عقب ماندگی صنعت ابریشم بخشش نیست/ لزوم راه اندازی مرکز آموزشی نوگان


ساعت: 16:41
تاریخ انتشار: 91/03/28
کد خبر: 1876760

معاون دامپروری وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آموزشگاه پرورش نوگان و الگوی علمی و فنی در مراکز فنی و حرفه ای و آموزشگاه های کشاورزی تعریف نشده است، گفت: امیدوارم اولین مرکز آموزشی برای نوگان در لنگرود مرکز کرم ابریشم باید راه اندازی شود تا فضای جدیدی برای اشتغال زایی و آموزش کارشناسان این حوزه در استان گیلان فراهم شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین دماوندی نژاد در نخستین رویداد «همایش کار، آیین چینی و راهبردهای احیا و توسعه نوغانداری» که امروز (جمعه 26 خرداد) همزمان با هفته جهاد کشاورزی در سالن پاسارگاد لنگرود برگزار شد، گفت. دیر شده بود اما معرفی یکی از مسلک ها و پیشه های تاریخی موثر و راهگشا بود.

معاون دامپروری وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این کار ریشه در این آب و خاک دارد، افزود: این علم و صنعتی است که گذشتگان برای آن زحمت کشیده اند و در کشوری با مشکلات و سختی ها قرار دارد. دشواری ها و بیشتر جای بسی تاسف است که ما هرگز از پیشرفت این اثر تاریخی تا این حد راضی نبوده ایم و این عقب ماندگی باید به سرعت جبران شود.

وی با اشاره به اینکه داستان کشت نوغانداری حکایت دیروز و امروز نیست و بیش از یک قرن از آن زمان می گذرد، تصریح کرد: ما ایرانی ها عادت نداریم با این قدمت برای اداره ابریشم کم کار کنیم. بخشش نیست و یکی از دغدغه های خاص من توسعه این کار است.

دماوندی نژاد با اشاره به اینکه کشاورزی به سه بخش معیشتی، اقتصادی و تجاری تقسیم می شود، اذعان داشت: امروز چه تعداد از جوانان این کشور و استان های گیلان، مازندران و خراسان به کشاورزی علاقه دارند آنچه امروز دیده می شود به صفر رسیده است. زمانی که کشوری در تنگنای اقتصادی قرار دارد، چاره ای جز ثبت رویکردهای اقتصادی ندارد و اینکه کدام کار سود بیشتری نسبت به آن کار دارد که به نوبه خود تبدیل به ارزشمندترین محصول می شود.

وی با بیان اینکه آموزشگاه نوگان برای تربیت دانش آموز و الگوی علمی و فنی در مراکز فنی و حرفه ای و آموزشکده های کشاورزی تعریف نشده است، گفت: امیدواریم بتوانیم اولین مرکز آموزشی نوگان را به عنوان مرکز کرم ابریشم در لنگرود راه اندازی کنیم. فضای جدید برای اشتغال زایی و تربیت کارشناسان این حوزه در استان گیلان.

دماوندی نژاد با اشاره به اینکه 100 هزار تن نخ ابریشم در دنیا تولید می شود که جمهوری اسلامی ایران با 250 تن در رتبه هشتم جهان قرار دارد، گفت: تلاش کنید تا فرزند مراقب نوگان برای ادامه این کار تشویق شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید