30 درصد تخت‌های آسایشگاه‌های سالمندان کشور را افراد سالمند بی‌تعیین تشکیل می‌دهند.


ساعت: 16:29
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905625

رئیس انجمن سالمندان ایران گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، متاسفانه خانواده ها و سالمندان قادر به پرداخت هزینه نگهداری سالمندان که ماهیانه حدود 10 تا 12 میلیون تومان است و به همین دلیل است. در حال حاضر 30 درصد تخت های خانه های سالمندان در کشور را افراد سالمند اشغال کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد دلبری کارشناس طب سالمندی و رئیس انجمن سالمندان ایران در گفت و گوی تلفنی با برنامه «گفت و گوی اجتماعی» در خصوص چالش و بحران سالمندی گفت: با افزایش سن جمعیت از دهه 60، همان مشکلاتی که این جمعیت وجود داشت. چهره در مدرسه، دانشگاه، مسکن، کار و غیره. در سنین بالا 5 تا 6 برابر با مشکل مواجه می شوند و در مسکن، بیمه، درمان، تخت های سالمندان و … دچار مشکل می شوند.

وی افزود: در حال حاضر خانه های سالمندان ما از نظر کیفی و کمی بسیار پایین تر از استانداردها هستند و به ازای هر 640 سالمند یک تخت در خانه وجود دارد در حالی که در کشورهای پیشرفته به ازای هر 18 نفر یک تخت در خانه وجود دارد.

رئیس انجمن سالمندان ایران گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، متأسفانه خانواده ها و سالمندان قادر به پرداخت هزینه نگهداری از سالمندان که ماهیانه حدود 10 تا 12 میلیون تومان است، نیستند و به همین دلیل است. در حال حاضر 30 درصد تخت های خانه های سالمندان در کشور را افراد سالمند اشغال کرده اند.

وی ادامه داد: اکنون روز مبارک سالمندی در کشور است و در آینده موضوع سالمندی به یک موضوع بهداشتی، اقتصادی، بیمه ای و حتی امنیت ملی تبدیل خواهد شد و مسئولان باید برای این مهم توجه و برنامه ریزی کنند. “

رئیس انجمن سالمندان ایران با تاکید بر اینکه با توجه به شتاب سریع سالمندی، قطعا سالمندی در کشور اتفاق می افتد، تصریح کرد: مسئولان نباید مشکل سالمندی را زلزله ای بدانند که ممکن است نیاید و باید برای جمعیت برنامه ریزی کنند. کشور و دوره پیری

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته سالخوردگی جمعیت یک امکان و موقعیت بوده است اما در کشور ما به دلیل تاخیر در برنامه ریزی برای این امکان در آینده با بحران مواجه خواهیم شد.

دلبری در فهرست راهکارهای مقابله با معضل سالمندی تصریح کرد: مهم ترین راه حل برای حل معضل سالمندی این است که مسئله سالمندی را امری حاکمیتی بدانیم و کار را بین سه قوه مقننه تقسیم کنیم. ، قوه مجریه و قضاییه.

وی افزود: شورای سالمندان که بخشی از نظام اجتماعی است باید نوسازی شود و زیر نظر ریاست جمهوری قرار گیرد و تعداد کارشناسان حوزه سالمندی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید