روزهای سرد زمستانی نیازمند حضور گرم اهداکنندگان خون است/ بیماران تالاسمی و هموفیلی منتظر هدیه قرمز هستند

ساعت: 15:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801298

اهدای خون ارزان ترین و واقعی ترین کمک برای جان بخشیدن به بیمارانی است که در این روزهای سرد سال انتظار حضور گرم اهداکنندگان و اهداکنندگان خون را دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، سرمای زمستان و بارش باران از یک سو و شیوع سویه های جدید کرونا از سوی دیگر عاملی برای کاهش مراجعه مردم به مراکز اهدای خون بود.

اهدای خون که ارزان ترین کمک واقعی برای جان بخشیدن به بیماران هموفیلی، حوادث و تالاسمی است. برای نیازمندانی است که در این روزهای سرد سال انتظار حضور گرم اهداکنندگان و اهداکنندگان خون را دارند چرا که هر ثانیه از زندگی آنها در گروه هدایای قرمز رنگ است که مربوط به انتقال خون و پایگاه هاست.

در شرایط کنونی به دلیل برودت هوا، عرضه خون در سیستان و بلوچستان به شدت کاهش یافته است و این در حالی است که خون و فرآورده های خونی از مواد حیاتی مورد نیاز بیماران تالاسمی و هموفیلی به ویژه آسیب دیدگان تصادفات جاده ای است. عدم وجود این ماده مهم باعث مرگ می شود.

کاهش اهدای خون با خنک شدن هوا در سیستان و بلوچستان

سهیلا خسروی در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به کاهش اهدای خون پس از خنک شدن هوا، اظهار کرد: باید توجه داشت که نیاز به خون و فرآورده های خونی ثابت بوده و مختص زمان خاصی نیست، در این راستا اهداکنندگان خون. با کمک سازمان انتقال خون و بیماران می آیند و با اهدای به موقع خون جان بیماران را نجات می دهند.

وی افزود: برخی از بیماران مانند تالاسمی و هموفیلی مصرف کننده دائمی خون هستند و مصرف خون برای آنها حیاتی است. در این راستا بیش از 3200 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که 68 درصد کل خون های اهدایی را تشکیل می دهد.» برای این افراد 52 هزار و 400 واحد مصرف می شود.

به گفته این مسئول، مصدومان حوادث رانندگی، بیماران بستری در اتاق عمل و سایر بیماران مانند بیماران سرطانی نیز نیازمند فرآورده های خونی هستند.در داخل استان باشید.

وی ادامه داد: در حال حاضر با شروع فصل سرما تعداد مراجعین به مراکز انتقال خون در کشور کاهش یافته است که این امر باعث کاهش دریافتی استان می شود و نمی توانیم تمام نیازهای مردم را تامین کنیم. در بین بیماران تالاسمی که از جاهای مختلف برای دریافت خون مراجعه می کنند، علاوه بر درد بیماری، حتماً باید رنج ببرند.

مدیرکل انتقال خون در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 46 هزار و 901 واحد خون در استان اهدا شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد 3 هزار و 471 نفر زن و 43 هزار و 430 واحد آقایان هستند.

میانگین مصرف ماهیانه 12 هزار و 214 واحد خون

وی با بیان اینکه با اهدای مستمر خون در فواصل زمانی استاندارد علاوه بر دریافت سلامتی از سایر بیماری ها نیز در امان هستید، افزود: این میزان اهدای خون حدود 60 درصد نیاز استان را پوشش می دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه در این مدت 58 هزار و 503 نفر به مراکز و پایگاه های انتقال خون در اقصی نقاط استان مراجعه کردند، ادامه داد: میانگین مصرف ماهانه در استان 12 هزار و 214 واحد خون و فرآورده های خونی است.
وی با بیان اینکه کمبود خون لازم در استان توسط پایگاه های خاصی در کشور تامین می شود، گفت: در این راستا تاکنون 42 هزار و 820 واحد خون دریافت کرده ایم.

خسرو با بیان اینکه بیشتر واحدهای خونی مورد نیاز از شهرستان‌های سمنان، بوینور و بیرجند تامین شده است، افزود: با توجه به کاهش مراجعات مردمی به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون، وضعیت فعلی ذخایر خون استان نامناسب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید