سیستان و بلوچستان سردمدار تالاسمی کشور است/این بیماران 85 درصد خون استان را مصرف می کنند.


ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914166

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های کشور است که بیشترین آمار مبتلایان به تالاسمی را در کشور دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به دلیل اختلال در عملکرد گلبول های قرمز رخ می دهد، گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که اکسیژن را از ریه ها به سایر بافت های بدن منتقل می کند، در تالاسمی هموگلوبین به میزان لازم تولید نمی شود و در نتیجه در بافت های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی شود.

مناطق مشترک این بیماری در همه نژادها دیده می شود، اما شیوع آن در نواحی مدیترانه ای، گرمسیری و نزدیک به استوایی آفریقا و آسیا بیشتر است.


معمولاً علائم تالاسمی از شش ماهگی ظاهر می شود، بنابراین ابتدا کودک رنگ پریده، اختلالات خونی، ضعیف و بی حال می شود و با رشد کودک علائم دیگری ظاهر می شود مانند: بزرگ شدن کبد و طحال، بزرگ شدن سر، پهن شدن استخوان های صورت و تغییر چهره.


از عوارض این بیماری می توان به کاهش رشد، کمبود اسید فولیک و کم کاری تیروئید اشاره کرد که از عوارض تالاسمی درمان نشده می توان به افزایش آهن در بدن، رسوب آن در بافت ها و عفونت های قابل انتقال از طریق خون (ایزوهپاتیت) اشاره کرد. ).


لازم به یادآوری است که خارش، مشکلات چشمی، آب مروارید، شب کوری، کاهش بینایی، کم شنوایی و ضایعات اسکلتی از جمله عوارض بیماران دسفرال یا تالاسمی است.


درمان تالاسمی ماژور یا در مرحله پیشرفته، تزریق خون منظم است، کودکانی که به طور منظم خون دریافت می کنند، زندگی عادی دارند، اما اگر تزریق خون دریافت نکنند، افراد مبتلا به تالاسمی ماژور بیش از 20 سال عمر نمی کنند.



ساده ترین راه برای درمان تالاسمی


ساده ترین راه برای جلوگیری از ازدواج دو ناقل، جلوگیری از تولد فرزندان مبتلا به تالاسمی ماژور است، برای این منظور همه جوانان باید قبل از انتخاب همسر آزمایش خون بدهند تا ناقل بودن آنها مشخص شود.

کودکان مبتلا به تالاسمی در بدو تولد طبیعی هستند، اما بین سه تا 18 ماهگی به دلیل کم خونی رنگ پریده می شوند، خوب نمی خوابند، تمایلی به خوردن ندارند و ممکن است حالت تهوع داشته باشند و در صورت عدم درمان، زندگی سختی خواهند داشت و دریافت نمی کنند. خون. می روند


به گفته کارشناسان بهداشت و درمان، دلیل اصلی شیوع تالاسمی در سیستان و بلوچستان، ازدواج های خانوادگی و عدم انجام آزمایش های تشخیصی قبل از ازدواج است که با انجام یک آزمایش ساده قبل از ازدواج و قبل از بارداری، خانواده ها به راحتی می توانند جلوگیری از تولد نوزادان جدید مبتلا به تالاسمی


استان سیستان و بلوچستان با 3 هزار و 300 بیمار تالاسمی بیشترین آمار مبتلایان به تالاسمی را در کشور دارد و به گفته مسئولان 85 درصد نیاز خونی این استان مربوط به این بیماران است.

یکی از عواملی که سیستان و بلوچستان را به کانون بیماری تالاسمی در کشور تبدیل کرد و مشکلات اساسی در بهداشت و درمان این استان ایجاد کرد، عدم توجه خانواده ها به آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج است.


استفاده از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان و رهبران طواف برای اطلاع رسانی به زوج های جوان و خانواده ها در مورد مشکلات و خطرات فرزندآوری تالاسمی حائز اهمیت است.


ابوالحسن صفدری مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون گفت: در 7 ماهه امسال 42 هزار و 275 نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند و 34 هزار و 115 واحد خون اهدا شد.



بیماران تالاسمی بیش از 50 هزار واحد خون دریافت کردند

وی افزود: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین آمار مبتلایان به تالاسمی را در کشور دارد، در این مدت این بیماران 54 هزار و 540 واحد خون دریافت کردند.


صفدری بیان کرد: سال گذشته اهدای خون در استان 32 هزار و 943 واحد بود که از این تعداد 50 هزار و 315 واحد خون بیماران تالاسمی دریافت کردند.


وی با اشاره به اینکه میزان خون استان جوابگوی نیاز استان نیست، گفت: ما خون مورد نیاز استان را از استان های دیگر تامین می کنیم به طوری که امسال 37 هزار و 334 واحد خون و فرآورده های خونی از استان های دیگر دریافت کردیم.


صفدری خاطرنشان کرد: در واقع به دلیل نیاز به خون بیماران تالاسمی مصرف خون در این استان بیشتر از سایر استان ها است.


وی گفت: بیشترین گروه خونی اهدایی در استان o و بیشترین نیاز مصرفی در استان نیز o است.


وی از شهروندان خواست علاوه بر پاداش پس از مرگ این اقدام خداپسندانه برای کمک به بیماران نیازمند خون، خون خود را به نیازمندان اهدا کنند.


مدیرکل انتقال خون استان گفت: با توجه به شرایط خاص استان و بالاترین آمار مبتلایان به تالاسمی در کشور و همچنین سوانح رانندگی، زنان و زنان و زایمان، بیماران هموفیلی و دیالیزی و مراکز درمانی، مصرف خون. و محصولات آن در روستا زیاد است، بنابراین مردم روستا باید اهدا کنند، شجاعت بیشتری داشته باشند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید