راه اندازی مراکز شبانه روزی سالمندان در شهرداری در دستور کار قرار گرفت/ جمعیت سالمندان دو برابر می شود و به 1420 نفر می رسد.


ساعت: 16:14
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900473

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: فرهنگسرای ویژه سالمندان به منظور افزایش استقلال و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان شهر تهران در مرکز منطقه ۲۱ فراهنگ افتتاح می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران اظهار داشت: از سال 55 تا 1377 یعنی. در 43 سال، جمعیت سالمند ایران از 5 به 10 درصد افزایش یافت و سپس با شتاب جهانی منحصر به فرد، تنها در 22 سال، یعنی. تا سال 1420 جمعیت سالمندان دوباره دو برابر شد و به 20 درصد رسید.



وی با بیان اینکه ادامه این رشد باعث می شود که جمعیت سالمندان ایران در دهه های 1435 تا 1445 از یک سوم جمعیت کشور عبور کند، یعنی حدود 35 میلیون نفر، افزود: ایران تا چند دهه دیگر جمعیت سالمندی را تجربه خواهد کرد. .
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 1394، جمعیت سالمندان شهر تهران معادل 10.5 درصد از کل جمعیت است، گفت: بر اساس جمعیت سالمندان 22 منطقه، مناطق 2، 5 و 4 بیشترین جمعیت سالمند را دارند.



صاحب با بیان اینکه با توجه به سالمندی جمعیت در کشور و به ویژه شهر تهران باید برای ارتقای سلامت اجتماعی، مشارکت و نشاط سالمندان تلاش کنیم، گفت: در اداره کل سلامت شهرداری تهران داریم. برنامه های متنوع فرهنگی و اجتماعی برای سالمندان برگزار شد. یکی از آنها برگزاری مسابقات سالمندان با شعار “سلامت رشد کنیم” بود که در آن 1200 تیم متشکل از سالمندان بالای 60 سال شرکت کردند.

همچنین ایجاد بازارچه برای توانمندی های سالمندان و ایجاد مراکز آموزشی و حمایتی در دستور کار قرار دارد.



مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه راه اندازی مراکز شبانه روزی سالمندان به منظور ارتقای سلامت و شادابی سالمندان با نام فراهنگ در مناطق ۲۲ گانه در دستور کار این اداره کل قرار دارد، گفت: معاونت بهداشتی شهرداری تهران گفت: مراکز فرهنگی سالمندان با هدف افزایش استقلال و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان شهر تهران و همچنین افزایش و ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت های بهداشتی جامع و یکپارچه برای سالمندان سالمندان، ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی متناسب با نیاز سالمندان و کاهش انزوای اجتماعی سالمندان، در هفته سالمند مرکز فراهنگ در منطقه 21 افتتاح می‌شود.

وی گفت: در تحقیقاتی که وزارت بهداشت در سطح کشور در سال گذشته در مورد سلامت سالمندان کشور انجام داد، بیشترین عوامل خرد سلامت سالمندان و وضعیت سالمندان پرخطر است. شناسایی شده و ما در مراکز فراهنگ نیز معتقدیم که این اطلس سلامت او کار خود را تنظیم می کند و بر اساس آن برنامه ریزی می شود.



وی با اشاره به به صدا درآمدن زنگ سالمندی در تهران گفت: تغییر شبکه خانوادگی گسترده اما متمرکز در یک محله به خانواده های هسته ای در آپارتمان های کوچک و پراکنده باعث شده است که افزایش شدید تعداد سالمندان را به تنهایی تجربه کنیم. یا کاهش شدید تعداد افراد اطراف یک سالمند به دلایلی مانند کاهش تعداد فرزندان در خانواده ها معمولا این تعداد فرزندان به یک یا دو فرزند کاهش می یابد یا فرزندی نداریم. آقای صاحب گفت: در کنار بی فرزندی و یا داشتن تنها یک فرزند از افراد مسن، شاهد افزایش سالمندان مجرد و مجرد هستیم که به دلایلی مانند طلاق یا فوت یا ازدواج نکرده و یا همسر خود را از دست داده اند. .



مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه قطعا در دو دهه آینده شاهد افزایش شدید سالمندان اعم از تنها یا بدون همسر به ویژه در بین زنان سالمند خواهیم بود، گفت: این امر با توجه به ارزش های فرهنگی و مذهبی است. جامعه ما و همچنین محدودیت‌های زیرساختی شدید و کمبود ظرفیت مراکز اقامتی در دو دهه آینده مشکلات عدیده‌ای را در زمینه مراقبت‌های غیررسمی خانواده و اجتماع محور از سالمندان ایجاد خواهد کرد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید