جامعه سالم بدون آسیب های اجتماعی در خانواده سالم شکل می گیرد/ بحران سالمندی جمعیت کشور را تهدید می کند

ساعت: 11:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800531

محقق خانواده در دانشگاه برن، سوئیس:

رئیس مؤسسه خانواده و تربیت معنوی اسلامی خاتم گفت: خانواده به عنوان مهمترین واحد اجتماعی می تواند شرایط مدرن جامعه را شکل داده و ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدمحمدحسین چاوشیان در گفت و گو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به اهمیت کارکردهای اجتماعی خانواده در کاهش آسیب های اجتماعی، اظهار کرد: اهمیت پیشگیری از آسیب های اجتماعی این است که سایر کارکردهای اجتماعی خانواده باید مؤثر واقع شود تا بتوان از آسیب های اجتماعی برخوردار شد. نتیجه موثر تعریف شود و در خانواده سالم جامعه سالم و بدون آسیب اجتماعی شکل بگیرد.

وی خانواده را مهم ترین واحد شکل دهنده جامعه دانست و گفت: اصولا خانواده به عنوان مهم ترین واحد اجتماعی می تواند شرایط مدرن جامعه را شکل داده و ایجاد کند.

دکتر چاوشیان ادامه داد: علاوه بر این بافت اقتصادی و فرهنگی جامعه باید عامل موثری در سیاست گذاری خانواده باشد. بنابراین ما در سیاست خانواده با عامل مهمی به نام بستر اجتماعی مواجه هستیم و بنابراین سیاست خانواده باید بر اساس یک محدوده جغرافیایی خاص و تحت تأثیر شرایط فرهنگی آن باشد و با این توصیف دیگر نمی توان سیاستی را در حوزه سیاست گذاری در حوزه خانواده دنبال کرد. زمینه سطوح خانواده و خلاصه زمینه های مختلف اجتماعی.

دبیر کمیته علمی همایش بین المللی خانواده و تربیت معنوی گفت: با تعامل محیط اجتماعی و خانواده، ارتباط مستقیمی بین سلامت خانواده و سلامت جامعه وجود دارد و قاعدتا سلامت نسل و جمعیت از بین خواهد رفت. از طریق همان.”

وی ادامه داد: با مطالعه جوامع مختلف در سطح بین المللی، جوامعی که در زمینه آموزش خانواده و خانواده موفق بوده اند، موفقیت ها و دستاوردهای موثری داشته اند.

دکتر چاوشیان با تاکید بر تاثیر خانواده بر جامعه و همچنین جامعه در خانواده گفت: این تاثیرگذاری و تاثیرگذاری از دو جهت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این بین آموزش نقش مهمی در شکوفایی و رشد و در نهایت سلامت خانواده خواهد داشت که در دو سطح آموزش رسمی و غیر رسمی قابل تعریف است.

دکتر چاوشیان افزود: آموزش غیررسمی که در محیط خانواده شکل می گیرد و آموزش رسمی که در نهادهای رسمی و دانشگاهی نظام اجتماعی ایجاد می شود نقش بسیار مهمی در تشکیل خانواده فردی و فردی خواهد داشت. شخصیت اجتماعی

رئیس مؤسسه خاتم همچنین به کاستی ها و ضعف های آموزش رسمی و غیررسمی در جامعه امروزی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه و مطابق با واقعیت جامعه امروز صحبت کنیم، متأسفانه در هر دو جنبه رسمی ضعف داریم. و آموزش غیر رسمی به دلیل عدم توجه به نیازهای آموزشی که هم در سطح اجتماعی و هم در ساختار حکومتی و هم در ساختار خانواده مورد غفلت قرار گرفته است.

چاوشیان در خصوص وضعیت فعلی آموزش و پرورش کشور و جایگاه معلمان به عنوان فرهنگ سازان جامعه و نسل نیز گفت: آیا شأن مربیان تربیتی ما در جامعه محفوظ است؟ آیا معلمان ما به خاطر مشکلات زندگی و نگاه های دوری که برایشان به عنوان یک فرهنگ شکل گرفته است، آبرو و کرامت دارند؟ آیا با این همه بی رحمی که متوجه شده اند، خواهند توانست نسل و فرزندان جامعه را تربیت کنند؟ پاسخ قطعا منفی است، در حالی که بررسی جوامع متمدن در طول تاریخ به ما نشان خواهد داد که جوامع موفق و کشورهای پیشرو همواره از جامعه معلمان و مربیان خود حمایت کرده اند. متأسفانه وقتی به مربیان و معلمان ما احترام نمی گذارند، نباید انتظار داشته باشیم که با مربیان سالم و شایسته نیز روبرو شویم.

وی افزود: هر چقدر از فضاهای آموزش خانواده غافل شدیم، پیامدهای ناخوشایند آن را در سطح اجتماعی مشاهده کردیم. در نتیجه کارکرد پیشگیری از انحرافات اخلاقی و آسیب های اجتماعی از دیدگاه من مهمترین کارکرد خانواده است که ریشه در تربیت صحیح فرزندان و تعامل صحیح اعضای خانواده به ویژه والدین دارد.

رئیس مؤسسه تربیت معنوی و خانواده اسلامی خاتم نیز به بحران جمعیت و مسئله زایمان با توجه به کارکرد اجتماعی خانواده اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از کارکردهای مهم اجتماعی خانواده که باید به آن اشاره کنیم دین “نسل تولید مثل است که البته باید با اشاعه فرهنگ صحیح دینی همراه باشد، متاسفانه کشور ما اکنون با یک فاجعه جمعیتی مواجه است و نرخ زاد و ولد در کشور بدترین میزان در سال های اخیر و حتی است. قرن گذشته که یک خطر است. جمعیت در حال پیر شدن است.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که این مشکل صرفاً با خواندن و استناد به آیات قرآن و بازگویی معصومین حل نمی شود و به نظر من باید به جای شعار و سیاه نمایی رسانه ای، سیاست خانواده اصلاح شود. با تاکید بر رفاه خانواده.”

مدرس سطوح عالی پرستاری حوزه های علمیه گفت: نکته مغفول مانده در حوزه آسیب های اجتماعی و حتی مسئله جمعیت در گرو عدم توجه به خانواده در برنامه ها و سیاست های دستگاه های اجرایی و تا رفع این مشکل است. ، به یقین می توان گفت در این زمینه رشدی نخواهیم داشت و این مشکلات تا سال ها ادامه خواهد داشت.

یک مطالعه خانوادگی می گوید: کم رنگ شدن قداست خانواده یکی از بدترین اتفاقاتی است که در سال های اخیر رخ داده است و والدین دیگر شأن و اقتدار را ندارند و همچنین عواملی مانند شبکه های اجتماعی و حتی رسانه ملی و سریال های تلویزیونی. محقق دانشگاه برن سوئیس در سال های اخیر شبکه های خانگی عامل موثری در این هتک حرمت خانواده ها بوده است.

رئیس مؤسسه خاتم افزود: در این میان کم رنگ شدن ارزش‌ها و باورهای دینی و حتی سنت و فرهنگ اصیل ایرانی تأثیر زیادی در این موضوع داشته است.

دکتر چاوشیان ادامه داد: اگر از قداست خانواده که در دین و فرهنگ ما به شدت بر آن تاکید شده است بکاهیم، ​​دیگر نمی توانیم بنای اجتماعی بسازیم، حتی مسائلی مانند توسعه اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می گیرد.

دکتر چاوشیان با تاکید بر بازنگری جدی در نگاه به خانواده در سطوح فردی، خانوادگی، اجتماعی و مدیریتی، گفت: دولت و مدیران ارشد نظام اگرچه به مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می پردازند، اما باید از نگاه جامعی برخوردار باشند. و برنامه ریزی نظام مند برای خانواده «در نظر بگیرید که اگر خانواده محوری از سیاست ها و برنامه های نظام حذف شود، در سال های آینده با مشکلات بسیار جدی تری در حوزه فرهنگ آموزشی و به ویژه مشکل جمعیت مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: حل مشکل جمعیت در گرو گسترش اصول در موضوع تشکیل خانواده و ازدواج است و اگر نسلی بدون ازدواج وجود نداشته باشد ابتدا باید زمینه ازدواج را فراهم کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت تشکل های جمعی و اجتماعی در حوزه خانواده و ازدواج گفت: عقد ازدواج برای جوانان.

وی با انتقاد از برخی تصمیمات غیراصولی در حوزه خانواده گفت: سازمان های دولتی به آنچه جامعه و مردم اعتماد دارند بسیار حیاتی است و می توان از طریق همین نهادهای مردمی اعتبار علمی و فرهنگی جریان جدیدی ایجاد کرد. چرا که تجربه سال های اخیر نشان داده است که دخالت حداکثری دولت در حوزه سیاست خانواده و ازدواج چندان موفق نبوده و گواه این امر آمار ده تا پانزده میلیون مجرد در کشور است و نشان از شکست در حوزه خانواده دارد. سیاست ازدواج سال ها نیز به دلیل عدم حمایت طولانی مدت از زوج ها و خانواده ها منجر به جدایی و طلاق شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید