تامین خون در سیستان و بلوچستان خوب نیست/ 68 درصد کل خون های اهدایی به بیماران تالاسمی اهدا می شود.

ساعت: 13:13
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794163

بیش از 3200 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که 68 درصد از کل خون اهدایی برای این بیماران مصرف می شود.

به گزارش راه دانا به نقل از عصر هامون، کمبود خون یکی از دغدغه های همیشگی سیستان و بلوچستان است، چرا که این استان علاوه بر پیشرو بودن در بیماران تالاسمی، با مشکلات ترافیکی و نیاز به خون نیز مواجه است. برای مجروحان اگر این بیماران خون دریافت نکنند ممکن است جانشان در خطر باشد.

اکنون با گذشت نزدیک به دو سال از شیوع ویروس منحوس کرونا، در حالی که امر تقوی اهدای خون کاهش یافته است، نیاز به بیماران تالاسمی و سرطان خون و فرآورده های خونی کاهش نیافته است.

این در حالی است که با توجه به تقاضا و مصرف بالای خون در مراکز درمانی استان و همچنین کاهش آمار اهدای خون، میزان خون رسانی به سیستان و بلوچستان کاهش یافته است و بیماران این استان نیازمند اهدای فوری خون از سوی مردم مراکز انتقال خون هستند.

سیستان و بلوچستان و نیاز حیاتی به خون

سهیلا خسروی مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 43 هزار و 216 واحد خون در استان اهدا شده است، گفت: 3 هزار و 216 زن و 39 هزار و 998 مرد.

وی با بیان اینکه با اهدای مستمر خون در فواصل زمانی استاندارد علاوه بر دریافت سلامتی می توان از سایر بیماری ها نیز مصون ماند، افزود: این میزان اهدای خون حدود 60 درصد نیاز استان را پوشش می دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه در این مدت 53 هزار و 889 نفر در اقصی نقاط استان به مراکز و پایگاه های انتقال خون مراجعه کردند، ادامه داد: میانگین مصرف ماهانه در استان 12 هزار و 377 خون و فرآورده های خونی است.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون 111 هزار و 398 واحد خون و فرآورده های خونی بین مراکز درمانی و بیمارستانی شامل 82 هزار و 267 گلبول قرمز، 12 هزار و 508 پلاکت و 16 هزار و 623 پلاسما بین مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع شده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان با بیان اینکه کمبود خون لازم در استان توسط پایگاه های خاصی در کشور تامین می شود، گفت: در این راستا تاکنون 38 هزار و 672 واحد خون دریافت کرده ایم.

68 درصد از کل خون های اهدایی برای بیماران تالاسمی استفاده می شود

وی تعداد بیماران تالاسمی استان را بیش از 3200 نفر عنوان کرد و اذعان داشت: 68 درصد از کل اهدای خون 21 هزار و 246 واحدی برای بیماران تالاسمی استفاده شده است.

خسواری با بیان اینکه بیشتر واحدهای خونی مورد نیاز از شهرستان های سمنان، بوینورد و بیرجند تامین شده است، افزود: با توجه به کاهش مراجعات مردمی به مراکز و پایگاه های انتقال خون، وضعیت فعلی ذخایر خون استان مناسب نیست.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به همه گروه های خونی نیاز داریم، افزود: در شرایط فعلی 38 هزار و 672 واحد خون از سایر استان ها وارد شده است.

به گفته مدیرکل سازمان انتقال خون استان، اهدای خون موضوعی ضروری است که استانی ها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند چرا که این احتمال وجود دارد که فرد به دلایلی نیاز به انتقال خون داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید