سرمای هوا نیاز مردم به اهدای خون را کاهش داد/ 3200 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان منتظر اهداکنندگان خون هستند.

زمان: 08:27
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1795974

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آغاز فصل زمستان باعث کاهش مراجعه بیماران به مراکز اهدای خون شده است، گفت: هموطنان در این روزهای سرد از اهدای خون غافل نشوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سهیلا خسروی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به کاهش اهدای خون پس از خنک شدن هوا، اظهار کرد: باید توجه داشت که نیاز به خون و فرآورده های آن ثابت بوده و برای زمان خاصی از سازمان مشخص نمی شود. انتقال خون و بیماران می آیند و با اهدای به موقع خون جان بیماران را نجات می دهند.

وی افزود: برخی از بیماران مانند تالاسمی و هموفیلی مصرف کننده دائمی خون هستند و مصرف خون برای آنها حیاتی است. در این راستا در سیستان و بلوچستان بیش از 3200 بیمار تالاسمی وجود دارد که 68 درصد کل خون های اهدایی است.» برای این افراد 21 هزار و 246 واحد استفاده می شود.

به گفته این مسئول، مصدومان حوادث رانندگی، بیماران بستری در اتاق عمل و سایر بیماران مانند بیماران سرطانی نیز نیازمند فرآورده های خونی هستند.در داخل استان باشید.

وی ادامه داد: در حال حاضر با شروع فصل سرما تعداد مراجعین به مراکز انتقال خون در کشور کاهش یافته است که این امر باعث کاهش دریافتی استان می شود و نمی توانیم تمام نیازهای مردم را تامین کنیم. در بین بیماران تالاسمی که از جاهای مختلف برای دریافت خون مراجعه می کنند، علاوه بر درد بیماری، حتماً باید رنج ببرند.

مدیرکل اداره انتقال خون در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 43 هزار و 216 واحد خون در استان اهدا شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد 3 هزار و 216 زن و 39 هزار و 998 واحد آقایان هستند.

وی با بیان اینکه با اهدای مستمر خون در فواصل زمانی استاندارد علاوه بر دریافت سلامتی از سایر بیماری ها نیز در امان هستید، افزود: این میزان اهدای خون حدود 60 درصد نیاز استان را پوشش می دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه در این مدت 53 هزار و 889 نفر در اقصی نقاط استان به مراکز و پایگاه های انتقال خون مراجعه کردند، ادامه داد: میانگین مصرف ماهانه در استان 12 هزار و 377 خون و فرآورده های خونی است.
وی با بیان اینکه کمبود خون لازم در استان توسط پایگاه های خاصی در کشور تامین می شود، گفت: در این زمینه تاکنون 38 هزار و 672 واحد خون دریافت کرده ایم.

خسرو با بیان اینکه بیشتر واحدهای خونی مورد نیاز از شهرستان‌های سمنان، بوینور و بیرجند تامین شده است، افزود: با توجه به کاهش مراجعات مردمی به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون، وضعیت فعلی ذخایر خون استان نامناسب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید