افزایش فردگرایی و کاهش جمع گرایی. عواقب عدم توجه والدین به فرزندان / والدین ناخواسته پای فرزندان خود را به صفحات ممنوعه باز می کنند


ساعت: 10:01
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840256

اعتیاد به فضای مجازی والدین و آینده نامعلوم فرزندانشان;

گسترش فضای مجازی در حوزه روابط فرزند و والدین نیز تغییراتی را در پی داشته است که از آن جمله می توان به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش روابط والدین و فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد فناوری، از دست دادن رازداری بین فرزندان و والدین. ممکن است یک یا هر دو والدین ذکر شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ روانشناسان معتقدند ظهور فناوری های نوین ارتباطی در عصر مدرن در کنار تغییراتی که در فضای مجازی رخ داده است، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را مختل کرده است، ظهور آسیب های نوظهور می تواند زمینه ساز نوع جدیدی از آسیب های اجتماعی و روانی باشد. پیشگیری و کاهش آسیب های نوظهور مورد نیاز است.

اینترنت و فضای مجازی جای دوستان و آشنایان را گرفته و جای خانواده و دوستی ها را گرفته است، افرادی که زمان زیادی را در فضای مجازی می گذرانند، ارزش های اجتماعی را رها می کنند و به فعالیت های فردی می پردازند.
گسترش فضای مجازی در رابطه بین فرزندان و والدین نیز تغییراتی را ایجاد کرده است که از آن جمله می توان به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش رابطه والدین با فرزندان، شکاف نسلی ناشی از فناوری، از بین رفتن رازداری بین فرزندان و والدین و… اشاره کرد. حمایت از یکی از والدین یا هر دو ممکن است مشخص شوند.




افزایش فردگرایی و کاهش جمع گرایی، با عدم توجه والدین به فرزندان خود به دلیل اینترنت



فریدونی روانشناس در مصاحبه ای گفت: انسان موجودی اجتماعی است و بنابراین نیاز به ارتباط با دیگران دارد.



وی با بیان اینکه وقتی افراد با یکدیگر روابط خوب و سازنده ای داشته باشند، روحیه بهتری خواهند داشت، گفت: کار با دیگران و شریک شدن و گفتگو با دیگران به حل بسیاری از مشکلات و مسائل انسانی کمک می کند.



«تحقیقات نشان می دهد که وقتی روابط اجتماعی در جامعه بالا باشد، سلامت روان نیز افزایش می یابد. وی گفت: یکی از دلایل افزایش اختلالات و مشکلات روانی در ایام ولیعهد همین است.



این روانشناس با اشاره به ظهور هدفون و کاهش روابط انسانی خاطرنشان کرد: با اپیدمی کرون و اجبار دانش آموزان به استفاده از تلفن، دانش آموزان نتوانستند با یکدیگر ارتباط عمیق برقرار کنند و تا حدودی منزوی شدند.



وی خاطرنشان کرد: کار به جایی رسیده است که فرزندانی داریم که به صورت آنلاین به آنها یتیم گفته می شود یعنی این کودکان پدر و مادر دارند اما چون غرق در فضای مجازی هستند به فرزندان خود توجهی نمی کنند.




8708270 380 خبر خاکستری

فریدنی گفت: عدم توجه والدین به فرزندان به دلیل توجه طولانی مدت آنها به اینترنت، مشکلاتی را در روابط فرزندان با دیگران ایجاد می کند و برقراری ارتباط با این کودکان را با مشکل مواجه می کند و باعث افزایش فردگرایی و کاهش جمع گرایی در این افراد می شود.



این روانشناس افزود: ما باید در این لحظه زمان بیشتری را با یکدیگر بگذرانیم، استراحت خود را افزایش دهیم، با افرادی که به ما انرژی بیشتری می دهند ملاقات کنیم، هوش هیجانی خود را افزایش دهیم، یعنی بتوانیم احساسات و عواطف خود را مدیریت کنیم. شناخت عواطف و احساسات دیگران



وی ادامه داد: اگر دانش آموز یا فرد دیگری روزی پنج ساعت وقت بگذارد، 1800 بار در ماه و 1800 تا 2000 ساعت در سال شماره گیری کند و اگر روزانه پنج صفحه را به طور همزمان مطالعه کند، می تواند 10 هزار ساعت دریافت کند. صفحات در سال. “و این یعنی 50 کتاب اضافی در 200 صفحه.



فریدنی افزود: باید توجه داشته باشیم که وقت خود را روی چه چیزی سرمایه گذاری می کنیم و از بزرگترین سرمایه زندگی خود در مکان های مناسب استفاده کنیم.



کارشناسان معتقدند بسیاری از مشکلات اجتماعی و رفتاری کودکان و نوجوانان ناشی از رفتار اعضای خانواده به ویژه والدین در خانه است، کودکان یکی از مواردی است که در سنین نوجوانی و نوجوانی باعث ایجاد ناهنجاری در افراد می شود.




ورود بی مورد به فضای مجازی و پرسه زدن در شبکه های اجتماعی آغاز اعتیاد به این فضا است.



شهبازی، روانشناس کودک در گفت و گو با رسانه های دیگر، اعتیاد به فضای مجازی را پیامدهای متفاوتی برای فرد و خانواده از جمله اختلالات بین فردی، تغییر سبک زندگی و علائم وسواس فکری مانند بررسی مداوم شبکه های اجتماعی عنوان کرد. وی تغییر الگوی ساعت خواب و بیداری و همچنین بی توجهی به مسئولیت های فرد در قبال خانواده را برشمرد.



این روانشناس کودک خانواده را اولین و مهم ترین خانواده اجتماعی می داند که کودک در آن حضور دارد. وی ادامه داد: تاثیر والدین بر کودک به حدی است که می تواند بر عوامل ارثی مانند هوش، خلق و خو و سایر ویژگی های ژنتیکی کودک تاثیر بسزایی داشته باشد و این تاثیر به راحتی مسیر کودک را تغییر می دهد. زندگی «یادگیری راه رفتن، صحبت کردن و مفید و مؤثر بودن؛ همه اینها مستلزم صرف وقت والدین مؤثر و دلسوز است که بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند نه تنها زمانی برای تأثیرگذاری بر رشد فرزندشان ندارند. ، بلکه این شیوه زندگی را به فرزند خود نیز منتقل کنند.




14000726000519 Test PhotoN خبر خاکستری

به گفته وی، تعامل مؤثر بین والدین و فرزندان نقش اساسی در رشد مهارت‌های عاطفی، روانی، اجتماعی و تربیتی دارد. کودکانی که توسط والدین خود نادیده گرفته می شوند، دچار شک و تردید می شوند. این کودکان درک نادرستی از خود خواهند داشت و در نتیجه در روابط اجتماعی دچار مشکل خواهند شد که مجموعه این عوامل باعث افزایش پرخاشگری در کودک و بروز رفتارهای ضد اجتماعی در سنین بالا می شود.



شهبازی درباره راهکار استفاده صحیح از فضای مجازی به ویژه در مورد والدین گفت: زمینه اصلی گرایش افراد به دنیای مجازی از یک سو داشتن اوقات فراغت و نداشتن برنامه برای آن زمان از سوی دیگر است. ; در این شرایط افراد بی هدف وارد فضای مجازی می شوند و شروع به پرسه زدن در شبکه های اجتماعی مختلف می کنند. این به عادت تبدیل می شود و تکرار می شود. برای ترک این عادت، برنامه ریزی برای جایگزینی فعالیت های متفاوت و به همان اندازه جذاب می تواند موثر باشد. از طرفی اعضای خانواده برای استفاده از فضا باید زمان مشخص، محدود و مشخصی داشته باشند. مجازی



همان طور که اشاره کردیم معتاد به اینترنت آدم عجیبی نیست و اگر نگاه دقیق تری به زندگی خود بیندازیم، می بینیم که ممکن است از آن دسته افرادی باشیم که بدون اطلاع زمان زیادی را در اینترنت و فضای مجازی می گذرانیم. زندگی ما و شخصیت آینده فرزندمان را تغییر دهیم و در این زمینه مشکلاتی ایجاد کنیم.




والدین فرزندان خود را به روی سایت ها و صفحات ممنوعه باز می کنند



حسینی روانپزشک در گفت وگویی گفت: اعتیاد به اینترنت یکسری عوارض رایج دارد که در زندگی همه یکسان است.



وی افزود: والدین از سایت ها و صفحاتی استفاده می کنند که محتوای آنها مناسب فرزندانشان نیست و همین امر باعث می شود که والدین به فرزندان خود اجازه دسترسی به مطالب آنها را بدهند و این باعث ایجاد انحرافاتی در بین کودکان می شود.



حسینی از دست دادن وقت والدین را یکی دیگر از معضلات ایجاد کننده حضور ناپسند در فضای مجازی دانست و یادآور شد: این معضل باعث می شود والدین زمانی را در فضای مجازی با دوستان مجازی سپری کنند که مجبورند آن را برای فرزندان خود بگذارند.




13991212001025 Test PhotoL خبر خاکستری

این روانپزشک خاطرنشان می کند: والدین به ویژه زوج های جوان بسیاری از اصلاحات تربیتی و توصیه های تربیتی را از فضای مجازی فرا می گیرند، در حالی که محتوایی که در این فضا در معرض دید عموم قرار می گیرد فاقد وزن علمی و آموزش نادرست به والدین و فرزندان است.



نقش والدین در تربیت و شخصیت آینده فرزندان کلیدی است، بنابراین باید مراقب باشند که تأثیر رفتار فعلی خود را در آینده فرزندان خود منعکس کنند. .


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید