ماگ، خالکوبی و خالکوبی از اهدای خون جلوگیری می‌کند/ بیماران تالاسمی بیشترین خون‌گیرندگان در سیستان و بلوچستان


ساعت: 08:56
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886719

رضا عباسی گفت: 3300 بیمار تالاسمی را در سیستان و بلوچستان شناسایی کرده ایم که هفته ای دو بار نیاز به خونگیری دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا عباسی مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در میزگردی که به مناسبت روز اهدای خون 18 مرداد ماه در دفتر پایگاه خبری عصرهامون برگزار شد، گفت: بیماران تالاسمی سالانه به 80 هزار واحد خون نیاز دارند، یعنی 80 هزار اهداکننده باید خون بدهند تا بتوانیم خون لازم را در اختیار این بیماران قرار دهیم.

عباسی ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری تالاسمی، نهادهای فرهنگی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید مردم را برای جدی گرفتن آزمایش‌های قبل از ازدواج توجیه کنند.


وی افزود: اگر شاهد افزایش آمار تالاسمی نسبت به سال گذشته هستیم باید با تازگی این معضل را پیگیری کنیم و برای رفع عوامل بروز آن برنامه ریزی کنیم.


این مسئول نقش افراد صاحب نفوذ، ریش سفیدان، ریش سفیدان و طوایف را در این امر مهم دانست و گفت: این افراد باید مردم را توجیه کنند و بر تست های قبل از ازدواج تاکید کنند چرا که با وجود مشکلات فرهنگی در این استان مردم به حرف های مردم گوش نمی دهند. بزرگسالان بیشتر و ریش سفید می دهد، آنها ممکن است به دیگران گوش ندهند.


وی بیان کرد: وجود بیماری هایی مانند تالاسمی، دیالیز، سایر بیماران، زنان باردار، نیاز به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی، همه اینها وضعیت خون را در این استان بسیار خاص می کند.



نیاز مصرف خون در استان 140 هزار واحد است


مدیر کل انتقال خون استان گفت: با وجود همه تبلیغات و لطف و مهربانی مردم فقط 60 هزار واحد خون در استان می توانیم دریافت کنیم در حالی که مصرف خون در استان 140 هزار واحد است.


عباسی ادامه داد: ما باید کمبود خون مصرفی استان را از استان های همجوار تامین کنیم که این هم با مسائلی مانند تامین هزینه و حمل و نقل خون و پیگیری هایی که باید توسط استان های دیگر انجام شود، مشکل دارد.




70f07fb1 3868 44b8 ad58 8f67480da914 خبر خاکستری

وی با تاکید بر اینکه توصیه ما این است که خون سیستان و بلوچستان به مرحله ای برسد که توسط مردم استان تامین شود، افزود: خون فرآورده ای است که جایگزین ندارد و هیچکس نمی تواند خون تولید کند. حداقل علم بشری تاکنون قادر به تولید خون نبوده است. او به سطحی نرسیده که بتواند خون تولید کند. حالا شاید اگر تولید می شد خیلی راحت تر می شد، پس راهی جز این نیست که مردم بیایند و کمک کنند و روی صحنه باشند.



پایگاه های سیار راه حل مناسبی برای جبران کمبود خون در روستاها هستند


این مسئول با اشاره به اینکه 6 پایگاه انتقال خون در شهرستان های سروان، ایرانشهر، چابهار، زابل و زاهدان هش داریم، گفت: مصرف خون در استان زیاد است و در دو شیفت صبح و بعدازظهر مراکز انتقال خون را افتتاح کرده ایم. در حالی که بیشتر در سایر استان های کشور مراکز انتقال خون فقط در صبح کار می کنند زیرا کاربرد چندانی ندارند.


عباسی گفت: در بسیاری از مراکز روستایی مرکز انتقال خون نداریم و باید از ظرفیت اتوبوس های سیار که با آن توانسته ایم با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تا حدودی این برنامه را انجام دهیم، استفاده کنیم. تامین اتوبوس سیار کاری نیست که دولت به تنهایی انجام دهد، بلکه باید از ظرفیت خیرین در این زمینه استفاده کرد.


وی ادامه داد: در صورت تامین اتوبوس از سوی اهداکنندگان، سازمان انتقال خون به تجهیزات و امکانات داخل آن رسیدگی می کند.



قبیله ها فرصت هستند. از این فرصت ها استفاده کنید


مدیر کل انتقال خون با بیان اینکه طایفه های بزرگی در این استان داریم، گفت: باید برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم از خوبی های طوایف استان بهره ببریم، مثلاً دو روز را به یک طایفه اختصاص دهیم. و این روز به اهدای خون طایفه. یک جور مسابقه اهدای خون بین طوایف اینجوری باشه.


وی گفت: از بزرگان، ائمه جمعه و جماعات، دست اندرکاران حوزه فرهنگی و مساجد درخواست می شود در فرهنگ سازی و نهادینه سازی اهدای خون در استان همراهی و همکاری کنند.


عباسی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان مصرفی که در استان داریم به همه گروه های خونی نیاز است و هرکس با هر گروه خونی به سازمان انتقال خون مراجعه کند خون جمع آوری و مصرف می شود.


ad357963 9bdd 40e2 b872 d57c53f8c2f9 خبر خاکستری


زنان تنها 7 درصد در اهدای خون مشارکت دارند


مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: بیشترین اهداکنندگان استان و حتی کشور را مردان تشکیل می دهند و در کشور میزان مشارکت زنان در اهدای خون تنها پنج درصد است که این میزان در کشور دو درصد بیشتر است. سیستان و بلوچستان و زنان با 7 درصد سهم دارند.


عباسی ادامه داد: اگر بتوانیم این فرهنگ را در بین بانوان افزایش دهیم و مشارکت بانوان در اهدای خون به درصد قابل قبولی برسد و اگر بتوانیم این جمعیت را افزایش دهیم قطعا کمبود خون تا حدودی حل می شود.



فواید اهدای خون


وی احیای سلول های خونی، کنترل غلظت خون، کنترل میزان آهن در بدن، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی را از جمله مزایای اهدای خون برشمرد و تصریح کرد: حدود 88 درصد از اهداکنندگان خون کمتر دچار سکته قلبی می شوند. . و 33 درصد کمتر در معرض هر نوع بیماری قلبی عروقی هستند.

عباسی تصریح کرد: دقیق ترین و قوی ترین دستگاه های غربالگری ایدز و هپاتیت B و C را در سازمان انتقال خون داریم و از نظر تجهیزات آزمایشگاهی نیز سازمان انتقال خون با کشورهای اروپایی و پیشرفته برابری می کند و دقیق ترین نتایج آزمایش داده می شود. .


وی بیان کرد: با توجه به اینکه سن اهدای خون 18 تا 65 سال است، حضور و مشارکت جوانان کم است که بررسی این موضوع و تشویق جوانان به اهدای خون را می طلبد.

وی حجامت، خالکوبی و خالکوبی را از محدودیت ها و محرومیت های اهدای خون برشمرد و گفت: باید از منظر فرهنگی روی این موضوعات کار شود.



کرونا 8 درصد اهدای خون را کاهش داد

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا یکی از عوامل کاهش اهدای خون است، گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا، میزان اهدای خون 30 درصد کاهش یافت. در جهان در حالی که در ایران تنها 8 درصد کاهش داشته است این نشان دهنده حس جدید دوستی مردم ایران است.


وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا اهدای خون پولی است اما در ایران مردم داوطلبانه و ایثارگرانه خون اهدا می کنند.


وی در پایان گفت: از پایگاه خبری عصرهامون بابت توجه ویژه به 18 مرداد روز اهدای خون سپاسگزارم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید