مرگ 538 بیمار تالاسمی بر اثر کمبود و قاچاق دارو / 20 هزار بیمار تالاسمی در حال مصرف مواد مخدر گرفتار شدند

ساعت: 10:09
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796022

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران از کمبود جدی داروهای حیاتی برای بیماران تالاسمی در کشور خبر داد و گفت: کمبود و قاچاق دارو در هفت ماه گذشته جان 538 بیمار تالاسمی را گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد علیزاده گفت: از ابتدای امسال این معضل گریبان بیماران را گرفته و تا به امروز هیچ دارویی برای بیماران تالاسمی وارد کشور نشده است به جز 350 هزار ویال داروهای تقلبی که خسارات زیادی به بیماران تالاسمی وارد کرده است. “

علیزاده افزود: از ابتدای امسال این معضل گریبان بیماران را گرفته و تا به امروز هیچ دارویی برای بیماران تالاسمی وارد کشور نشده است به استثنای 350 هزار داروی تقلبی که آسیب زیادی به بیماران تالاسمی وارد کرده است.

وی افزود: بارها به سازمان غذا و دارو درباره کمبود جدی داروهای حیاتی بیماران تالاسمی در کشور هشدار داده ایم که اگر منابع ارزی داروهای وارداتی و تامین مواد اولیه داروهای داخلی محقق نشود، با آن مواجه خواهیم شد. مشکلات جدی امسال.»

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران با اشاره به پیگیری ها و اعتراضات فراوان بیماران تالاسمی در نقاط مختلف کشور افزود:

وی با رد این ادعا که داروهای بیماران تالاسمی به وفور در سامانه تی تک موجود است، گفت: سامانه فنی، داروهای تالاسمی دارند، گفت: تماس گرفتیم و هیچ کدام دارو نداشتند.

20000 بیمار تالاسمی تحت تأثیر دارورسانی قرار گرفتند

علیزاده از وزارت بهداشت خواست تا پاسخ روشنی در مورد میزان موجودی داروهای این بیماران خاص ارائه کند و افزود: وزارت بهداشت باید آمار دقیق و واقعی از تعداد داروها و در کدام داروخانه ها ارائه کند، زیرا 20 هزار تالاسمی داریم. بیماران و 257 مرکز «در کشور درمان داریم و نمی توان همه را اشتباه دانست.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران با اشاره به عوارض مرگبار کمبود داروهای تالاسمی گفت: نیاز خاص بیماران تهیه داروی لازم اعم از خارجی و داخلی است. من این کار را نکردم.

بیماران به 10 میلیون ویال آمپول در سال نیاز دارند

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران کمبود دارو را باعث شده بیماران از داروهای قاچاق و تقلبی استفاده کنند و گفت: مشخص نیست این داروهای قاچاق از کجا به دست بیماران می رسد. این دارو از طریق واسطه های شاغل در ناصرخسرو و برخی شهرهای بزرگ قابل توزیع است.

وی در خصوص مشکلات موجود برای بیماران تالاسمی برای دریافت داروی لازم گفت: استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته بدون نام و برچسب خارجی یکی از چالش هایی است که بیماران برای دسترسی به این بیماران از کشورهای همسایه با آن مواجه هستند و یکی دو سال است. بعد از تاریخ انقضا «و مشخص نیست که این داروها در آینده چه بلایی سر بیماران خواهند آورد.

علیزاده خواستار رسیدگی دولت به مشکل عدم تخصیص ارز برای واردات داروهای بیماران خاص شد و گفت: بیماران تالاسمی سالانه به ۷ تا ۱۰ میلیون ویال آمپول نیاز دارند که در حال حاضر به کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار آمپول رسیده است.

وزارت بهداشت روان کمبود دارو داشت

علیزاده درباره عواقب این مشکلات دارویی ادامه داد: مرگ و میر بیماران افزایش چشمگیری داشته و از اردیبهشت 1397 تاکنون 538 بیمار تالاسمی جان خود را از دست داده اند. در این شرایط فکر کنید.

حدود 3000 بیمار تالاسمی در مازندران

رئیس انجمن تالاسمی ایران از افزایش روزافزون مرگ و میر ناشی از کمبود دارو خبر داد و گفت: نتیجه را برای تصمیم گیری به مطب خود ارسال کنید اما بیماران تالاسمی همچنان در تامین دارو دچار سردرگمی هستند.

وی تعداد مبتلایان به تالاسمی در استان مازندران را حدود 3 هزار نفر عنوان کرد که پس از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم کشور را دارد، اما میانگین سنی این بیماران در مازندران بالاتر از سایر نقاط کشور و میانگین حسابی کشوری است. .

علیزاده بابیان اینکه برخی خانواده ها دو یا سه بیمار تالاسمی دارند و توان خرید داروهای قاچاق را ندارند، افزود: افراد به ویژه اقشار آسیب پذیر و بیماران تالاسمی.

پراکندگی جمعیت مبتلا به تالاسمی

شیوع بیماری در مناطق مختلف کشور یکسان نیست. در شمال در منطقه دریای خزر و در جنوب در نواحی خلیج فارس و دریای عمان شیوع بیشتری دارد. در استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان، مازندران و استان‌های مرکزی اصفهان و فارس حدود 10 درصد افراد حامل ژن بیماری هستند، در حالی که در سایر نقاط کشور بین 4 درصد و 8 درصد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید