برای داشتن نوروزی شاد و سالم چه بخوریم و چه نخوریم / چه شیرینی و آجیلی برای عید سالم و مناسب است؟


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 14/29/1400
کد خبر: 1816708

شیرینی ها و آجیل ها این روزها مشتریان زیادی پیدا کرده اند و در این بین بازار اجناس نامرغوب داغ شده است، پس باید سعی کنیم از محصولاتی استفاده کنیم که به سلامتی مان آسیب نرسانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ ساعت ها می گذرد و چیزی به پایان سال نمانده است، عید که طبق آداب و رسوم قدیمی برای پذیرایی از انواع غذاها تهیه می شود، کیک و آجیل از جمله غذاهایی است که باید با دقت فراوان تهیه شود.

با وجود اینکه بسیاری از کیک ها در خانه تهیه می شوند، بسیاری از افراد به شکل آماده آن را انتخاب می کنند و آجیل نیز از جمله محصولاتی است که باید از بازار تهیه شود، بنابراین برای داشتن ظاهری خوب و سالم، باید مقداری از آن را تهیه کنید. توصیه ها ذکر شده است.

کیک های خشک درست کنید

مسعود فیروزکوهی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سعی کنید برای عید شیرینی خشک درست کنید زیرا در برخی شهرها مانند یزدی، بیرجندی، برنج و کرمانشاهی بر شیرینی های حجیم ارجحیت دارد.

وی با بیان اینکه کیک های خیس و خامه ای یا چرب به هیچ عنوان برای عید مناسب نیست، اضافه کرد: از خرید کیک خیس، خامه ای و شکلاتی خودداری کنید، باید تازه و در بسته بندی مناسب باشند، کیک هایی مانند کیکی که از جوش شیرین و بکینگ پودر استفاده می شود، نباید باشد. در وهله اول در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در هنگام خرید این محصول سعی کنید از انواع بی رنگ استفاده کنید، مگر اینکه از کاکائو، زعفران، ادویه یا سبزیجات برای ایجاد رنگ های مختلف استفاده کنید، زیرا رنگ های شیمیایی حتی در صورت مجاز بودن برای سلامتی خطرناک است. پس شیرینی ها را هنگام خرید از نظر رنگ، بافت، طعم و عدم وجود آفت بررسی کنید.


2cead5b7 972a 4f6d ad71 f550956b8e7d خبر خاکستری


شیرینی هایی که باید از خرید آنها اجتناب کنید

وی افزود: از خرید شیرینی هایی که هنگام مصرف آن ها باعث ایجاد احساس سیری در دهان می شود خودداری کنید، اگر مصرف بیکینگ پودر در شیرینی ها زیاد باشد این حس را به شما دست می دهد. بهتر است شیرینی های شیرین، رنگارنگ و خامه ای نخورید تا قندهای ساده کمتری داشته باشند یا دیرتر خراب شوند.

به گفته فیروزکوهی، نخود شیرین و برنج انتخاب های خوبی برای کودکان و نوجوانان هستند، اما اگر قند زیادی داشته باشند اغلب باعث یبوست می شوند. بسیاری از محصولات محلی مانند کلوچه سیستانی، کلم پیچ کرمانی که حاوی کمترین شکر و خرما و ادویه هایی مانند زیره هستند، بهترین انواع کیک هستند.

وی گفت: حتی الامکان از خرید کارامل، آب نبات، شکر با پنیر و پاستیل قندی خودداری کنید، این فرآورده ها ترکیبی از اسانس های قندی و رنگ های شیمیایی هستند و هیچ فایده ای جز افزایش کالری در بدن ندارند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: اگر قصد خرید زردچوبه را دارید، حتما انواع مغذی و کم شیرین یا رژیم هایی را انتخاب کنید که اغلب از قندهای طبیعی ضعیف شده مانند مانتیل، سابیتول، ایزومالت و استویا تهیه می شوند. این قندها برای تجزیه نیازی به انسولین ندارند و به تدریج قند خون را تا حد کمی بالا می برند.به قند توجه ویژه ای داشته باشید.

به دنبال محصولات معتبر باشید

وی بیان کرد: توصیه می کنم اگر شرایط اقتصادی شما این امکان را به شما می دهد که همیشه کالاهای معتبر را انتخاب کنید، اگر وضعیت درآمدی شما اجازه نمی دهد از استفاده از محصولات ارزان قیمت اما بی کیفیت یا تقلبی خودداری کنید. سوهان اغلب به دلیل زعفران به کار رفته در ترکیبات آن گران است و به همین دلیل است که اکثر فروشندگان به جای زعفران از گل های رنگی، زردچوبه، جوهرهای رنگی یا پودر زعفران شیمیایی استفاده می کنند و محصول را ارزان تر می فروشند.

فیروزکوهی گفت: متاسفانه این ترکیبات می تواند عوارض متعددی بر کلیه، کبد و مغز داشته باشد. اگر می خواهید آب نبات با چای را برای تنوع عرضه کنید، ترجیحاً آب نبات های ساخته شده از نی های چوبی را خریداری کنید. نی های پلاستیکی اغلب غیربهداشتی هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض نوشیدنی های داغ، ترکیبات پلاستیکی مضری را آزاد می کنند که می تواند برای سلامت مصرف کننده خطرناک باشد.

وی افزود: از خرید نبات های فله ای که در شرایط نامناسب محیطی به فروش می رسند خودداری کنید و آنها را در بسته بندی های بهداشتی تهیه کنید و بدانید که نبات های زعفرانی به خصوص انواع فله اغلب حاوی رنگ های شیمیایی هستند، بهترین ویژگی برای انتخاب نبات با کیفیت شفافیت کریستال های آن است.


085a7268 8bc4 4602 a8dc 6e2d9f0df0e9 خبر خاکستری


فضای خشک بهترین شرایط برای نگهداری آجیل است

این کارشناس با اشاره به قوانین و مقررات خرید آجیل شب عید گفت: آجیل از جمله مخلوط های غذایی است که اگر به صورت تازه و سالم مصرف شود بسیار مفید است اما زیاده روی در مصرف آن به دلیل چربی و نمک زیاد آن است نه تنها مضر است. است، اما همچنین می تواند تهدیدی برای سلامت افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی و افراد مبتلا به فشار خون بالا باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه روش های جابجایی، حمل و حتی وضعیت انبارها و انبارها که نگهداری و تحویل در آنها برای کیفیت و سلامت آجیل موثر است، گفت: فضای خشک و نسبتا خنک، عاری از گرد و غبار و ذرات معلق. در هوا و مکانی عاری از حشرات و جوندگان بهترین شرایط برای نگهداری این محصولات است.

به گفته فیروزکوهی وجود رطوبت زیاد، گرمای فروشگاه یا انبار و محوطه آلوده به حشرات و جوندگان خطرناک ترین مکان است، زیرا رطوبت باعث رشد و تکثیر قارچ ها و ترشح سموم از آنها می شود که نه تنها در برخی از کاربران علائم آلرژی را نشان می دهد، اما مصرف مداوم آن منجر به بیماری های مزمن می شود.

وی افزود: گرما همچنین باعث اکسید شدن چربی آجیل می شود، حشرات با خوردن و سوراخ کردن آجیل و تخم گذاری در منافذ ایجاد می شوند و جوندگان با خوردن و انتقال میکروب های مختلف باعث ایجاد عفونت و در نتیجه بیماری به مصرف کننده می شوند. .

وی خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که بیشتر مردم به سمت نوع فله ای که در ظروف مختلف در فروشگاه ها وجود دارد روی می آورند که قطعاً عواملی مانند قیمت، توانایی چشایی و امکان خرید با حداقل وزن بر روی آن تأثیر می گذارد. اما خرید آجیل بسته بندی شده در کارخانه توصیه می شود.

وی ادامه داد: کارخانجات فرآوری و بسته بندی موظف به آزمایش مداوم مواد اولیه و فرآورده ها هستند، بنابراین محصول آنها کمتر دارای قارچ، آفات و آفات است و در شرایط نگهداری در انبارها و فروشگاه ها، نوع بسته بندی را انجام می دهند. نفوذ رطوبت و حشرات

هنگام خرید آجیل اخیراً به این نکته توجه داشته باشید

فیروزکوهی تاکید کرد: در هنگام خرید آجیل به تازگی آنها توجه کنید، ظاهر تازه نباید دارای بوهای نامطبوع مانند راکد، تندی و اسیدی باشد، به ظاهر این محصول توجه کنید، وجود حفره یا کپک نشانه کهنگی و فساد آن است. از محصول E.

وی افزود: برای تشخیص وجود رنگ در آجیل توصیه می شود مقداری از آنها را چند دقیقه در مشت قرار دهید و پس از تخلیه بررسی کنید که آیا پوست کف دستتان رنگی است یا خیر یا در هنگام مصرف مراقب باشید. چه زبان و چه لب های شما رنگی باشد یا خیر، به خاطر داشته باشید که استفاده از رنگ در آجیل به دلیل مضرات آن اکیدا ممنوع است.

این کارشناس گفت: همچنین توصیه می شود آجیل هایی را انتخاب کنید که نمک نداشته باشند و کمتر برشته شوند، نگهداری طولانی مدت، ایجاد تغییرات شیمیایی و ایجاد بوی کهنه با طعم نامطبوع، تند و تند باشند، بنابراین از مصرف آجیل کهنه خودداری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید