سیستان و بلوچستان رکورددار بیماران تالاسمی در کشور / 6600 واحد خون ماهیانه نیاز بیماران در استان


ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: 14/05/01
کد خبر: 1841711

رضا عباسی گفت: سیستان و بلوچستان با سه هزار و 300 بیمار تالاسمی بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را در کشور داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا عباسی مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون اظهار داشت: زایمان هایی که هنوز برخی از آنها به صورت سنتی انجام می شود و بیماران تالاسمی در این نقطه از کشور به خون بیشتری نیاز دارند.

وی افزود: حدود 3 هزار و 300 بیمار تالاسمی در استان وجود دارد که هر بیمار تالاسمی باید ماهانه دو بار تزریق خون دریافت کند که این تعداد بیمار به 6 هزار و 600 واحد در ماه و 80 هزار واحد در سال نیاز دارند.

این مسئول گفت: سالانه 80 هزار نفر در استان باید خون اهدا کنند تا بتوانیم خون مورد نیاز بیماران تالاسمی را تامین کنیم.

وی گفت: یکی از وظایف سازمان انتقال خون تامین خون سالم و کافی است. تامین واحدهای خون

وی اذعان داشت: مصرف خون در سیستان و بلوچستان در تمامی بخش ها 140 هزار واحد در سال است که بیش از 50 درصد نیاز استان توسط استان های همجوار تامین می شود که از نظر علمی هزینه های حمل و نقل، مشکلات بین شهری و سایر مشکلات را به دنبال دارد. از این نظر بهتر است خون مورد نیاز هر منطقه به دلیل نوع ژنتیک توسط افرادی از همان موقعیت جغرافیایی تامین شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان ادامه داد: علم تولید خون در حیطه قدرت الهی است و با این حال انسان با همه دستاوردهای علمی خود نتوانسته به علم تولید خون و دریافت خون دست یابد. از یک نفر. و آن را به دیگری تزریق کنید. ”تنها راه برای دریافت خون مورد نیاز بیمارانی است که به خون نیاز دارند.

وی با بیان اینکه اولین کاری که می توان انجام داد تشویق مردم به اهدای خون است و رسانه ها نیز نقش دارند، افزود: مردم باید حضور 100 درصدی برای تامین مخارج خود داشته باشند زیرا راه دیگری وجود ندارد. بنابراین انتظار داریم مانند سال های گذشته در کنار سازمان انتقال خون باشند.

سیستان و بلوچستان رتبه اول بیماران تالاسمی در کشور را دارد

وی گفت: تهران با 11 میلیون نفر جمعیت یک هزار و 327 بیمار تالاسمی دارد اما سیستان و بلوچستان با 3 هزار و 300 بیمار تالاسمی بیشترین آمار این بیماری را در کشور دارد.

این مسئول ادامه داد: تالاسمی از دو منظر قابل بررسی است، یکی تامین خون سالم و کافی برای بیماران و بعد دیگر پیشگیری از افزایش بیماران تالاسمی از طریق مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و انجام آزمایشات قبل از ازدواج است. در صورت وجود چنین اشکالی دلیل ازدواج دو بیمار تالاسمی مینور می باشد. بعد از بارداری می توان با تحقیقات به موقع از تولد بیمار تالاسمی جلوگیری کرد.

وی افزود: یکی از وظایف دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی درمانی و مراکز بهداشتی درمانی در کنار درمان، اطلاع رسانی به مردم در خصوص انجام آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج برای جلوگیری از ظهور و افزایش بیماران تالاسمی است.

عباسی گفت: ما نگران و هراس هستیم که چگونه می توانیم خون مورد نیاز بیماران را در سال های آینده تامین کنیم. از رسانه ها می خواهم مردم را به اهدای خون تشویق کنند و در مرحله بعد مردم را به اهدای خون تشویق کنند.

مصرف ماهیانه 1200 واحد خون در سراوان

وی گفت: در مجموع چهار شهرستان سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن ماهانه هزار و 200 واحد خون مصرف می کنند که 800 واحد برای بیماران تالاسمی و 400 واحد برای سایر بیماران مصرف می شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان گفت: خونگیری از چهار شهرستان سراوان سیب و سوران، مهرستان و گلشن در دستور کار انتقال خون سراوان قرار دارد که حدود 60 درصد مصرف شهرستان از استان های دیگر است.

وی اذعان داشت: با توجه به وجود 537 بیمار تالاسمی در سراوان؛ انتظار داریم حداقل 800 واحد خون مورد نیاز بیماران تالاسمی در شهرستان باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سایر نقاط کشور چون تعداد بیماران تالاسمی زیاد نیست مصرف خون بالایی ندارند اما در سیستان و بلوچستان به دلیل کثرت بیماران تالاسمی مصرف خون بالا است.

وی گفت: از نظر علمی ثابت شده است که خون مورد نیاز هر منطقه توسط مردم آن منطقه تامین می شود و انتظار داریم سراوان در تامین خون خودکفا باشد زیرا یکی از بهترین پایگاه های انتقال خون در استان است. “

عباسی گفت: در حال حاضر هیچ مشکل فنی در سازمان انتقال خون سراوان وجود ندارد، در یک ماه گذشته سه کارمند جدید به مجموعه سراوان اضافه شده و مشکل خاصی از نظر تجهیزات وجود ندارد.

وی گفت: مردم برای اهدای خون نیاز به حضور دارند و این امر جز با فرهنگ سازی و تشویق مردم به این امر خداپسندانه ای که باید توسط رسانه ها و بزرگان شهر انجام شود میسر نمی شود.

این مسئول ادامه داد: دست درازی می کنیم تا به اصحاب رسانه و مطبوعات کمک کنیم تا در این موضوع در کنار سازمان انتقال خون باشند و مردم را به اهدای خون تشویق کنند.

وی افزود: سن اهدای خون از 18 تا 65 سال است و انتظار می رود از این فرصت برای ایثارگری نهایت استفاده را ببریم.

عباسی خاطرنشان کرد: نداشتن رفتار پرخطر و نداشتن بیماری خاص از دیگر شرایط لازم برای اهدای خون است، البته برخی از بیماری های خاص اگر تحت نظر پزشک باشد برای اهدای خون منعی ندارد و دلیلی برای عدم اهدای خون وجود ندارد. .

نجات جان بیمار بهترین تجربه اهداکننده خون است

وی با بیان اینکه اساسا اکثر افراد توانایی اهدای خون را دارند، افزود: تجربه احساس شادی، نجات جان انسان ها، جلوگیری از خطر قرار گرفتن بیش از حد آهن در بدن، ایجاد سلول های خونی جدید، کاهش بروز سرطان از جمله. اهدای خون به اهداکننده فوایدی دارد.

این مسئول ادامه داد: ممکن است فکر کنیم یک واحد خون اهدا می کنیم اما با همین واحد جان سه بیمار نجات می یابد زیرا خون در حال جمع آوری است.


مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گروه های خونی A و O بیشترین مصرف را دارند، گفت: به دلیل مصرف زیاد خون به همه گروه های خونی نیاز داریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید