روزهای سرد و نیاز به مشارکت گرم اهداکنندگان/بیماران نیازمند را فراموش نکنید


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917769

اهدای خون مانند این است که به فرد دیگری فرصت زندگی دوباره داده شود، بسیاری از بیماری ها و شرایط زندگی انسان را به دریافت خون وابسته می کند و همه ما می توانیم با اهدای خون جان یک فرد را از مرگ نجات دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، اهدای خون نه تنها جان دیگران را نجات می دهد، بلکه سلامت اهدا کننده را نیز تضمین می کند و به گفته کارشناسان، افرادی که خون اهدا می کنند خون سالم تری نسبت به دیگران دارند.


اهدای خون یکی از سنت های رایج در فرهنگ کشورمان به شمار می رود و با توجه به تاکیدات دینی بر اهمیت این عمل نجات بخش، مردم تمایل زیادی به مشارکت در این اقدام خداپسندانه دارند.


هر ساله با شروع فصل سرما و سردی هوا، مراجعه شهروندان به مراکز انتقال خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که این امر منجر به کاهش عرضه فرآورده های خونی می شود و از آنجایی که نیاز به خون ثابت است، ضروری است شهروندان در فصول سرد سال از بیماران نیازمند خون دیدن کنند خون را فراموش نکنید.


ابوالحسن صفدری مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون با اشاره به اینکه در فصول سرد سال استقبال شهروندان برای اهدای خون کاهش چشمگیری پیدا می کند، گفت: نیاز به خون در سیستان. و بلوچستان اگرچه 3000 و 300 بیمار تالاسمی که زندگی آنها به خون وابسته است نیاز همیشگی است اما در فصل سرما که با کاهش تعداد اهداکنندگان مواجه هستیم زنگ خطر جان این بیماران به صدا درآمده است.


وی با تاکید بر اینکه شهروندان در فصل زمستان اهدای خون را فراموش نکنند، افزود: مادران باردار، مصدومان حوادث رانندگی و بیمارانی که تحت عمل جراحی بزرگ قرار گرفته اند نیز گروه های هدف سازمان انتقال خون برای دریافت خون هستند.


صفدری با بیان اینکه هر واحد خون می تواند جان سه نفر را نجات دهد، از همه شهروندان خواست با مراجعه به مراکز انتقال خون سراسر استان به بیماران نیازمند خون کمک کنند.


مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان مراکز انتقال خون در شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان، ایرانشهر و چابهار همه روزه پذیرای اهداکنندگان خون هستند.


صفدری ادامه داد: در شهرستان هش نیز پایگاه انتقال خون در روزهای یکشنبه و سه شنبه آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.


مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه در سایر نقاط استان خونگیری به صورت سیار انجام می شود، خاطرنشان کرد: مشکلاتی در این بخش از جمله کمبود اتوبوس و وانت وجود دارد که نیازمند کمک خیرین سلامت است. برای حل این مشکلات سازمانی برای انتقال خون باشید.


صفدری راه اندازی پایگاه های انتقال خون در تمام شهرستان های استان را یک ضرورت ضروری دانست و گفت: استفاده از ظرفیت خیرین سلامت در این بخش مهم و ضروری است.

وی گفت: اهدای خون فواید زیادی برای اهداکننده دارد که از جمله آنها می توان به پیشگیری از حملات ناگهانی قلبی و سکته اشاره کرد.

کارشناسان توصیه می کنند پس از اهدای خون، آب و مایعات فراوان بنوشید و لوبیا، اسفناج، ماهی، سویا، گوشت قرمز و جگر را که سرشار از آهن هستند در رژیم غذایی خود بگنجانید.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید