30 درصد سالمندان نیازمند خدمات توانبخشی هستند/ مجموعه سند ملی سالمندی


ساعت: 16:25
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900665

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: 30 درصد مردم کشور ما نیاز به خدمات توانبخشی دارند و 16 تا 17 درصد جامعه را معلولان تشکیل می دهند که به نوعی از خدمات توانبخشی استفاده می کنند و با وجود این جمعیت عظیم افراد نیازمند از خدمات توانبخشی متأسفانه این خدمات در دسترس نیست و در کشور کافی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا هانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در همایش روز جهانی سالمندان با اشاره به افزایش امید به زندگی به عنوان یکی از شاخص های توسعه کشور، افزود: افزایش امید به زندگی جمعیت سالمندان را افزایش داده است و این روند به سرعت در حال افزایش است، اما رشد روزافزون جمعیت سالمندان و عمر طولانی افراد جامعه نیازمند خدمات حمایتی و توانبخشی است.

وی گفت: در حال حاضر 30 درصد مردم کشورمان به خدمات توانبخشی نیاز دارند و 16 تا 17 درصد جامعه را معلولانی تشکیل می دهند که به نوعی از خدمات توانبخشی استفاده می کنند و با وجود این جمعیت عظیم نیازمند به خدمات توانبخشی، متاسفانه این خدمات در کشور کافی نیست

هانکه با تاکید بر اینکه همه ما در دوران سالمندی نیازمند خدمات توانبخشی هستیم، گفت: جایگاه مرجع توانبخشی و مرجع توانبخشی در کشور باید مشخص شود تا به گسترش این خدمات در اقصی نقاط کشور کمک کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سالمندان باید از حمایت و امکانات لازم برای حضور در جامعه برخوردار باشند، گفت: باید خانه و شهرمان را با نیاز سالمندان سازگار کنیم و شهرداری ها می توانند با توجه به نیاز، امکانات شهری را در نظر بگیرند. بزرگسالان

خانکه درباره تربیت متخصص در این زمینه نیز گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سایر دانشگاه ها خوشبختانه در این زمینه متخصص تربیت می کنند ضمن اینکه باید در رشته طب سالمندی نیز نیرو تربیت کنیم.

وی به تدوین سند ملی سالمندی اشاره کرد و افزود: متاسفانه برنامه عملیاتی این سند هنوز تدوین نشده است و انتظار داریم شورای اسلامی با نظارت و توجه به این موضوع به اجرای این سند کمک کند.

هانکه ابراز امیدواری کرد که با ارتقای دانش و آگاهی عمومی و تقویت امکانات و حمایت ها بتوانیم در هر خانه ای پذیرای سالمندان خود باشیم چرا که در فرهنگ ایرانی ما حضور سالمندان در هر خانه مانند چراغ آن خانه است.

دیدگاهتان را بنویسید