحران که با حضور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد، گفت: 60 هزار هکتار از درختان بلوط استان درگیر آفت کرم جوانه است. و حشرات برگ خوار بلوط و 100 میلیارد تومان برای مبارزه و محلول پاشی درختان اختصاص یافت.

استاندار کهگیلویه و بویار احمد ادامه داد: تاکنون 40 میلیارد تومان برای محلول پاشی توسط تیم های تخصصی و بسیجیان آموزش دیده پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین درگیری با این آفات در منطقه باشت است، گفت: علاوه بر مبارزه با این آفات، درختان جدید نیز باید جایگزین شوند و از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تقاضا دارم برای کاشت درختان جدید وام در نظر گرفته شود. از امروز.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پژوهش دانشگاه در حوزه منابع طبیعی باید نتیجه محور باشد، افزود: پژوهش و آموزش مهم است اما در حوزه منابع طبیعی از دانشگاه نتیجه می خواهیم.

وی همچنین به پیشنهاد رئیس سازمان جنگل ها برای احداث سد برای نجات منابع طبیعی این استان اشاره کرد و گفت: با احداث سد موافقم، سالانه 11.2 میلیارد مترمکعب بارندگی داریم که از این میزان بارندگی داریم. 8.5 میلیارد مترمکعب از استان خارج می شود و تنها 400 میلیون مترمکعب عاید کهگیلویه و بویراحمد است.

احمدزاده با اشاره به اهمیت ساخت سد ابریز گفت: متأسفانه برخی از افراد خارج از این استان با مخالفت با ساخت سد و تلاش برای عدم ساخت سد به آسیاب دشمن می زنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از راه اندازی پژوهشگاه بلوت در استان خبر داد و با اشاره به اینکه متولیان امر اعلام کردند از پایانه های دانشجویی در حوزه منابع طبیعی حمایت خواهند کرد، یادآور شد: راه اندازی این مرکز طی روز گذشته مصوب شد. جلسه ای با حضور رئیس شورای اسلامی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید