هیچ موردی از UAI یا مرگ مشاهده نشده است


ساعت: 13:35
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1911433

محمدحسن گلپایگانی گفت: هیچ موردی از ابتلا یا مرگ ناشی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مازندران مشاهده نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن گلپایگانی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ گفت: بر اساس برنامه ملی پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان از مراکز صنعتی و محلی طیور بازدید شد و هیچ موردی از ابتلا یا مرگ ناشی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشد.

گلپایگانی افزود: مصرف جوجه های بسته بندی شده به دلیل نظارت بهداشتی دامپزشکی در فرآیند دریافت مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه گزارشی مبنی بر تلفات جانی در واحدهای مرغداری محلی گزارش نشده است از مرغداران بومی خواست به دلیل حضور پرندگان مهاجر در استان مرغ و اردک خود را در شالیزار رها نکنند و محل نگهداری را تحت پوشش قرار دهند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین از مرغداران صنعتی خواست با توجه به فرا رسیدن فصل سرما سیستم های قرنطینه را تقویت کنند.

گلپایگانی افزود: فروش مرغ زنده در برخی بازارهای محلی و یا حاشیه خیابان ها همچنان یکی از عوامل خطرناک است و مردم از خرید مرغ زنده خودداری کنند.

وی بیان کرد: به کلیه همکاران توصیه می شود در صورت مشاهده پرندگان مشکوک به بیماری مراتب را به نزدیکترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

گلپایگانی افزود: علاوه بر حضور فعال گروه های دامپزشکی استان در بازارهای هفتگی و تالاب ها، ورود و خروج خودروهای حامل طیور نیز در مبادی ورودی و خروجی استان قرنطینه می شود.

ویروسی که از طریق پرندگان آبزی مهاجر باعث آنفولانزا می شود، می تواند عفونت را به جای دیگری منتقل کند و تماس با مدفوع پرندگان مهاجر، معرفی عامل بیماری از طریق بازدیدکنندگان، آب آشامیدنی، کود تمام شده یا ترکیبات کود می تواند باعث انتقال ویروس شود.

همه پرندگان مستعد ابتلا به ویروس آنفولانزا هستند، اما مرغ و خروس، کبوتر، بوقلمون، شترمرغ، کبک، اردک، بلدرچین و قرقاول و همچنین پرندگان زینتی مانند طوطی و مینا حساس تر از بقیه هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید