ایرانشهر پیشتاز بیماران تالاسمی کشور / سالانه 120 میلیارد تومان برای درمان بیماران هزینه می شود


ساعت: 14:57
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915323

مهمترین بیماری خونی در جنوب سیستان و بلوچستان

ازدواج های فامیلی متعدد و عدم توجه به تست های قبل از ازدواج و بارداری در سیستان و بلوچستان باعث شده است ایرانشهر یکی از آسیب دیده ترین تالاسمی های کشور باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ، بیماری ارثی ژنتیکی تالاسمی; یکی از بیماری های خونی که با وجود همه توصیه ها و هشدارهای مسئولان همچنان جوان ترین استان کشور با آن دست و پنجه نرم می کند.

این بیماری خونی که با انجام آزمایشات قبل از ازدواج و بارداری به راحتی قابل پیشگیری است، متاسفانه به دلیل عدم توجه زوجین به نتایج آزمایشات منجر به تولد کودکان مبتلا به تالاسمی می شود که در شهرستان ایرانشهر نیز تعداد قابل توجهی به دلیل وجود دارد. به بافت سنتی خود و ازدواج های خانوادگی.از این بیماران به خود اختصاص داده بود.

تالاسمی که روزی به دلیل سهل انگاری والدین منجر به تولد کودکان مبتلا به این بیماری شد. امروزه به دلیل عدم توانایی بدن کودک در تولید خون; این کمبود با تزریق خون ماهانه جبران می شود، اما برای اصلاح آهن اضافی خون در بدن. بیمار باید هر شب دسفرال تزریق کند که هشت ساعت طول می کشد و با درد همراه است.

پس از سختی هایی که این بیماری برای فرد مبتلا و خانواده وی به همراه داشته، کمبود خون یکی دیگر از دغدغه های سازمان انتقال خون ایرانشهر است.


با وجود تعداد بالای این بیماری در استان، امکانات لازم برای ارائه خدمات درمانی به این بیماران ایجاد نشده و فقر اقتصادی باعث رنج و درد مضاعف این بیماران شده است.

سالانه 120 میلیارد تومان برای درمان 1600 بیمار تالاسمی در ایرانشهر هزینه می شود.

سعید محد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: حدود 1600 بیمار تالاسمی در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر وجود دارد که سالانه 120 میلیارد تومان برای درمان این بیماران هزینه می شود.


وی افزود: دلیل اصلی تعداد زیاد بیماران تالاسمی ژنتیکی ازدواج های ثبت نشده مذهبی های منطقه و عدم انجام آزمایشات قبل از ازدواج برای جلوگیری از تولد بیماران تالاسمی است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: این افراد از طریق وراثت به این بیماری مبتلا می شوند و انجام ندادن آزمایش قبل از ازدواج عاملی است که هر ساله بر تعداد مبتلایان به تالاسمی در ایرانشهر افزوده می شود.


وی گفت: یک آزمایش ساده پیش از لقاح می تواند از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی جلوگیری کند و ایرانشهر و چابهار بیشترین آمار مبتلایان را در سیستان و بلوچستان دارند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید