تالاسمی؛ یک بیماری و هزار درد / سالانه 100 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان متولد می شوند.


ساعت: 15:11
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843155

تالاسمی یکی از بیماری های ارثی خونی و ژنتیکی است که سیستان و بلوچستان بیشترین تعداد مبتلایان به تالاسمی را در کشور دارد و این روزها به دلیل عدم اهدای خون روزهای خوبی نیست.

تالاسمی یک بیماری مادرزادی هموگلوبین است که در آن بدن به اندازه کافی هموگلوبین سالم تولید نمی کند و به دلیل تجزیه منظم گلبول های قرمز خون، فرد دچار کم خونی می شود.


درمان تالاسمی ماژور یا پیشرفته، تزریق خون منظم است، کودکانی که به طور منظم خون دریافت می کنند، امید به زندگی طبیعی دارند، اما در صورت عدم تزریق خون، افراد مبتلا به تالاسمی ماژور بیش از 20 سال عمر نمی کنند.



سالانه 100 بیمار مبتلا به تالاسمی در سیستان و بلوچستان متولد می شوند

عبدالواحد شهنوازی; رئیس بیمارستان ویژه علی عسگر زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بیشتر گیرندگان ذخایر خون در سیستان و بلوچستان بیماران تالاسمی هستند، گفت: این بیماری بسیار سخت شده و یک فرد عادی است. می تواند به طور متوسط ​​هر 6 ماه یک بار خون اهدا کند، اما فرد مبتلا هر 15 تا 20 روز به خون نیاز دارد.


وی افزود: عدم انجام آزمایشات و ازدواج های سنتی و عدم آگاهی والدین از این بیماری باعث شده تا سال گذشته 100 بیمار تالاسمی پیر و جوان به آمار استان اضافه شود و نیمی از بیماران بستری در بیمارستان متولد شوند. در همان سال. “


وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در استان ما تولد نوزادان است که هر سال در حال افزایش است در حالی که استان ها تا 10 سال آینده دیگر متولدین تالاسمی نخواهند داشت.



سیستان و بلوچستان بزرگترین مصرف کننده خون در کشور است

رئیس بیمارستان علی عسگر زاهدان با بیان اینکه 3 هزار و 200 بیمار تالاسمی در استان خون دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: تعداد بیماران تالاسمی و نیاز همیشگی به خون سیستان و بلوچستان را پرمصرف ترین خون کرده است. در سراسر کشور


وی خاطرنشان کرد: شیوع بیماری عروق کرونر و وضعیت معیشتی مردم موجب کاهش جدی ذخایر خونی در استان شده است. وی ادامه داد: حدود 65 درصد خون های اهدایی به بیماران تالاسمی اهدا می شود و این مقدار زیادی است. خون به تامین ظرفیت خونی این بیماران از استان های خاص کمک می کند.


شهنوازی علت اصلی شیوع تالاسمی در استان را ازدواج های مرتبط و انجام ندادن تست های تشخیصی قبل از ازدواج عنوان و بیان کرد: با انجام یک آزمایش ساده قبل از ازدواج و قبل از بارداری خانواده ها به راحتی می توانند با نوزاد متولد شوند پیشگیری از تالاسمی.


وی ادامه داد: کودکان مبتلا به تالاسمی در بدو تولد طبیعی هستند، اما در سنین 3 تا 18 ماهگی رنگ پریده و کم خونی دارند، خوب نمی خوابند، تمایلی به غذا خوردن ندارند و ممکن است حالت تهوع داشته باشند. اگر درمان نشوند زندگی و خون سختی خواهند داشت.



ازدواج های سنتی بدون ثبت نام و انجام نشدن آزمایشات قبل از ازدواج شایع ترین دلیل افزایش بیماران مبتلا به تالاسمی است.

رئیس بیمارستان علی عسگر زاهدان با بیان اینکه شهروندان سیستان و بلوچستان همچنان نیازمند فرهنگ سازی قوی هستند، گفت: کودکان مبتلا به تالاسمی; استفاده از ظرفیت صدا و سیما، رسانه و فضای مجازی برای افزایش آگاهی عمومی ضروری است.


وی گفت: باید تا حد امکان از ازدواج هایی که منجر به تولد فرزندان مبتلا به تالاسمی می شود جلوگیری کنیم. پیش از ازدواج و نگرش منفی نسبت به سقط جنین، افزایش روزافزون بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور ادامه دارد که نیازمند فرهنگ سازی گسترده از سوی تمامی اقشار جامعه است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید