مبارزه بیولوژیکی در بیش از 50 هزار هکتار از مزارع و باغات کرمانشاه


ساعت: 19:51
تاریخ انتشار: 1401/02/05
کد خبر: 1834414

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه اعلام کرد؛

فرهاد شریفی گفت: مبارزه بیولوژیکی در بیش از 50 هزار هکتار از مزارع و باغات استان از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرهاد شریفی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: مبارزه بیولوژیک با آفات در بیش از 50 هزار هکتار از مزارع و باغات استان از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه گفت: در سال های اخیر به منظور کاهش اثرات سوء مصرف سموم به سایر راهکارهای مبارزه با آفات به ویژه مبارزه بیولوژیک توجه زیادی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از مبارزه بیولوژیک تولید محصولات کشاورزی بدون بقایای سموم تایید شده و همچنین حفظ و حراست از گونه های حشرات مفید و در نهایت تولید محصول سالم است.

شریفی گفت: کنترل بیولوژیک در مزارع نخود، گوجه فرنگی، ذرت و انار، مرکبات و باغات انگور انجام می شود و اولین رهاسازی در مزارع نخود تا دو هفته آینده انجام می شود.

وی گفت: حشراتی که بیشتر در مبارزه بیولوژیکی استفاده می شوند زنبورهای Trichogramma و Bracon و همچنین تله های فرمونی هستند که مگس سفید گلخانه ای، کاترپیلار نخود و حشرات انگور و سایر مغزها را کنترل می کنند.

وی هدف سازمان جهادکشاورزی را تولید محصول سالم دانست و افزود: ارتقای سلامت و حفاظت از محیط زیست از اهداف مبارزه بیولوژیک است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه با اشاره به اینکه کنترل برخی آفات و علف های هرز از نظر بیولوژیکی امکان پذیر نیست، افزود: این نوع مبارزه به صورت ترکیبی با مبارزه شیمیایی در سطح مزرعه به کار می رود.

شریفی گفت: 12 فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی زنبورداران براکون و تریکوگراما هستند که با جهادکشاورزی قرارداد دارند و طبق اعلام ما برای سطوح مورد نیاز زنبور تولید خواهند کرد.

وی گفت: سال گذشته کنترل بیولوژیک در بیش از 51 هزار هکتار از مزارع و باغات استان انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه گفت: مبارزه بیولوژیک هزینه استفاده از سایر سموم را حدود 75 درصد کاهش می دهد.

به گفته این مقام مسئول، کمک های دولت به سازمان جهادکشاورزی برای استفاده از روش کنترل بیولوژیک بین 50 تا 80 درصد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید