انصراف از درمان برخی از بیماران نیازمند خدمات توانبخشی

انصراف از درمان برخی از بیماران نیازمند خدمات توانبخشی

روز جدید : معاون نظام پزشکی تهران با اشاره به وضعیت نامطلوب کلینیک های توانبخشی از از دست دادن پرسنل و لغو درمان برخی از بیماران این مراکز در کشور خبر داد.

موج قیمت تنها به کالاها و خدمات ضروری محدود نمی شود، بلکه شامل کالاها و خدمات پزشکی به ویژه توانبخشی نیز می شود. اکثریت جمعیت هدف برای توانبخشی را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی 10 تا 15 درصد جمعیت هر کشور را تشکیل می دهند.

در این میان تنها بالغ بر 1.5 میلیون معلول توسط بهزیست ها ثبت نام شده اند که می توانند از خدمات ارائه شده در مراکز توانبخشی این سازمان استفاده کنند. افزایش هزینه ها در پی گرانی های اخیر هم وضعیت این مراکز را به خطر انداخته و هم برای بسیاری از افراد توانمند مشکل ایجاد کرده است.

محمدرضا اسدی معاون درمان سازمان بزرگ پزشکی استان تهران با اشاره به وضعیت نامناسب مراکز کاردرمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی گفت: در حال حاضر کمترین تقاضا برای کلینیک های توانبخشی وجود دارد که دلیل اصلی آن گرانی است. تجهیزات و دوم اجاره بالای فضا و فضا طبق استانداردهای معین.

وی افزود: در کنار گرانی تجهیزات و فضای فیزیکی، تعرفه های خدمات توانبخشی غیرکارشناسی است که پیش از این نیز هشدار داده بودیم و بیمه گرانی که قرار بود در این زمینه کمک کنند نتوانستند در این زمینه کمک کنند. هزینه های کاردرمانی افزایش یافته و آسیب به جامعه هدف برای توانبخشی که اکثراً معلول هستند وارد شده است.

اسدی افزود: کاهش تعداد کادر درمانی شاغل در کلینیک های توانبخشی بسیار مشهود است، زیرا کلینیک ها نمی توانند حقوق این پرسنل را به نحو مطلوبی پرداخت کنند و متأسفانه منجر به مراقبت در منزل می شود که اگرچه تعرفه های خاصی وجود دارد، اما این خدمات گران تر است و همه نمی توانند آنها را بپردازند و این ظلم بزرگی به خانواده ها است.

وضعیت نامطلوب مراکز توانبخشی

مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: متأسفانه خلاءهایی در این زمینه وجود دارد که خود بیمه گران دلایل خود را برای این خلاءها اعلام می کنند اما قانون بخشی از تصمیم گیری است. هدفمندی یارانه ها برای کاهش این وضعیت.

اسد یادآور شد: در صورت عدم اصلاح تعرفه ها، کلینیک ها و مراکز کاردرمانی و توانبخشی تعطیل می شود و از سوی دیگر در صورت عدم پوشش بیمه ای، پرداخت ها از جیب مردم افزایش می یابد و متضرر می شوند. گروه مستضعف در خدمت نظام سلامت، گروه توانبخشی و گروه مستضعف در خدمت بیماران، افراد دارای معلولیت هستند و در واقع تصمیم گیرندگان در این حوزه کاری به این دو اولویت ندارند.

انتقاد از حداقل پوشش بیمه ای

وی تاکید کرد: باید روی این قشر تمرکز کنیم و خدمات آنها را ارائه کنیم. وقتی این کار را انجام می دهیم، می توان از آسیب های جدید جلوگیری کرد. اگرچه وزارت بهداشت بسته های خدماتی را برای معلولان تعریف کرده است، اما این بسته ها برای معلولان کافی نیست و حتی به 10 درصد معلولان ثبت نام شده هم نمی توانیم خدمات ارائه کنیم.

وی یادآور شد: خدمات پرکاربردی مانند کاردرمانی، گفتار درمانی و حتی شنوایی سنجی و بینایی سنجی که اجباری هستند، به طور کامل در بسته های بهداشتی وزارت بهداشت گنجانده نشده است و اگر این بسته ها شامل خدماتی هم باشد، برای همه نخواهد بود. . حجم خدمات زیاد است و نیاز به آنها زیاد است. تعداد نیازمندان نیز بسیار زیاد است اما تنها 30 درصد آنها از این بسته ها بهره مند می شوند.

افزایش قابل توجه هزینه تجهیزات توانبخشی

اسد همچنین با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات توانبخشی خاطرنشان کرد: بخشی از تجهیزات توانبخشی نیاز روزانه افراد دارای معلولیت است که طی دو سال قیمت آنها افزایش چشمگیری داشته است. اینها هزینه های ثابت است و علاوه بر آن اقلام مصرفی نیز وجود دارد که همه آن ها بر دوش مراکز توانبخشی و خانواده ها است.

یکی از اعضای سابق هیأت مدیره انجمن علمی کاردرمانی ایران یادآور شد: این وضعیت باعث شده بسیاری از همکارانی که در مراکز توانبخشی مشغول به کار بوده اند دست از کار بکشند و این در حالی است که برخی از خانواده ها درمان اعضای خود را متوقف کرده و این روند متوقف شده است. آنها متوقف شده اند و برخی دیگر توالی درمان خود را کاهش داده اند که در آینده بر تعداد آسیب ها افزوده خواهد شد.

ناتوانی افراد توانمند در تهیه تجهیزات توانبخشی

منصور رایگانی، رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات توانبخشی، گفت: تنها به کالاها و لوازم توانبخشی محدود نمی شود.

وی با بیان اینکه اقلام و کالاهای توانبخشی بسیار متنوع است، گفت: این موضوع از تجهیزات توانبخشی شخصی مورد استفاده افراد دارای معلولیت گرفته تا تجهیزات پیچیده مورد استفاده در کلینیک های کاردرمانی، فیزیوتراپی و توانبخشی متفاوت است و هر توانبخش بنا به نیاز خود از آن استفاده می کند. آی تی.

وی افزود: میزان افزایش قیمت تجهیزات متفاوت است، برخی اقلام 100 درصد و برخی 200 درصد افزایش قیمت داشته اند. البته افزایش 50 درصدی قیمت این تجهیزات نیز افزایش قابل توجهی است که از توان خریدار خارج است. افزایش قیمت قابل توجه است و افراد توانمند با توجه به درآمد ثابت و یارانه ای که دریافت می کنند نمی توانند این دستگاه ها را تهیه کنند.

ریگانی ادامه داد: افزایش قیمت های اخیر بر آنها نیز تاثیر گذاشته و دسترسی آنها به این دستگاه ها را با مشکل مواجه کرده است. نمی توان آمار دقیقی از قطع درمان چند نفر داد اما چنین چیزی وجود دارد و درصد افراد توانمند به دلیل افزایش هزینه ها در گروه کالاهای توانبخشی درمان را لغو می کنند و برخی درمان را به تعویق می اندازند. پرتاب شده است.

وی افزود: سال هاست که در حوزه توانبخشی با مشکلاتی مانند افزایش هزینه ها مواجه هستیم اما این مشکل در دو سال اخیر تشدید شده است، برخی از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند. از سوی دیگر دسترسی به تجهیزات و دستگاه های مدرن به دلیل قیمت بالا محدود است و استفاده از مراکز و بیمارستان ها به دلیل گرانی عملا غیرممکن است. در صورت امکان استفاده از این دستگاه ها به دلیل تعرفه های بسیار پایین به صرفه نیست. اینها موارد بسیار مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

برنامه ریزی برای توسعه توانبخشی در بیمارستان های دولتی

مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: البته برنامه هایی در حوزه بیمه سلامت و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت در حال تدوین است تا افراد نیازمند توانبخشی بتوانند از این خدمات استفاده کنند و همچنین خدمات لازم را ارائه کنند. امکانات لازم در بیمارستان ها برای ارائه خدمات توانبخشی.»

وی بیان کرد: اولین قدم در پیشگیری از معلولیت ارائه خدمات توانبخشی در مراکز درمانی و بیمارستانی است. این بدان معناست که این مراکز باید دارای خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه و دارای کادر مناسب اعم از متخصص، فیزیوتراپ، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، پیراپزشکی، روانشناس و پرستار باشد تا در صورت عدم رسیدگی به مشکل، بیمار متضرر شود. منجر به رفع معلولیت وی و جلوگیری از بروز معلولیت شود.

وی یادآور شد: از دولت و به ویژه دولت انتظار می رود به خدمات توانبخشی و تجهیزات توانبخشی برای معلولان توجه ویژه ای داشته باشد. این امر می تواند به صورت یارانه یا افزایش یارانه آنها باشد تا این افراد از خدمات توانبخشی بهره مند نشوند. اگر این افراد از این خدمات محروم شوند، معلولیت آنها تشدید می شود.

با بازپرداخت وام های بلندمدت به دولت کمک کنید

حسن رزمیان مقدم، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایلنا گفت: این گونه مشکلات مربوط به دولت است، زیرا مشکلات مربوط به اجراست نه قانونگذاری. ما در این زمینه ها کمبودی در قانون نداریم، «اگر در اجرای قانون مشکلی وجود دارد به کمیسیون ارجاع دهند اما تاکنون این مشکلات به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع نشده است. دلیل اینکه نمی دانیم این سوال مطرح نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به گرانی های اخیر و اینکه جامعه مشمول مراکز توانبخشی و کاردرمانی معلولان است، مراکز باید بیایند و نگرانی های خود را مطرح کنند و دولت نیز با وام های بلندمدت و کاهش نرخ سود به آنها کمک کند. او گفت. .

دیدگاهتان را بنویسید