خاطرات چمباتمه ماندگارتر می شود. اگر سالم بخوریم / عصر شب یلدا دور کدام غذاها خط قرمز بکشیم؟

ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793509

به گفته کارشناسان تغذیه؛ بدون شک با خوردن غذاهای سالم و حذف غذاهای ناسالم در شب یلدا می توان خاطراتی ماندگار و زیباتر از امسال را به یادگار گذاشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ یلدا آرام آرام در راه است، اگرچه امسال برخلاف سال گذشته وضعیت کشور از نظر کرونا بهتر شده است، اما همچنان در وضعیت همه گیر به سر می بریم و از طرفی شاهد انتشار سویه جدیدی از این ویروس ناخوشایند در کشورهای مختلف هستیم و اولین مورد در ایران

با توجه به شرایط موجود، امسال و همچنین سال گذشته، برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، توصیه می‌شود از چرخه‌های جمعیتی و رفت و آمد پرهیز کنیم، اما می‌توانیم این سنت قدیمی خانوادگی را جشن بگیریم و لحظاتی شاد داشته باشیم. با خانواده تجربه

اما از آنجایی که در این شادی نباید از نکات تغذیه ای غافل شد، در گفتگو با یک متخصص تغذیه به این موضوع پرداخته شد.

f131c37f bec0 4f1d 98af d9e24fb07479 خبر خاکستری

غفلت نکنید

مسعود فیروزکوهی متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن توصیه به پرهیز از زیاده روی در خوردن غذا و شام در شب یلدا و شب های مرتبط با آن گفت: بدون شک این شب ها انرژی و مقداری از مواد مغذی مورد نیاز آجیل میوه ها و شیرینی ها به دست می آید.

وی خطاب به افرادی که بر اساس سلامت یا بیماری خود نیاز به رعایت رژیم های غذایی خاص دارند، گفت: امشب مواظب باشید که غفلت نکنید و همچنین مراقب باشید بچه ها پرخوری نکنند.

فیروزکوهی در مصرف غذاهای شب یلدا میوه ها را اولویت اول و آجیل را در اولویت دوم می داند و می افزاید: اگر قصد تهیه کیک دارید باید در اندازه های کوچک غیر خامه ای و به مقدار کم مصرف شود.

وی ادامه داد: سفره شب یلدا را با میوه های فصل، شیرینی های ریز غیرخامه ای، آجیل خام و کم نمک، تخمه هایی مانند تخمه آفتابگردان و کدو، تکه های کوچک میوه خشک یا برگ در حین زیبایی، سلامتی اعضای خانواده را تزیین کنید. با خود می آورد.

این متخصص مصرف دمنوش هل سبک در فنجان های متوسط ​​را در امشب توصیه کرد و گفت: زعفران، دارچین یا چای زنجبیل نیز گزینه های خوبی هستند، البته کسانی که فشار خون بالا، دارچین و زنجبیل دارند بهتر است. کمتر استفاده کنید، در عوض چای قرمز برای این افراد مفید است.

وی گفت: کشمش، توت خشک یا خرمای زرد گزینه های سالمی برای خوردن با چای به جای شکر هستند. افراد چاق یا دیابتی باید چای را با توت یا خرما بنوشند. از سالاد با کاهو، کرفس، هویج، کلم، فلفل، خیار، گوجه فرنگی، گل کلم به علاوه آب لیمو طبیعی و آبگوشت استفاده کنید. از سس مایونز و چربی در سالاد و غذا استفاده نکنید. .

b9b4e321 be1d 4ff7 b54d 01f74a9951f4 خبر خاکستری

میوه های کم کالری را انتخاب کنید

فیروزکوهی انتخاب میوه های کم کالری مانند کیوی یا نارنگی، سیب و پرتقال را مناسب این شب دانست و گفت: البته هندوانه در فرهنگ ایرانیان در شب یلدا نیز مصرف می شود که در مصرف آن زیاده روی نکنید. در عین حال میوه یا ماهی نخورید یا هر دو را به مقدار کم و سپس چند عدد خرما یا یک قاشق عسل مصرف کنید.

وی خاطرنشان کرد: خوردن ماهی با هندوانه باعث ایجاد قولنج شدید و حتی گاهی درد شدید در دستگاه گوارش می شود. مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می تواند منجر به مشکلات گوارشی و همچنین افزایش دریافت انرژی شود. با هم بودن به خصوص در افرادی که قند خون بالا یا چربی خون و فشار خون بالا دارند، مصرف زیاد آن می تواند سلامت آنها را بدتر کند.

این متخصص تغذیه گفت: در شب یلدا و روزهای دیگر مراقب باشید در غذا دادن به کودکان به دلیل گرسنگی به سراغ شکلات و شیرینی نروید، غذاهای سالم را به موقع مصرف کنید زیرا مصرف زیاد تنقلات باعث مشکلات گوارشی از جمله درد معده، تهوع و استفراغ می شود. و انسداد وعده های غذایی اصلی، بهداشت دهان و دندان از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید