جمعیت سالمند گیلان به 15 درصد رسید/ یک فرزند دلیل اصلی پیری جمعیت


ساعت: 15:56
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885375

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان 15 درصد جمعیت گیلان را سالمندان اعلام کرد و گفت: تنها داشتن یک فرزند دلیل اصلی پیری جمعیت گیلان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، اسماعیل نورصالحی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری کارگروه حمایت، تعداد سالمندان استان را بالاتر از میانگین کشوری (میانگین 10.43 درصد) عنوان کرد. رسانه ها خانواده و جوانان جمعیت. وی گفت: در حال حاضر 15 درصد جمعیت گیلان را سالمندان تشکیل می دهند که از میانگین کشوری (10.43 درصد) بیشتر است.

وی در گیلان جمعیت سالمند استان را 392 هزار نفر (65 به بالا) اعلام کرد و افزود: تنها داشتن یک فرزند دلیل اصلی پیری جمعیت گیلان است. تک فرزندی مشکلات عدیده ای را به همراه دارد که لازم است رسانه ها خانواده ها را از مشکلات تک فرزندی آگاه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به رسالت همگان در فرهنگ سازی اشاره کرد و گفت: مهمترین راه حل برای وضعیت کنونی فرهنگ سازی، ارائه الگوی فرهنگی است، همه افراد توانمند از جایگاه اجتماعی و مخاطب باید. ضمن توجه به لایه های نخبه وارد این عرصه شوید و این امر مقوله فرهنگ سازی را تسهیل می کند.

افزایش نگران کننده سن مادران در گیلان

نورصالحی به افزایش سن مادران در استان اشاره کرد و آن را نگران کننده دانست و گفت: میانگین سنی مادر در اولین فرزند در سال 90 27.54 سال و در سال 1400 29.54 سال گزارش شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه میزان زاد و ولد در کشور در سال های اخیر رو به کاهش بوده است، اظهار داشت: پیش بینی می شود جمعیت سالمندان کشور در سال 1420 طی 20 سال دو برابر شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه مشکل جمعیت بسیار خطرناکتر از ویروس کرونا است، افزود: در ویروس کرونا مردم خطر بیماری را احساس کردند اما عدم احساس خطر در جمعیت. باعث کاهش آن مشکل شد.

وی در ادامه سخنان خود به افزایش تعداد بستری شدن بیماران کووید 19 در بیمارستان های استان گیلان از سه هفته گذشته تا کنون اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی تزریق دوز سوم و چهارم دارو واکسن باید مورد توجه مردم باشد در حالی که توصیه های بهداشتی باید به شدت رعایت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت نظام ارجاع و بیان اینکه نظام ارجاع باعث کاهش هزینه ها می شود، افزود: نظام ارجاع مادران باردار، کودکان زیر پنج سال و بیماران سرطانی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید