وضعیت ذخایر گروه خونی O در سیستان و بلوچستان بحرانی است/ بیش از 3253 بیمار مبتلا به تالاسمی در انتظار اهدای خون هستند.

زمان: 09:00
تاریخ انتشار: 1400/08/07
کد خبر: 1779801

در حالی که مراکز درمانی نیاز دائمی به خون و فرآورده های خونی دارند، در این بین تعداد بیماران برای اهدای خون کاهش یافته و در صورت تداوم این روند، در سیستان و بلوچستان با وضعیت بحرانی مواجه خواهیم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استان های سیستان و بلوچستان به دلیل کثرت بیماران تالاسمی و حوادث رانندگی همواره نیازمند خون هستند اما از یک سو بسیاری از شهرستان های استان از مرکز انتقال خون محروم هستند و در از سوی دیگر، اهدای خون در حال کاهش است، اهداکنندگان خون در روستاها مشکل ایجاد کرده اند.

اهدای خون، جان بخشیدن به گونه ای است که حیات آن در گرو قطرات خون اهداکنندگان است و اهداکننده بدون هیچ چشمداشتی، خون خود را تنها به امید نجات جان انسان برای نشان دادن شادی و سلامت اهدا می کند. بزرگترین نعمت الهی به نشانه انسانیت و ایثار به بیمار و خانواده او هدیه نوعدوستی بدهید.

در دین مبین اسلام و فرهنگ ایرانی همواره به ایثار و نیکوکاری سفارش شده است و چه بهتر که این ایثار با اهدای خون مایه حیات باشد و خون سرخ زندگی سبز را به همراه داشته باشد.

اهدای خون یکی از راه های کمک به همه است

مولوی عنایت الله رسولی زاده امام جمعه اهل سنت گنگان شهرستان سرباز اهدای خون را یکی از مصادیق کمک های مؤمنانه دانست و گفت: در دین مبین اسلام دستور بزرگی برای کمک به دیگران وجود دارد و ارزشمند است.

de75b4d9 d27d 4528 b004 904fc350caaa خبر خاکستری

وی گفت: سیستان و بلوچستان تعداد زیادی مبتلا به تالاسمی دارد. و بیماران منتظر را از نگرانی نجات دهید.

این عالم اهل سنت با بیان اینکه اهدای خون یکی از راه های کمک به انواع مردم است، افزود: ما وظیفه داریم با اهدای خون به بیماران نیازمند وظیفه دینی و انسانی خود را به درستی انجام دهیم.

میانگین ماهیانه بیش از 12 هزار فرآورده خونی در سیستان و بلوچستان

سهیلا خسروی مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 33.07 واحد خون در استان اهدا شده است، گفت: از این تعداد 2424 نفر اهدا شده اند. زنان و 30583 مرد.

وی با بیان اینکه با اهدای مستمر خون در فواصل زمانی استاندارد علاوه بر دریافت سلامتی می توان از سایر بیماری ها در امان بود، افزود: این میزان اهدای خون حدود 83 درصد نیاز استان را پوشش می دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه در این مدت 41 هزار و 15 نفر به مراکز و پایگاه های انتقال خون در اقصی نقاط استان مراجعه کردند، ادامه داد: میانگین مصرف ماهانه استان 12 هزار و 344 خون و فرآورده های خونی است.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون 86 هزار و 409 واحد خون و فرآورده های خونی شامل 63 هزار و 426 گلبول قرمز، 9 هزار و 739 پلاکت و 13 هزار و 244 پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع شده است.

eb1588ac ed7a 43c9 8960 53becd3913d3 خبر خاکستری

مدیرکل سازمان انتقال خون استان با بیان اینکه کمبود خون مورد نیاز استان توسط پایگاه های خاصی در کشور تامین شده است، گفت: در این راستا تاکنون 29 هزار و 763 واحد خون دریافت کرده ایم.

63 درصد از کل خون های اهدایی برای بیماران تالاسمی استفاده می شود

وی تعداد بیماران تالاسمی استان را بیش از 3 هزار و 253 نفر عنوان کرد و اذعان داشت: 63 درصد از کل اهدای خون 44 هزار و 830 نفر برای بیماران تالاسمی انجام شده است.

خسروی با بیان اینکه اکثر واحدهای خونی مورد نیاز از شهرستان های سمنان، بوینر و بیرجند تهیه شده است، افزود: با توجه به کاهش مراجعات مردمی به مراکز و پایگاه های انتقال خون، وضعیت فعلی ذخایر خون در استان مناسب نیست. در بیمارستان ها، به ویژه بیماران مبتلا به تالاسمی، سازمان آن را به کمتر از 60 درصد کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به همه گروه های خونی نیاز داریم اما در این میان گروه های خونی منفی به ویژه o+ و گروه های خونی منفی در بحرانی ترین وضعیت قرار دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: در شرایط فعلی مصرف روزانه استان بین 350 تا 400 واحد خون است که به طور متوسط ​​170 واحد در روز تولید در استان است و مابقی کمبود از طریق معین تامین می شود. خون به طور جدی مورد مناقشه قرار گرفت.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان ادامه داد: اهدای خون موضوعی ضروری است که مردم استان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند چرا که این احتمال وجود دارد که فرد به دلایلی نیاز به انتقال خون داشته باشد.

شایان ذکر است در مراکز اهدای خون تمامی پروتکل های بهداشتی با رعایت فاصله اجتماعی و همچنین احترام به ارباب رجوع در این مراکز رعایت می شود و جای نگرانی نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید