ساعت: 16:12
تاریخ انتشار: 1400/11/14
کد خبر: 1807142
این کارشناس نظام آموزشی با انتقاد از کم کاری و کوتاهی کارکنان آموزش و پرورش دولت سیزدهم در بی توجهی به شبکه و پیام رسان شاد آموزش و پرورش گفت: و از آن برای رفع برخی نواقص آموزش حضوری استفاده کنید.
دکتر محمدرضا نیکونژاد کارشناس نظام آموزشی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی راه دانا; وی درباره لزوم رفع ضعف پیام رسان آموزشی موسوم به پیام رسان مبارک که همزمان با همه گیری کشور و تعطیلی اجتناب ناپذیر مدارس برای ادامه برنامه های آموزشی فضای مجازی برنامه ریزی و راه اندازی شد، گفت: کشورهای اسکاندیناوی و اروپایی و آمریکایی کشورهای دانشجو و حتی دانشجو از طریق اینترنت و نرم افزارها و پیام رسان هایی انجام می شود که بین معلم، دانشجو و کلاس ارتباط برقرار می کنند و دانشگاه این مثلث را دارد.
وی افزود: این روش تدریس که ما آن را آموزش مجازی با گسترش تاج در کشور نامیدیم، سال ها قبل از شروع تاج گذاری در کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی کشورهای آسیایی مانند ژاپن و برای پیشبرد اهداف فرهنگی راه اندازی شد. دنیا از آن سوء استفاده می کند و همچنان از آن بهره برداری می کند، اما استفاده از چنین روش آموزشی در کشور ما با شروع تاج در واقع یک موفقیت اجباری بود و شاید اگر تاج کشور ما را درگیر نمی کرد، باز هم درگیر می شدیم. علیرغم شعارهای میدانی ما علم و فناوری را ارائه می دهیم و خود را استاد شبکه و فناوری اطلاعات می دانیم. ما هنوز به استفاده از این ویژگی فکر نکرده بودیم. اما باید اذعان داشت که علاوه بر همه آسیب ها و خساراتی که ولیعهد بر پیکره کشور و نظام آموزشی وارد کرد، استفاده از فضای مجازی به عنوان بستر آموزش مجازی و آموزش از راه دور یکی از دستاوردهای الزامی ما بود. کشور. در این زمینه باید خدا را شکر کرد. اگرچه هنوز جای کار زیاد و کار زیاد و ساماندهی این فضایی که باید انجام دهیم، وجود دارد، با این وجود از اینکه بر این اساس توانسته ایم بسیاری از کاستی ها را جبران کنیم، سپاسگزاریم. این موضوع در چارچوب این مقاله نمی گنجد و باید به این موضوع نگاه کنیم که چه فضای مجازی می تواند زیرساخت باشد و چه زمینه ای در بستر دیگری کار می کند.
نیک نداد در بخشی دیگر از گفتگوی خود ادامه داد: در ابتدای آموزش مجازی کاستی های زیادی در برنامه و نرم افزار شاد وجود داشت که مهم ترین آن مشکل خود نرم افزار، نرم افزار شاد و برخی دیگر از مشکلات سخت افزاری و غیر مرتبط با خود برنامه مشکلاتی را می توان به کمبود آنتن دهی در مناطق جنوبی و مرزی و برخی روستاهای خاص کشور اشاره کرد که اغلب نقش مهمی در حل مشکل دانش آموزان این مناطق دارد.
وی گفت: در ابتدا این کاستی ها کاملا قابل درک بود و همه متفق القول بودند که با توجه به گسترش تاج، برنامه های آموزشی و اینترنتی به نام شاد با عجله تهیه شد که هدف از برنامه نویسی و راه اندازی آن بود. . آموزش مجازی و جایگزینی آموزش مجازی با آموزش حضوری که در زمان تعطیلی مدارس صورت گرفت. اما اکنون جای تاسف است که پس از گذشت بیش از دو سال، این مشکلات نظام آموزشی همچنان در رنج است و مشکلات اصلی این فرستاده همچنان پابرجاست.
وی افزود: باید کاستی ها را اصلاح کنیم و نرم افزار را تقویت کنیم که می تواند 14 تا 14 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون و نیم معلم را تحت پوشش قرار دهد. با این حال، کارکنان آموزش و پرورش و کارمندان خوشحال باید از ثانیه ها برای اصلاح این کاستی ها نیز استفاده کنند. در دنیای IT حرفه ای ها اصلا قابل قبول نیست که با گذشت دو سال از راه اندازی برنامه ای مثل شاد همچنان مشکلات اصلی خود یعنی حذف و حذف برخی اعضا و دانشجویان و عدم اتصال شبکه به اینترنت را داشته باشد. سرعت خالص دانش آموز دانش آموزان و حتی دانش آموزان نمی توانند در ارسال فیلم ها و فیلم هایی که معلمان و دانش آموزان در کلاس درس رد و بدل می کنند نقش داشته باشند و به شدت بر کار آنها نظارت کنند.
نیک نداد ادامه می دهد که به نظر می رسد گروهی که مسئولیت طراحی این نرم افزار را که می توان آن را نرم افزار آموزشی ملی نامید چادری برپا کرده و اولین و آخرین صاحب این نرم افزار به حساب می آید، هرچند اولین فردی که به این موضوع دست یافت. با ایده طراحی این پیام رسان، همچنان می توان آن را پتنت و برنامه نویس ثبت اختراع این نرم افزار دانست، اما اینکه تیم برنامه نویسی شاد بتوانند وارد شوند و با همکاری یکدیگر نواقص این برنامه را برطرف کنند، درست نیست. عدم ارائه فضای مجازی، برنامه نویسی و اینترنت توسط کارشناسان و در نتیجه ترک تحصیل و ترک تحصیل مغول ها به دلیل ناتوانی در کار با این برنامه یکی از مشکلات اساسی نظام آموزشی در چند دهه گذشته است.
این کارشناس آموزش و پرورش گفت: موضوع دیگر این است که در 6 ماه گذشته شاهد کاهش روند دلتا بوده ایم و هر روز از آمار بیماری های عروق کرونر و مرگ و میرها کاسته می شود. چرا متولیان و مخترعان برنامه مبارک برای بروز رسانی و رفع نقاط ضعف برنامه کاری انجام ندادند؟ ; با دعوت از تمامی کارشناسان حوزه برنامه نویسی و فناوری اطلاعات اینترنتی، از ما دعوت کردند تا برای رفع نقص این نرم افزار به میدان بیاییم و فرصتی برای همکاری نخبگان نرم افزاری فراهم کنیم. بدون شک ما قبلاً برنامه ای داشتیم که ممکن است بیش از 15 میلیون کاربر سرویس دهنده داشته باشد. این امتیاز علاوه بر اهداف آموزشی می تواند به عنوان یک موفقیت و یک رکورد در دنیای IT ثبت شود. من حتی نمی توانم این پروژه را کلید بزنم.
وی یکی دیگر از مزیت های استفاده از پیام رسان شاد را این است که در این برنامه اگر با ساخت سیم کارت دانشجویی یا اینترنت ملی همراه باشد، استعدادها را از بین می برد و با استفاده از اینترنت فساد ایجاد می کند. فرستادگان محقق می شوند. اگرچه این تنها یکی از بزرگترین آسیب هاست که در سال ها و دهه های آینده بزرگترین معضل و آسیب اجتماعی نامیده می شود.
نیکنهاد در پایان سخنان خود گفت: با توجه به ضعف در به روز رسانی برنامه شاد و رفع مشکل، وزیر آموزش و پرورش و سایر متولیان فرهنگی و آموزشی بر بازگشایی مدارس تاکید دارند که این خود می تواند آسیب جدی به وی وارد کند. چندی پیش آمار بالایی از دانش آموزان مبتلا به آمیکرون در کشور منتشر شد و اگر ریشه یابی کنیم به ضعف آموزش مجازی خواهیم رسید.
انتهای پیام/
محمدرضا نیکونژاد کارشناس نظام آموزشی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی