سمپاشی 85 هکتار از مزارع کلزا در کرمانشاه علیه آفت “تنقلات بذری”


ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1820010

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اعلام کرد؛

فرهاد شریفی گفت: تاکنون 85 هکتار از مزارع کلزای کرمانشاه در مناطق گرمسیری علیه آفت بذر خوار سمپاشی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرهاد شریفی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز گفت: مبارزه با آفات کلزا در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه از ماه گذشته آغاز شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه خاطرنشان کرد: دو آفت مهم «شته مومی» و «تنقلی دانه خوار» از آفات مهم مزارع کلزا هستند که باید به موقع سمپاشی شوند.

وی افزود: مبارزه با شته ها در مناطق گرمسیری و معتدل در حال انجام است و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

شریفی گفت: یکی دیگر از آفت هایی که به کلزا آسیب می زند، «بذر خوار» است که از 13 فروردین ماه در مناطق گرمسیری با آن مبارزه کرده و در 85 هکتار از مزارع سمپاشی شده است.

وی گفت: سمپاشی در مناطق معتدل و سردسیر از اواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، پیش بینی می شود بیش از 2 هزار هکتار از مزارع کلزا در استان بر علیه این دو آفت سمپاشی شود.

شریفی به زنبورداران توصیه کرد با کلزاکاران تعامل داشته باشند. در صورتی که زنبوردار از زمان سمپاشی مزارع آگاه باشد، بستن دریچه کندو می تواند از خروج زنبورها از مزارع سمپاشی جلوگیری کرده و تلفات احتمالی را کاهش دهد.

وی همچنین از کشاورزان خواست برای کنترل آفات و بیماری ها و جلوگیری از افزایش آفات مزارع از طریق تناوب زراعی از سموم و یا حتی روش های بیولوژیکی کم خطر استفاده کنند تا کمتر به سم پاشی و تلفات زنبورها و سایر حشرات مفید نیاز باشد. .

باید بگویم؛ بهتر است بعد از گلدهی و تشکیل غلاف در بعدازظهر و عصر با آب کافی سمپاشی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید