پیری جمعیت بلندتر از همیشه به نظر می رسد / جمعیت سالمندان در حال افزایش است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، اصلاح فراز و نشیب های جمعیت همواره یکی از دغدغه های مهم یک جامعه برای جلوگیری از پیری و کوچک شدن جمعیت بوده که منجر به زوال و زوال جامعه می شود. در کشور به یک رهبر تبدیل شده است.

جمعیت پویا و جوان هر کشور پایتخت هر کشور محسوب می شود و توجه به نرخ باروری، باروری و تشکیل خانواده جوانان برای حفظ جمعیت جوا بسیار مهم است و توجه به این موارد مهم از پیری و کاهش جمعیت جلوگیری می کند.

طبق آمار رسمی کشور، کاهش زاد و ولد در کشور جامعه را به سمت جامعه پیر و پیر سوق داده است.

کاهش جمعیت در سال های اخیر نگرانی عمومی را برانگیخته است که نیازمند اقدامات مناسب برای جلوگیری از پیری قوه مجریه کشور است و این موضوع مورد توجه ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

e08f2d01 ed27 4b7d 8079 b5c274d37452 خبر خاکستری

افزایش جمعیت بالغ در نتیجه کاهش باروری خانواده است

کاهش زاد و ولد خانواده ها که منجر به افزایش جمعیت سالمند کشور می شود به یکی از معضلات اجتماعی کشور تبدیل شده است. اما اکنون به ازای هر 1000 نفر، 16 نفر به جمعیت کشور اضافه می شود.

شاید بیش از 20 سال با زنگ خطر کاهش جمعیت در ایران فاصله داشته باشیم، اما زمان زیادی برای جبران آن و رهایی از این پدیده خطرناک نداریم.

کاهش جمعیت و افزایش سالمندی و پیری جمعیت مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد می کند و کشور به تدریج جمعیت فعال و نیروی کار جوان خود را از دست می دهد.

بهبود وضعیت اقتصادی راهی برای افزایش زاد و ولد است

به گفته کارشناسان، جمعیت سالمند در آینده چه از نظر اقتصادی و اجتماعی و چه از نظر سیاسی و امنیتی با چالش هایی مواجه خواهد شد و از این پس باید برای جلوگیری از رشد این معضل در جامعه هستی چاره ای مناسب اندیشید.

یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای مقابله با این معضل بزرگ، بهبود وضعیت اقتصادی است تا مردم پس انداز بهتری داشته باشند و تمایل به ازدواج داشته باشند.

55ed09c3 575a 41a7 8216 8dbde222f4cb خبر خاکستری

فرزندان کمتر، زندگی بهتر، شعاری که تبدیل به یک فرهنگ جعلی شده است

به گفته کارشناسان، کاهش نرخ زاد و ولد و مشکلات جمعیتی ما با شیب تند از اواخر دهه 60 آغاز شد و این یک مشکل اساسی و عمیق است، زیرا سیاست های مبتنی بر شعار فرزندان کمتر، زندگی بهتر، این شعار کمتر کمک می کند. فرهنگ در کشور تبدیل شده است و اکنون نتیجه آن افزایش پیری جمعیت و پیر شدن جامعه است.

با افزایش سن در جامعه، این امر منجر به از بین رفتن قدرت در این جامعه می شود که تأثیر منفی بر اقتصاد کشور می گذارد.

رهبر انقلاب؛ بچه دار شدن خیلی مهمه

مسئله زایمان بسیار مهم است. این موضوعی است که در چند سال اخیر بارها بر آن تاکید کرده ام، متأسفانه اکنون که نتایج را بررسی می کنیم، مشخص می شود که این لهجه ها تأثیر چندانی نداشته است. آنها به قانون نیاز دارند، به جفای جدی دستگاه های اجرایی نیاز دارند.

مسئله زایمان باید مهم تلقی شود و مردم از پیری بترسند. یکی از مفیدترین سرمایه های یک کشور، جمعیت جوان است که بحمدالله از اول انقلاب تا به امروز از آن برخوردار بوده ایم، اگر بعداً از آن برخوردار نباشیم، قطعاً عقب خواهیم ماند.

به گفته کارشناسان، جمعیت کشور در حال پیر شدن است و نرخ زاد و ولد در 25 سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است.

44fd4bcd 0e1a 4d3f 9e09 61b49169b6e0 خبر خاکستری

سیاست جمعیتی هیچ متولی ندارد

محسن لطف اللهی در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: مهمترین سیاست برای توقف روند سالمندی کشور، توقف سیاست و برنامه کنترل جمعیت و ارتقای باروری است که از سوی مقام معظم رهبری طی روزهای نهم و دهم ابلاغ شده است. دولت ها “

وی افزود: به نظر می رسد سیاست جمعیتی و همچنین بسیاری از حوزه های فرهنگی اجتماعی متولی ندارد و تنها وزارت بهداشت در این زمینه اقدامات پراکنده ای انجام داده است.

بیجار کارشناس خانواده با بیان اینکه سیاست کنترل جمعیت یا سیاست افزایش جمعیت در بسیاری از کشورهای جهان در مقاطع زمانی مختلف اجرا می شود، بیان کرد: در واقع هر کشوری ممکن است در هر زمانی نیاز به اجرای سیاست کنترل جمعیت یا سیاست افزایش جمعیت داشته باشد. بنابراین شاید اجرای سیاست کنترل جمعیت در دهه 60 سیاست اشتباهی نباشد، اما باید به ادامه بی هدف این سیاست و نه بازنگری آن فکر کرد.

لطف اللهی تاکید کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب که در واقع نگاه بلندمدت به منافع و امنیت ملی است باید بیش از گذشته به مسئولان کشور توجه شود.

وی در خصوص سیاست های تشویق بیشتر کودکان نیز گفت: مشکل اشتغال و مسکن باید در کشور حل شود به طوری که سن ازدواج که متاسفانه بالای 30 سال است حداکثر به 21 سال کاهش یابد.

بیجار کارشناس خانواده با تاکید بر اینکه هر جامعه ای که نرخ زاد و ولد متناسب با درصد جمعیت داشته باشد در آینده با بحران سالمندی مواجه نخواهد شد، افزود: اگر رشد جمعیت به همین روند ادامه یابد قطعا با سالخوردگی جمعیت مواجه خواهیم بود.

e70ee4d7 fca9 4ba9 a0fe f026fd754121 خبر خاکستری

نرخ زاد و ولد در کردستان 2.3 درصد کاهش یافت

علی جوکار مدیرکل ثبت احوال کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این مدت 6 هزار و 57 پسر و 5 هزار و 757 دختر در استان به دنیا آمده اند، گفت: ثبت ولادت 105.2 است یعنی هر 100 تولد دختر حدود 105 مورد است. موارد پسران ثبت شد.

وی تعداد ولادت های شهری را 8 هزار و 423 و در مناطق روستایی را 3 هزار و 391 ولادت اعلام کرد و افزود: بیشترین ولادت های ثبت شده مربوط به مادران در گروه سنی 34 تا 30 سال با حدود 29.5 درصد است. میانگین سنی از مادران دارای تولد ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان فراوانی پنج نام اول پسران از جمله محمد با 315 مورد، آیهان 230، آراد 147، شاهان 138 و هیراد را به ترتیب با 111 مورد عنوان کرد و افزود: فراوانی پنج نام اول. برای دختران آنیا با ۲۳۸ مورد، نیلا ۹۳، سدنا ۸۶، باران ۷۹ و دلوین با ۷۶ مورد است.

وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال 4 هزار و 975 فوتی در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.4 درصد کاهش داشته است.

جوکار با اشاره به اینکه تعداد فوت‌های ثبت شده در بین مردان 2818 و در بین زنان 2157 مورد بوده است، افزود: نسبت جنسی متوفیان 130.6 است. به ازای هر 100 مرگ گزارش شده. «زنان حدود 130 مرگ را برای مردان گزارش کردند.

مدیرکل ثبت احوال کردستان افزود: میانگین سنی متوفیان مرد 66.36 سال و میانگین سنی زنان فوت شده 69.80 سال است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید