از تفاوت مشکلات زندگی سالمندان شهر و روستا تا نظر جامعه شناسان درباره سالمندان / خراسان جنوبی یازدهمین استان سالمند کشور


ساعت: 14:53
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900662

شرفی با بیان اینکه درصد جمعیت سالمند خراسان جنوبی 9.76 نسبت به جمعیت کشوری است، گفت: خراسان جنوبی از نظر سنی رتبه یازدهم را در کشور دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مردم اکنون به لطف بهبود شرایط زندگی و مراقبت های بهداشتی بسیار طولانی تر از هزاران سال پیش زندگی می کنند. در حالی که رسیدن به سالمندی چیزی است که باید برای آن سپاسگزار بود، از بسیاری جهات چالش‌های بسیاری پیش روی سالمندان وجود دارد که همه ما باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم. ما اغلب تا زمانی که خودمان بزرگتر نشویم یا یکی از عزیزان را تماشا نکنیم، نمی نشینیم و متوجه مشکلات سالمندان نمی شویم، اما به عنوان یک جامعه می توانیم کارهای بیشتری برای آسان کردن زندگی جمعیت سالخورده خود انجام دهیم، از جمله بزرگترین چالش هایی که سالمندان امروزی دارند. افراد با پیری و از دست دادن احساس هدف، ناامنی مالی، مشکل در رفت و آمد و انجام کارهای روزمره، یافتن مراقب مناسب، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، زوال عقل، سوء تغذیه، سقوط، افسردگی، کاهش شنوایی و بینایی، بی اختیاری ادرار، تداخلات دارویی مواجه هستند. ، رفت و آمد و غیره

سالمندی دوره ای از زندگی است که معمولاً افراد به شخصی نیاز دارند تا شبانه روز خود را به عنوان پرستار و مراقب سپری کند، این فرد می تواند کودک یا فردی مانند پرستار باشد که برای این حمایت هزینه ای دریافت می کند. مشکلات سالمندان شهر با توجه به شرایط و سبک زندگی، آب و هوا و پایه مادی با روستاها متفاوت است.


تفاوت مشکلات زندگی سالمندان شهر و روستا

مثلاً زندگی یک سالمند در یک روستا بسیار بیشتر از زندگی یک سالمند در یک شهر است، زیرا روستاها امکانات رفاهی کمتری نسبت به شهر دارند، شاید هوای پاک و سالم و آرامش و سکوتی که می تواند در روستاها پیدا می شود، در شهر پیدا نمی شود، اما زندگی سالمندان روستا سختی های خاصی دارد.

خسروی یکی از شهروندانی است که از مادر سالخورده خود در روستا نگهداری می کند. این شهروند در گفت و گو با خبرنگار خاورستان اظهار داشت: مهمترین مشکل سالمندان روستایی مشکل دسترسی به پزشک برای درمان و دارو است.

وی افزود: بهترین مرکز درمانی برای روستاها خانه بهداشت است و اگر پزشک در خانه بهداشت نزدیک روستاها حضور داشته باشد و احتمالا هفته ای یک بار برای درمان مردم به روستا مراجعه کند، اولا صحبت از پیاده روی و پیاده روی سخت است. حضور سالمندان در مرکز بهداشت و تعداد بعدی گاهی اوقات خیر.دارو مورد نیاز سالمندان است که معمولاً با پزشک همراه نیستند.

این شهروند گفت: یکی دیگر از مشکلات سالمندان روستایی خانه های قدیمی و وجود سرویس بهداشتی در حیاط هاست که در فصل سرد سال بسیار سخت است.

خسروی با بیان اینکه بیشتر سالمندان در روستاها به تنهایی زندگی می کنند و از آنجایی که شرایط کار و زندگی کودکان در روستاها فراهم نیست و به شهر می آیند، گفت: تعداد کمی از سالمندان در روستاها وجود دارد که زنده باشند. و معمولا یک مرد یا زن.بزرگسالان در یک روستا به تنهایی زندگی می کنند که بسیار دشوارتر است.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی روستاها جمعیت کمی دارند و نسبت به شرایط شهر شرایط، برنامه و فضای خاصی برای گذران وقت سالمندان وجود ندارد.

این شهروند گفت: از دیگر مشکلات سالمندان رفت و آمد، فراموشی، افسردگی، زودرس بیماری، تغییر مصرف دارو و … است.

خسروی گفت: در روستاهایی که شرایط تاسیس مرکز نگهداری از سالمندان وجود ندارد، فرزندان هر سالمند بر اساس برنامه ریزی های هفتگی یا ماهانه از سالمندان مراقبت می کنند که برای سالمندان و فرزندانشان خوب نیست و اصل زندگی است. برنامه سالمندان پایدار نیست و دچار سردرگمی می شود و گاه مشکلات روحی و روانی برای سالمندان ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه سالمندی سنی خاص و حساس است افزود: مراقبت از سالمندان و توجه به برنامه غذایی و دارویی سالمندان بسیار مهم است که این امر نیز به دلیل عدم دسترسی سریع به داروها است. میوه و غذا در روستاها نسبت به شهر ضعیف مشاهده شده است.

افشار یکی از سالمندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان گفت: با داشتن حداقل حقوق بازنشستگی می توان با دوران سالمندی کنار آمد، اما وقتی سالمندی بدون درآمد هستید زندگی در این شرایط اقتصادی بسیار سخت است. “

وی با بیان اینکه سالمندی مشکلات زیادی دارد، تصریح کرد: مهم ترین مشکل سالمندان این است که وقتی بچه ها از او مراقبت می کنند، اگرچه بچه ها خیلی تلاش می کنند و وقت می گذرانند، اما سالمندان در این شرایط احساس خوبی ندارند زیرا احساس می کنند که مشکل ایجاد می کند.بچه شده است

این فرد سالمند بیان می کند: خدماتی که توسط موسسات اجتماعی یا سایر موسسات حامی سالمندان ارائه می شود، مختص مددجویان مورد حمایت است، نه همه سالمندان و نه همه سالمندان نیاز به حمایت دارند که اغلب مادی است، اما این حمایت می تواند مراسمی را برای یک سالمند برگزار کند. درصد زیادی از بزرگسالان نه تنها جامعه تحت حمایت باشند.

افشار با بیان اینکه معمولا هر نهادی از بازنشستگان و سالمندان تحت حمایت خود حداقل حمایت را دارد، گفت: شرایط زندگی سالمندانی که وابسته به هیچ نهادی نیستند و بازنشسته نیستند، از مادی گرفته تا حداقل مراقبت های پزشکی، دارویی، اجتماعی سخت است. و خدمات تفریحی

وی گفت: خوشبختانه مردم خراسان جنوبی و بیرجند نسبت به پدر و مادر پیر و سالخورده خود نهایت لطف و احترام را قائل هستند و تا حد امکان از آنها مراقبت می کنند و به ندرت والدین را به سرای سالمندان می برند. هر چه برای سالمندان انجام شود، سالمندان احساس میانسالی و جوانی را ندارند.

این سالمند خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات دوران سالمندی مشکلات درمان و تهیه داروها، افسردگی، فراموشی، ضعف، مشکل در راه رفتن و حرکت، ناتوانی در رعایت مشکلات بهداشتی و… است.

جامعه شناسان بر این باورند که بی توجهی به سالمندان بزرگترین خشونت است و خالی ماندن خانه برای سالمندان بسیار دردناک است، بنابراین توجه به این نکات در کار با سالمندان بسیار مهم است.

روانشناسان نیز بر این باورند که عواملی مانند رضایت فردی، عوامل محیطی فیزیکی، عوامل محیطی اجتماعی، عوامل فرهنگی، وضعیت سلامت، عوامل شخصیتی، استقلال فردی، عوامل اجتماعی و اقتصادی در کیفیت زندگی سالمندان موثر است.


به بیش از 12 هزار بزرگسال کمک شده است

از 6 تا 12 اکتبر هفته شهروندان سالمند نیز نامیده می شود و امسال این هفته با شعار “پایداری و مشارکت زنان سالمند” برگزار می شود.

حسن شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 1394 کل جمعیت استان 768 هزار و 898 نفر است که از این تعداد 75 هزار و 25 نفر بزرگسال، 37 هزار و 124 نفر مرد و 37 هزار نفر هستند. افراد مسن و 901 نفر زن هستند.

وی افزود: 12 هزار و 750 نفر تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان هستند که از این تعداد 6 هزار و 135 نفر مرد و 6 هزار و 615 نفر زن هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی درصد جمعیت سالمند استان را 9.76 نسبت به جمعیت کشور عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی از نظر سنی رتبه یازدهم کشور را دارد.

شرفی خدمات ارائه شده در حوزه مراقبت اجتماعی از سالمندان تحت پوشش بهزیستی را برشمرد و اظهار داشت: ارائه خدمات شامل مراکز روزانه، شب مانی، ملاقات در منزل، حق دید خانواده محور، مستمری بگیران سالمند و بنیاد سالمندان (سالمندان عادی) است. که بیشتر این خدمات را ارائه می دهند، بستگی به وجود معلولیت و تایید کمیسیون پزشکی و سهمیه استانی دارد.

وی گفت: پنج مرکز در استان به 112 سالمند روزانه، دو مرکز در شهرستان زیرکوه و یک مرکز فعال در شهرستان های سرایان، قاین و طبس خدمات ارائه می دهند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به خدمات آموزشی اشاره و بیان کرد: آموزش سبک زندگی سالم، مهارت های زندگی، بافندگی، صنایع دستی، نقاشی، موسیقی، خیاطی، خوشنویسی، آموزش بهداشت و مراقبت های فردی و همچنین آموزش تغذیه سالم از جمله این خدمات است. خدمات آموزشی

شرفی همچنین از خدمات اجتماعی، تفریحی و هنری خبر داد و گفت: خدمات توانبخشی نیز شامل ویزیت پزشک، پرستار، فیزیوتراپ، کاردرمان و ویزیت متخصصان تغذیه است.


حمایت از 170 سالمند در 7 مدرسه شبانه روزی

وی به نگهداری 170 سالمند در 7 مرکز شبانه روزی اشاره کرد و اظهار داشت: از این تعداد 102 نفر زن و 68 نفر مرد هستند و سه مرکز در بیرجند و در شهرستان های فردوس، کین، طبس و بشرویه مهدکودک فعال دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: سرانه مورد نظر برای هر سالمند دو تومان و برای سالمندان بی سرپرست و بدون سرپرست دو میلیون و 400 هزار تومان است.

شرفی گفت: خدمات ویزیت در منزل به 87 سالمند ارائه می شود که شامل خدمات پزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی، روانشناسی و کمک کار است و ماهیانه برای هر نفر 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه به 178 نفر خدمات مراقبت در منزل ارائه می شود که از این تعداد 20 نفر سالمند هستند، گفت: خدمات مراقبتی توسط مراقبین آموزش دیده ارائه می شود که هر نفر یک میلیون تومان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از ارائه خدمات به 700 زن سرپرست خانوار خبر داد و گفت: این خدمات شامل ودیعه مسکن، لوازم اولیه، کمک هزینه تحصیلی کودکان و سایر کمک های موردی برای اشتغال فرزندانشان است.

شرفی خاطرنشان کرد: وی به فعالیت های بنیاد فرزانگان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این بنیاد به 6633 نفر در 3 شهرستان بیرجند، قاین و بشرویه خدمات ارائه می دهد.

وی افزود: امسال به سه هزار بزرگسال خدمات پیشگیری از ناتوانی در دوران سالمندی ارائه می شود که شامل پوکی استخوان، آرتروز، پیشگیری از دیابت، بیماری های قلبی و پیشگیری از سقوط است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید