“چمباتمه یلدا”; روی دیگر سکه «امیکرون»/ خانواده را غصه «شب یلد»مان نکنیم!

ساعت: 14:06
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793907

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) نسبت به خطرات واریانت امیکرون هشدار داد و با توجه به همزمانی شب یلدا و احتمال شیوع بالای این بیماری، گفت: بهتر است از دوره‌های یلدا خودداری شود. شب و به تفریح ​​بسنده نکن و بگذار تفریح ​​ما خانواده را غمگین کند

دکتر حمید عمادی ، فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی در خصوص الزامات قرنطینه مجدد و رعایت حداکثری پروتکل ها پس از ورود کرونا به کشورمان، گفت: متاسفانه گزینه Omicron در شرایطی ظاهر شد که می توان گفت کاملا شگفت زده شدیم.

cd96aebb 29d8 4c5b 96cb 8b85fe66d166 خبر خاکستری

وی در توضیح این غافلگیری گفت: خوشبختانه با کمک بسیاری از هموطنان به ویژه کادر درمانی توانستیم از شهرهای سرخ و خطرات جدی تاج عبور کرده و به حالت عادی برگردیم. ما خبرهای بدی را در مورد اومیکرون در آفریقا شنیدیم اما امیدوار بودیم: “با کمک افرادی که روزهای تلخ گذشته را دیده و پشت سر گذاشته اند، می توانیم از شیوع بیماری همه گیر و شیوع Omicron در کشور جلوگیری کنیم. اما در روزهای اخیر ، خبر ورود اومیکرون به کشور که توسط وزارت بهداشت تایید شده کمی نگران کننده شده است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) ادامه داد: متاسفانه در شرایطی که تقریباً همزمان با افتتاح مدارس و دانشگاه‌ها در ایران، خبر انتشار آن در دنیا بود، نوع خطرناک اومیکرون در کشور ما ظهور کرد. وی افزود: نکته خطرناک این تقارن این است که سویه های Omicron شامل گروه سنی زیر 20 سال دانش آموز می شود و می توان پیش بینی کرد که برخی از مسئولان نسبت به رعایت پروتکل ها در مدارس دانشگاه ها اعتراض و انتقاد کرده اند. در صورت بی توجهی بیشتر عواقب شدید این گروه سنی یعنی دانش آموزان.

156ea907 911a 4dcc a903 1f0efd2ee937 خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: اما نکته نگران کننده دیگر این است که متاسفانه تنها دو سه روز مانده به شب یلدا خبر رسمی مبنی بر ابتلای یکی از هموطنان و مشکوک شدن چند شهروند دیگر به امرون منتشر شد. «این زنگ خطری است؛ زیرا شب چله یا شب یلدا از دیرباز زمان برگزاری مجالس گسترده و مهمانی های بزرگ بوده است.

و حالا تصور کنید که اگر عده ای از شهروندان ما طبق روال سال های گذشته در شب یلدا جمع شوند چه فاجعه ای رخ می دهد.

عمادی ادامه داد: متأسفانه فرصت توضیح و توجیه مردم برای این خطری که در بدترین حالت در کمین مردم ماست وجود ندارد. به همین دلیل است که خود مردم باید شب یلدا و خطرات پیرامون آن را کنترل کنند. اگر مردم می توانند از پارتی ها و مراسم شب یلدا چشم پوشی کنند، می توان امیدوار بود که برنامه هایی مانند قرنطینه و اجرای دستورالعمل ها و قوانینی که در حال حاضر در مرحله ابلاغ و اجراست تا چند روز دیگر به نتیجه برسد.

50b6c2f2 a209 4aa0 8b99 38ff54cfaf17 خبر خاکستری

وی گفت: مردم نباید با بیان اینکه در حال حاضر فردی به بیماری امیکرون مبتلا شده است، خود را توجیه کنند. بنابراین زمان زیادی تا شیوع بیماری باقی مانده و گذراندن شب یلدا نمی تواند مشکل ساز باشد. بر خلاف این نظر، باید بگویم که درست است که یک مورد خاص سه روز پیش تشخیص داده شده است. اما موارد مشکوکی وجود دارد و در این بین به دلیل شباهت علائم سرماخوردگی و اومیکرون و سویه های قبلی، بسیاری از هموطنان از مراجعه به پزشک و خوددرمانی خودداری می کنند. بعد از اینکه خدای ناکرده فرصت طلایی درمان را از دست می دهند، به پزشک مراجعه می کنند که در آن مرحله درمان تقریبا غیرممکن خواهد بود.

8816e707 3771 45b0 a100 3241809b97d3 خبر خاکستری

بنابراین مردم باید فکر کنند که اگر ویروس امیکرون وارد بدن برخی از شهروندان شده باشد، مدتی طول می کشد تا ظاهر شود، بنابراین در شب یلدا ممکن است هیچ یک از اعضای خانواده علائم گرفتگی عروق کرونر یا میکرون را نداشته باشند، اما در این مورد.ویروس نیز قابل انتقال است. از این رو به مردم عزیزمان توصیه می کنیم چند صباحی دیگر برای رسیدن به شرایط عادی فکر کنند تا خدای ناکرده خانواده دیگری غصه نخورند و راضی نمی شویم که خانواده ای را برای تفریح ​​و سرگرمی خود غمگین کنیم. زیرا هر سهل انگاری می تواند فاجعه بار باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید