چرا برخی والدین نسبت به بازگشایی مدارس محتاط هستند؟ / برخی از والدین مسئول عقب ماندگی فرزندان خود هستند; نه سیستم آموزشی!


ساعت: 16:35
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819270

در گفتگو با دانا کارشناس نظام آموزش و پرورش عنوان شد؛

این کارشناس نظام آموزش و پرورش گفت: هر چه مدت زمان تعطیلی مدارس بیشتر شود، جبران عقب ماندگی ها دشوارتر و غیرممکن می شود. به همین دلیل است که دلمان برای بچه هایی می سوزد که نمی دانند پدر و مادرشان چه بلایی سرشان می آورند و خودشان را از یادگیری رودررو باز می دارند. نه سیستم آموزشی!


فاطمه سرحانیمعلم و کارشناس نظام تعلیم و تربیت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; در رابطه با موضوعات مطرح شده و حواشی بازگشایی مدارس در فروردین 1401 وی گفت: من به نوبه خود واقعاً خدا را شکر می کنم که پس از دو سال تعطیلی فرسایشی مدارس در کشور، بالاخره مدارس در ماه های پایانی سال بازگشایی شدند. قرار است بازآموزی در قالب آموزش حضوری دنبال شود.


43a30684 5130 40cb b3f4 e8fbcc374e9e خبر خاکستری

مدیر یکی از مدارس تهران ادامه داد: اما آنطور که شواهد نشان می دهد بسیاری از خانواده ها تحت تاثیر تبلیغات منفی و هدفمند برخی شبکه ها و رسانه های مجازی که برخلاف مصالح علمی کشور حرکت می کنند و شاید به دنبال ضربه زدن به استعدادهای کودکان هستند، قرار گرفته اند. با این محدودیت مخالف بازگشایی مدارس هستند و به جای تشکر و قدردانی از این تصمیم، هوشیار هستند که واقعا قابل درک نیست. همانطور که همه افراد مختلف از آسیب های جبران ناپذیر کرونا در این مدت و اینکه چرا برخی خانواده ها در این زمینه ناراضی هستند می دانستند جای سوال دارد!

وی ادامه داد: اگر این اولیاء و مخالفان بازگشایی مدارس بدانند که در 25 ماه گذشته از فوران تاج و تعطیلی مدارس بر اثر این فاجعه هولناک چه مشکلات و ضربات جبران ناپذیری به آموزش و پرورش وارد خواهد شد. بهتر است بگوییم که آینده فرزندانشان جشن گرفته شد، مطمئناً با شنیدن خبر بازگشایی مدارس جشن گرفتند.


f6769981 43e8 4818 a70a 534337bc2ec9 خبر خاکستری

صریحانی افزود: در نهایت تمامی مخالفان بازگشایی مدارس و حتی سایر اقشار مردم با معلمان و آشنایان خانواده، دوستان و آشنایان خود در ارتباط هستند؛ بنابراین با جستجوی ساده معلمان، این افراد می توانند در مورد فضای مجازی سوال کنند. آموزش و پرورش و ضرباتی که ولیعهد بر پیکر نظام آموزشی و آینده دانش آموزان به دلیل تعطیلی مدارس وارد کرده است. این در حالی است که در این مدت ضربات وارده به آموزش و پرورش از این جبهه بارها در رسانه ها مورد بررسی قرار گرفته است، ترس از سخنان برخی شخصیت ها و گروه های مجازی و شبه رسانه ها، آینده فرزندانشان را تباه می کند.

وی با بیان اینکه تعطیلی دو ساله مدارس به معضلی به نام میزان ترک تحصیل منجر شده است، ادامه داد: مردم کلمه ترک تحصیل را تنها در یک کلمه می شنوند. اما از لایه های اساسی و عواقب این مشکل آگاه نیستند! و آموزش مجازی مانند آرامشی است قبل از طوفان که آسیب آن بعدها بیش از پیش ثابت خواهد شد. چرا که آموزش مجازی از هر نظر خاطره خانواده ها را راحت می کرد. در این مدت خانواده‌ها نگران سفر فرزندانشان به محل کار نبودند تا در بازی‌های تفریحی یا ورزشی در مدرسه بازی نکنند. تازه دیدند بچه هایشان کنارشان هستند و بس. اما این فقط لایه سطحی موضوع است. همه ما در مدرسه مجروح شده ایم. ما مشکلات جسمانی داریم که برای هر انسانی لازم است و مهارت های زندگی محسوب می شود که افراد باید از سنین پایین به آن دست پیدا کنند. حتی دعواهای بین همکلاسی ها که به نظر مشکل ساز است. اما در واقع آنها ضروری و قابل دستیابی هستند، زیرا آموزش مجازی در این زمینه رایگان است و هیچ آموزشی برای چنین مهارت هایی وجود ندارد.


83b4097b 7cf4 48e7 9b95 3b2acd0ad875 خبر خاکستری

این منتقد نظام آموزشی در ادامه خاطرنشان می کند: اگر خانواده ها به رفتار فرزندان خود توجه کنند و رفتار آنها را در نظر بگیرند، دچار انزوا، افسردگی و حتی پرخاشگری خواهند شد. کافی است خانواده ها بدانند که این آغاز تاریخ است و حداقل از عوارض فضای مجازی نیز محسوب می شود. بنابراین خانواده ها باید بدانند که تصمیم وزارت آموزش و پرورش بر اساس گزارش های فراوانی است که از مراکز آماری وزارتخانه ها و سایر نهادها در خصوص میزان ترک تحصیل و مسائل آموزش الکترونیکی دریافت کرده است. اما آموزش و پرورش علیرغم تمام مشکلاتی که دارد، اولویت را به بازگشایی مدارس و آموزش مستقیم داده است، چرا که همه این گزارش ها به خطراتی اشاره دارد که نظام آموزشی را به طور جدی تهدید می کند. البته اگر آموزش مجازی ادامه پیدا می کرد، قطعا کار وزارت آموزش و پرورش بسیار راحت می شد و نگرانی کمتری وجود داشت.


300e7128 2505 4982 9b59 0bf8d41762f7 خبر خاکستری

صریحانی با اشاره به اینکه به نظر می رسد خود خانواده ها بدون توجه به علاقه فرزندانشان به راحتی به آموزش مجازی عادت کرده اند، ادامه داد: آیا نباید دو بار مدارس باز شود و دوبار آموزش و پرورش از سر گرفته شود؟ به یک مثال از مبانی بسنده می کنم. سال گذشته سازمان ثبت نام ملی اعلام کرد که یک میلیون و 407 هزار دانش آموز کلاس اولی در مهر ماه 1400 در مدارس کشور ثبت نام می کنند. هر سال. تصور کنید در دو سال گذشته حدود سه میلیون دانش آموز کلاس اولی در کشور در مدارس ثبت نام کرده اند، اما این سه میلیون دانش آموز کلاس اولی هنوز فضای مدرسه را ندیده اند و هنوز با ساختار مدرسه و کلاس درس و معلم و معلم آشنا نیستند. رابطه آنها . نمی دانم. با این حال، باید از خانواده‌هایی که مخالف بازگشایی مدارس هستند، پرسید که سرنوشت سه میلیون دانش‌آموز کلاس اولی که باید شروع به یادگیری کلاس اول کنند، چه می‌شود؟ چرا از تاج سپر ساختند تا حقیقت را پنهان کنند؟

این معلم با بیان اینکه خودش در تعطیلات نوروزی از طریق فضای مجازی با دانش آموزانم در ارتباط بوده است، افزود: دانش آموزانی هستند که امسال در تعطیلات عید به اکثر شهرهای کشور سفر کرده اند و هوای هر شهری خوب است. “از سفرهای مارکوپولو فیلمبرداری و به صورت آنلاین منتشر شد، اما امروز در روز بازگشایی چند نفر از والدین با من و مدرسه تماس گرفتند و مدعی شدند که فرزندانشان بیماری عروق کرونر قلب دارند. خدایا این رفتار اشتباه است. اگر همه بچه ها غیبت کنند. ما معلمان فرقی نخواهیم داشت و برعکس کارمان آسانتر می شود، اما دلمان برای بچه هایی می سوزد که نمی دانند پدر و مادرشان چه می کنند، خودشان هستند و نه سیستم آموزشی! کودکان شما.


ef885a01 f088 491b bae8 6e056fcb3da8 خبر خاکستری

وی در پایان گفت: در این مرحله به خانواده های مورد نظر توصیه می کنم از واقعیت فرار نکنند. فرزندانشان دو سال تاخیر دارند و حالا بعد از دو سال می توان این تاخیرها را جبران کرد. زیرا هر چه مدت تعطیلی مدارس بیشتر باشد، جبران تاخیرها دشوارتر و تقریباً غیرممکن خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید