آسیب های اجتماعی در کمین خانواده های زندانیان / پیامدهای محرومیت از آزادی والدین بر سلامت روان فرزندان


ساعت: 15:51
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877300

محمد رحیمی گفت: زندانی شدن سرپرست خانواده آسیب های اجتماعی زیادی به اعضای خانواده زندانیان وارد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد رحیمی، کارشناس تعلیم و تربیت و آسیب‌شناس اجتماعی گفت: محیط خانواده یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین کانون‌های هویت‌یابی است، چرا که آزمون موضوع اصلی شخصیت متعادل یا ناپایدار و آسیب‌پذیر فرزندان در کانون خانواده است. آرمان با والدین شکل می‌گیرد و امروز در سطح جهان والدین میلیون‌ها کودک در زندان به سر می‌برند و هزاران نفر از آنها به دلیل غیبت والدین دچار آسیب‌های روحی، اقتصادی و تحصیلی می‌شوند.

وی افزود: محرومیت سرپرست خانواده آسیب های اجتماعی زیادی را متوجه اعضای خانواده زندانیان می کند و خانواده های زندانیان به دلیل نداشتن حامی و سرپرست بیشترین آسیب را دارند و مقصر نیستند. اتفاقی که افتاده است، اما رنج ناشی از این حادثه آسیب های فرهنگی مختلف است.»، آنها را از نظر اخلاقی و اقتصادی تحمیل می کند.


رحیمی خاطرنشان کرد: این خانواده ها در معرض نگاه خشن جامعه، آسیب های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… هستند، مشکلاتی که در صورت حل نشدن می تواند آغاز چرخه ای از تکرار آسیب ها در جامعه باشد در صورت عدم حمایت از این خانواده ها. طلاق قابل توجه همسران زندانیان، ترک فرزند، اختلالات اجتماعی و روانی، تمایل اعضای خانواده به مشاغل ساختگی و تکدی گری.

این کارشناس با تاکید بر سلامت روان خانواده زندانیان گفت: در صورت ارتقای سلامت روان خانواده زندانیان مشکل معیشتی حل می شود و این یک رابطه سببی است و گاهی آسیب های اجتماعی دلیل حبس است. و گاهی حبس می گوید: این امر باعث آسیب های اجتماعی می شود، حتی موقعیت جغرافیایی نیز در این زمینه حائز اهمیت است و تحقیقات نشان می دهد که موقعیت و موقعیت جغرافیایی در افسردگی، اضطراب، خشونت و مشکلات روحی و روانی و حتی در وقوع جرم بسیار موثر است.


وی با تاکید بر اینکه آسیب های اجتماعی در انتظار خانواده های زندانیان است، افزود: اگرچه مجازات حبس در مواجهه با قانون شکنان و مجرمان به عنوان راهکاری برای اصلاح، درمان، پیشگیری و برقراری عدالت در جامعه تلقی می شود، اما آسیب های ناشی از آن، خانواده زندانی است. یکی از قربانیان واقعی جرم است و زندانی شدن پدر و مادر عواقب منفی بسیاری دارد.

محمد رحیمی گفت: خانواده هایی که والدین آنها در زندان به سر می برند از اختلالات و خانواده های ناراحت نقش بسزایی در بروز اختلالات شخصیتی کودکان دارند که تحقیقات نشان داده حدود 50 درصد این کودکان اهل زندان و جرم هستند. محرومیت از آزادی علاوه بر آثار نامطلوب بر فرزندان، همسر فرد بازداشت شده را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، به ویژه در مواردی که مدت محرومیت از آزادی طولانی شود، همسر بیشتر در معرض طلاق قرار می گیرد.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی که برای خانواده زندانیان وجود دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که فردی در زندان است، خانواده اش بیش از خودش در معرض آسیب های اجتماعی است و در شرایطی که نان آور خانه در زندان است، از خانواده حمایت کند. «برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی به زندانیان نیاز است.

وی ادامه داد: نوجوان یا جوانی که همراه با بحران هویت و بلوغ جنسی، به دلیل حبس از محبت و حضور یکی از والدین خود محروم می شود و همواره در اعتراض به این موارد احساس غرق، تحقیر و تحقیر می کند. به چیزی متوسل می شود و از نظر مقبولیت اجتماعی در بین همکلاسی ها و موقعیت های دیگر با مشکلات زیادی مواجه می شود و همیشه احساسات منفی را با خود به همراه دارد.

وی با بیان اینکه برای کاهش آسیب های اجتماعی خانواده های زندانیان باید تدابیری اندیشیده شود گفت: برای خانواده های زندانیان طبقات مختلف فرهنگی و تربیتی آگاهی از آسیب های فضای مجازی، پیشگیری از طلاق، پیشگیری از اعتیاد، زندانیان. کودکان، کلاس های فنی و حرفه ای، مشاوره روانشناسی و خدمات مختلف کاهش آسیب باید به صورت فردی و گروهی طراحی و برنامه ریزی و ارائه شود.

دانشمندان و محققان تاکید می‌کنند که «محکومیت والدین یک عامل خطر قوی (و علت احتمالی) برای تعدادی از پیامدهای مضر برای کودکان از جمله رفتار ضد اجتماعی، جنایت، مشکلات سلامت روان، مصرف مواد مخدر، شکست مدرسه است.» از جدایی والدین. کودکانی که از جنایات والدین خود مطلع شده اند، فقر خانواده به دلیل سلب آزادی سایر والدین، انگ و فشار ناشی از حفظ ارتباط با والدین زندان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید