کنترل بیولوژیکی آفات نیاز به حمایت ویژه دارد/ محصولات تولید شده با کنترل بیولوژیکی آفات سالم تر هستند


ساعت: 15:40
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880272

مدیرعامل سازمان حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان زنجان:

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه روش مبارزه بیولوژیک باعث کاهش مصرف سم در محصولات کشاورزی می شود، گفت: محصولات تولید شده با این روش کنترل نسبت به محصولاتی که سم در آنها استفاده می شود سالمتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید بلالی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه کنترل بیولوژیک آفات یا پیشگیری بیولوژیک از آفات در کشاورزی روشی است که از طریق دشمنان طبیعی جمعیت آفات را کاهش می دهد، گفت: روش های مبارزه با آفات در این مبارزه استفاده از حشرات و کرم ها است.

وی با بیان اینکه این روش برای مکان هایی مانند گلخانه ها و محیط های مصنوعی بزرگ مناسب است، افزود: مبارزه بیولوژیکی روشی است که با واکنش های محیطی بین موجودات زنده آفات را کنترل می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه روش مبارزه بیولوژیک باعث کاهش مصرف سموم در محصولات کشاورزی می شود، گفت: این روش کنترلی نیز از روش های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود زیرا دیگر نیازی به آن نخواهد بود. برای واردات سم ارز برداشت می کنیم و علاوه بر این محصولات تولید شده سالم تر از محصولاتی هستند که در آنها سم استفاده شده است.

وی با بیان اینکه کارآیی روش مبارزه بیولوژیک با آفات 100 درصد نیست، تصریح کرد: این روش مبارزه به صورت ترکیبی در کنار سایر روش های کشاورزی و غیرشیمیایی مانند استفاده از جاذب آفات است.

بلالی با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک در استان آغاز شده و از سال گذشته برای کرم غوزه انار و برگ گوجه فرنگی مورد استفاده قرار گرفت، گفت: اما نیاز به حمایت ویژه دارد و تا زمانی که حمایت صورت نگیرد قابل استفاده نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید