گربه نادری که امن نیست / دنا لند جدیدترین زیستگاه پلنگ دانمارکی + عکس

ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۷
کد خبر: 1792930

پلنگ گربه نادر سرزمین زاگرس امروز بیش از هر زمان دیگری در خطر انقراض و تهدید است و روزی بر اثر شلیک گلوله از بین رفت و امروز در معرض تهدید سازه های انسانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از زاگرس صبح امروز ، پلنگ گربه های سورتمه ای زیبا و نماد حیات وحش ایران و بخش هایی از آسیا و آفریقا هستند. نماد طبیعت بکر و دست نخورده دنا یادآور روزهای زیبای زاگرس به طبیعت دوستان رسیده است.

شکار بی رویه، تیراندازی و ناله های بی رحمانه شکار این حیوان گربه مانند به همراه سایر حیوانات وحشی دنا موجب شد تا این منطقه از دنا بر اساس مصوبه شماره 126 مصوب 1369 شورای عالی حفاظت محیط زیست به مساحتی بالغ بر 1000 متر مربع 93660 هکتار. به عنوان منطقه حفاظت شده و بر اساس مصوبه شماره 360 شورای عالی اکولوژی (کمیسیون زیربنایی دولت) در تاریخ 1391/01/19 بخشی از این منطقه به مساحت 28202 هکتار به عنوان پارک ملی دنا به ثبت می رسد.

همچنین بر اساس آمار گونه های جانوری در حال انقراض (EN) یا در حال انقراض (VU) این منطقه، باکلان کوچک، اردک مرمری، خفاش مدیترانه ای، کل و بز، بالابان، کرکس کوچک، عقاب مرطوب، عقاب شاهنشاهی، فاخته شرقی، پلنگ ایرانی، گربه وحشی، گربه وحشی، سیاه گوش، پلاک و کبوتر که امروزه در این منطقه حفاظت شده در معرض خطرات فراوان شکارچیان غیرمجاز قرار دارند.

fd772689 cb9e 44d9 9492 bcf326ef65ac خبر خاکستری

7da6a6be 7f81 440e bd95 a99b40baa7e0 خبر خاکستری

به گفته هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کشور، در حال حاضر 22 گونه پلنگ در دنا در مساحتی بالغ بر 14 هزار هکتار از حدود 100 هزار هکتار در منطقه حفاظت شده دنا ثبت شده که 18 گونه آن به ثبت رسیده است.

0c4b16df e8fc 4259 b104 758015d10c3c خبر خاکستری

وی دیدن این گربه نادر و کم اهمیت را نصب دوربین در محل این پلنگ ایرانی می داند و می افزاید: این منطقه زیستگاه مناسبی برای پلنگ است و سید جواد هادی اصل عکاس استانی برای اولین بار در جهان از پلنگ ها عکس گرفت. نر و ماده با بچه هایشان در یک تصویر ثبت شده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه پلنگ به عنوان یک گونه چتری نقش مهمی در پویایی جمعیت سایر گونه ها دارد و تهدید مرکزی یکی از بهترین زیستگاه های این گونه در معرض انقراض است، گفت: منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از نظر گیاهی است. و تنوع جانوری در ایران و جهان در سال 2010 برابر با سال 90 توسط یونسکو به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره در ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره گاه در جهان در نظر گرفته شده است.

f552bf19 38de 4081 953a 60b2e42db5bf خبر خاکستری

با تمام این تفاصیل باید دانست که حیات وحش دنا نماینده جانوران زاگرس بوده و با توجه به حمایت مستمر بوم شناسان منطقه از اواخر سال 1348 این اکوسیستم حیاتی محل رشد و تکثیر بسیاری از مهم ترین ها بوده است. گونه . .

اما در سال های اخیر خبرهای ناراحت کننده ای از سرنوشت این گربه در حال انقراض به گوش مردم و دوستداران محیط زیست رسیده است و آن دخالت انسان در زیستگاه این گربه نادر و تلف شدن آنها بر اثر خطای انسانی است.

اشتباهاتی که بسیاری از مسئولان حتی درباره آن سکوت کردند و امروز ماجرای مرگ پلنگ حکایت غم انگیزی است که در رسانه های استانی و حتی مکتوب شنیده می شود.

گم شدن قلاده پلنگ کمیاب، کشته شدن پلنگ توسط شکارچیان و چندین خبر دیگر و همچنین گم شدن قلاده پلنگ در حوضه برق آبی کو کو سی سخت، آخرین خبر از فاجعه غم انگیز پلنگ روز بود. در روزهای اخیر. .

اگرچه فرماندار دنا در بازدید از محل انقراض پلنگ رعایت نکردن مسائل زیست محیطی و عدم توجه به حقوق حیوانات را موضوعی مهم در این زمینه می داند اما باید دانست که ماجرا از کجا می آید و چرا برخی ادارات ذیربط نزدیک می شوند. مناطق حفاظت شده دنا ایجاد شده و به این موضوع توجهی نمی شود.

2c1503da 34f1 48c8 9923 3ad79b7842e7 خبر خاکستری

پناهی فرماندار دنا در حاشیه بازدید از سایت قلاده پلنگ در مجاورت برکه و منطقه گفت: برق در حال انتقال است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل همجواری با مناطق زیست محیطی، مشکلات دوره ای برای حیات وحش به وجود می آید که این امر مستلزم ساماندهی کانال آب است، گفت: در دنا شش نیروگاه برق آبی با اولویت مدیر و واحدهای تصدی دولتی وجود دارد. در این راستا شرکت آب و فاضلاب با اعزام تیم کارشناسی در دستور کار حراست قرار دارد که در آینده نزدیک منابع اعتباری این موضوع تامین خواهد شد.

فرماندار دنا برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی به اداره آب شهرستان دستور داد تا حصارکشی کانال های خطرناک را رصد کنند چرا که این کانال ها در طول سالیان متمادی باعث مرگ تعدادی از حیات وحش شده است.

لازم به ذکر است که سد نیروگاه سی سخت و کانال های انتقال آب این نیروگاه در سال های اخیر کشتارگاه حیواناتی از جمله پلنگ، خرس، قرقاول و سایر حیوانات وحشی بوده و تا به امروز مسئولان محیط زیست و آب نگران این فاجعه زیست‌محیطی هستند، آن‌قدر کار نکرده‌اند که جای تأمل زیادی دارد.

لازم به ذکر است منطقه حفاظت شده دنا در شمال یاسوج و شهر توریستی سی سخت در جنوب استان اصفهان و جنوب استان چهارمحال و بختیاری در حوضه آبریز کارون واقع شده است.عقاب طلایی، کرکس و سایر حیات وحش زاگرس. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید