آسیب های اجتماعی دومینو را نابود می کند/ فریاد بی صدا آسیب خانواده


ساعت: 14:19
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908670

فتاحی مشاور خانواده بیان کرد: اگر بپذیریم که وراثت و محیط نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فرد دارد، به تاثیرات محیط زندگی فرد و نقش خانواده در آینده فرد پی خواهیم برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قاسم فتاحی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به انواع آسیب های اجتماعی و اهمیت تبیین تعریف آسیب اجتماعی گفت: آسیب اجتماعی به هر اقدام یا رفتار فردی یا جمعی گفته می شود که با ارزش های جامعه در تضاد باشد.

وی افزود: از آنجایی که رفتاری که انجام می شود خلاف موازین اجتماعی و اخلاقی است، فرد با زشتی های اجتماعی مواجه می شود و عملکرد فرد و سپس کارکرد خانواده و جامعه را مختل می کند که به همین دلیل به این رفتارها «آسیب اجتماعی» می گویند. .

این مشاور خانواده با تاکید بر لزوم شناخت انواع آسیب های اجتماعی تصریح کرد: فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی، آسیب های نوظهور در فضای مجازی، عدم همکاری اجتماعی، فقر فرهنگی و… از مهم ترین آسیب های اجتماعی هستند.

فتاحی طلاق، خیانت، بالا رفتن سن ازدواج، عدم تعامل مناسب با نسل جدید، سوء استفاده از فرزندان یا همسر را از مهم ترین آسیب های خانواده دانست و گفت: از نظر روانشناسی راه ها و اقداماتی وجود دارد. برای مقابله با این آسیب ها به نظر می رسد مهم ترین اقدام ممکن است کمک به تحکیم بنیان خانواده باشد.

وی ادامه داد: در این راستا باید در کنار مشاوره قبل از ازدواج شروع خوبی در ایجاد خانواده با دید باز و دانش کامل داشته باشیم و بقیه راه را با یادگیری مهارت های اجتماعی، افزایش زندگی خوب داشته باشیم. بردباری و درک متقابل و ایجاد فضای مناسب برای تربیت فرزندان و نسل جدید.

با اشاره به اینکه عواملی مانند شخصیت والدین، سطح تحصیلات، سطح فرهنگی و اقتصادی خانواده، میزان سلامت روحی و جسمی والدین و شیوه های تربیتی آنها نسبت به فرزندان بر شخصیت کودک تأثیر می گذارد. وی بیان کرد: باید برای خانواده و استحکام تلاش کرد تا فرزندان سالم به جامعه تحویل داده شود و در نهایت جامعه سالم ساخته شود.

فتاحی با تاکید بر اینکه عواملی مانند وراثت و محیط در شکل گیری شخصیت افراد نقش بسزایی دارد، گفت: اگر بپذیریم که وراثت و محیط نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فرد دارد، به تاثیرات شخصیت فرد پی خواهیم برد. محیط زندگی و نقش خانواده در آینده فرد.

وی افزود: اهمیت این سوال در این است که در روانکاوی به دنبال علل مشکلات روانی کنونی یک فرد در گذشته و دوران کودکی او می گردند و در این پژوهش نقش خانواده و اعضای آن به عنوان کسانی که دچار مشکل شده اند. تاکید شده است که بیشترین زمان را با کودک گذرانده است

این مشاور با اشاره به تاثیر خانواده در شکل گیری شخصیت فرد و انتخاب های او در آینده، تصریح کرد: فرد و مشاور او در زوج درمانی گاهی به این نتیجه می رسند که بسیاری از مشکلات زوجین در زندگی نه مشکلات جدید، نه اینکه زندگی مجردی و در واقع گذشته مرد وارد زندگی خانوادگی او شده و خود را به عنوان یک مشکل نشان داده است.

وی با تاکید بر اینکه آسیب های اجتماعی با توجه به پیشرفت جوامع بشری و صنعتی شدن آنها ادامه خواهد داشت، گفت: باید با کمک جامعه شناسان، روانشناسان و مشاوران ریشه های این گونه معضلات شناخت و بررسی شود و در جهت کاهش آنها نیز باید کشت شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید