چگونه سالمندی سالم و فعال داشته باشیم/ عوامل موثر در سالمندان مبتلا به بیماری های غیرواگیر چیست؟

وی با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان کشور افزود: بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395، 7 میلیون سالمند در کشور وجود دارد که 28.9 درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند که پیش بینی می شود به 30 درصد از کل جمعیت کشور برسد. جمعیت کشور تا سال 1430

امید به زندگی در استان قزوین 75 سال است

کارشناس سلامت سالمندان اداره کل علوم پزشکی استان قزوین گفت: حدود 8.10 درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند که 48 درصد آن مرد و 52 درصد زن هستند و امید به زندگی در استان قزوین 75 سال است. قدیمی و 7.76 در کشور.G.

وی با اشاره به آمار جمعیت سالمندان کشور گفت: در حال حاضر حدود 10 درصد جمعیت کشور را افراد سالمند تشکیل می دهند که نسبت به 40 سال قبل دو برابر شده است در حالی که دوبرابر بعدی جمعیت سالمندان از 10 تا 20 درصد خواهد بود. فقط 20 سال طول بکشد

شیخ در ادامه گفت: سالمندی معمولاً منجر به مشکلات مختلفی می شود که شامل جنبه های جسمی، روانی و اجتماعی می شود و با تحمیل هزینه های قابل توجهی همراه است. بنابراین با افزایش سن جمعیت، باید برنامه ریزی و سیاست گذاری برای تغییر نقش سالمندان از یک جمعیت وابسته به جمعیت فعال انجام شود.

وی گفت: حفظ سلامت و تندرستی سالمندان امکان پذیر است و بیماری و ناتوانی را نباید جزء جدایی ناپذیر سالمندی تلقی کرد. در این راستا، مراقبت دوره ای از سالمندان همراه با آموزش سبک زندگی سالم می تواند با کاهش بار بیماری و افزایش امید به زندگی سالم، منجر به سالمندی سالم و فعال شود.

بیش از 10 درصد جمعیت استان را افراد مسن تشکیل می دهند

این مسئول در مورد نیازهای اولیه سالمندان اظهار داشت: تامین نیازهای بالای سالمندان در گرو تامین نیازهای اولیه آنهاست و نیاز سالمندان به غذا و سرپناه اساسی ترین نیاز سالمندان محسوب می شود و ایمنی در برابر بیماری، فقر، محرومیت، ترس و آزار و اذیت بعدی نیازهای آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط محترمانه با اعضای خانواده و دوستان، سطح بعدی نیازهای سالمند است. علاوه بر این حق انتخاب محل زندگی، راه سفر، راه ارتباط و گذران اوقات فراغت در مرتبه بعدی نیازهای سالمند محسوب می شود و تحقق همه استعدادها و توانایی های درونی نیز می باشد. بالاترین سطح نیازهای سالمندان

شیخ ابراز داشت: برنامه ریزی و ساماندهی مسائل و مشکلات پیش روی سالمندان به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه نیازمند همکاری و همفکری همه دستگاه های حمایتی در سطح ملی و منطقه ای است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مهمترین سازمان متولی این امر، تربیت نیروهای متخصص برای سالمندان، انجام تحقیقات مرتبط با حوزه سالمندان، تامین امکانات و منابع مالی و انسانی مناسب، سلامت و پیشگیری و درمان بیماران سالمند باید در رأس برنامه ها قرار گیرد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر با افزایش سن

کارشناس ارشد بهداشت اداره کل بهداشت و درمان علوم پزشکی استان قزوین گفت: در میانسالی و سال‌های بعد، بیماری‌های غیرواگیر عامل اکثر مرگ‌ومیرها و ناتوانی‌ها هستند. اگرچه خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر با افزایش سن افزایش می یابد، اما وجود عوامل خطر مانند عدم فعالیت بدنی و تغذیه نامناسب، خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر را در سنین بالا افزایش می دهد.

وی درباره فعالیت های پیش بینی شده برای تامین سلامت سالمندان بیان کرد: مراقبت از فشار خون در سالمندان، پیشگیری از قلب و سکته از طریق ارزیابی خطر، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان سینه در گروه سنی 30 تا 69 سال، غربالگری و از جمله این اقدامات برنامه ای برای تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در گروه سنی 50 تا 69 سال، آموزش بزرگسالان 60 تا 70 سال در زمینه بهبود سبک زندگی سالم در دوران سالمندی است.

شیخ در پایان گفت: در زمینه آموزش سالمندان به دو صورت گروهی و حضوری در موضوعاتی مانند تغذیه، فعالیت بدنی، مراقبت از کمر و زانو، مراقبت از پا، پوکی استخوان، پیشگیری از حوادث، دهان و دندان اقداماتی انجام شده است. بهداشت، یبوست، بی اختیاری ادرار، یائسگی، استرس، حافظه، خواب، روابط زناشویی، رانندگی و ترک سیگار.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید