زیباترین گربه دنیا; نماد حیات وحش ایرانشهر/ گربه بیابانی ایران در خطر انقراض است


ساعت: 14:38
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1919992

سیستان و بلوچستان زیستگاه نادرترین جانوران جهان است.

گربه شنی یکی از کمیاب ترین گربه سانان جهان است که در دشت سمسور ایرانشهر زندگی می کند و در خطر انقراض است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، دیدن گربه ها در شهر، به عنوان حیوان خانگی در خانه ها و حتی گونه های وحشی آنها در جنگل و کوه ها امری عادی است. اما در میان همه گربه ها یک گونه وجود دارد که در خشک ترین، علفزارترین و گرم ترین بیابان های جهان زندگی می کند.


این حیوان که به آن گربه شنی می گویند یکی از کمیاب ترین ها در نوع خود است و به صورت پراکنده در مناطقی از جنوب ایران دیده می شود. این گربه را می توان در پارک ملی کویر، مناطق جنوبی کویر لوت در استان کرمان، منطقه دشت سمسور در شهرستان ایرانشهر، منطقه دوشاه در منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان، منطقه حفاظت شده حیات وحش بختگان، بهرام گور مشاهده کرد. منطقه ی حفاظت شده.


2ac02620 3145 408e bce8 52300174ae25 خبر خاکستری

محمد انور هاشمزهی رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این حیوان در دشت ها و مناطق کویری ایرانشهر به عنوان یکی از گونه های در معرض خطر انقراض زندگی می کند که توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان طبیعت نماد وحشی طبقه بندی شده است. این شهر معرفی شده است.


وی افزود: گربه شنی با نام علمی Felis margarita تنها گونه گربه شناخته شده است که به طور دائم در مناطق بیابانی و خشک زندگی می کند.


هاشم زهی گفت: گربه های شنی کمی بزرگتر از گربه های خانگی هستند و وزن آنها بین 1.5 تا 4.6 کیلوگرم و اندازه بدن آنها به 39 تا 52 سانتی متر می رسد.


رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر گفت: رنگ گربه های شنی قهوه ای مایل به خاکستری (کم رنگ) است و این طیف رنگی با نزدیک شدن به شکم گربه روشن تر می شود و از دیگر نقش های بیرونی این حیوان می توان به دست ها و پاهای کوچک، چشم های درشت، مشکی اشاره کرد. خطوط یا پرهایی که معمولاً روی پاها و گوش‌های نوک تیز آن‌ها وجود دارد که بزرگ‌تر و پرموتر از گربه‌های معمولی هستند.


d376efbb 31fe 40f6 96df b3d550c3a6ec خبر خاکستری

وی خاطرنشان کرد: گربه های شنی ذاتاً قدرتمندترین گربه ها نیستند، اما جسارت زیادی دارند و حتی برای غذا مارهای سمی را شکار می کنند. گربه های شنی با مراقبت انسان می توانند تا 13 سال عمر کنند.


هاشم زهی با بیان اینکه این حیوان زیبا برخلاف سایر گربه ها بسیار آرام و ساکت است اما اگر صدایی از آنها بشنوید متعجب و شناخته می شوید، تصریح کرد: گربه شنی دوست ندارد به صورت دسته جمعی زندگی کند و در فصل جفت گیری پیدا کند. صدایی شبیه به صدای ترکیبی از پارس سگ و میو گربه می دهد که بسیار بلند است.


رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر ردیابی این حیوان را سخت دانست و گفت: روی پنجه و پای گربه های شنی موی زیادی وجود دارد که باعث می شود رد پای آنها در کویر دیده نشود. شکار کمین و غافلگیری کمک می کند، مکانی امن برای استراحت و ایمنی از حیوانات دیگر است و آنها را از روزهای گرم و شب های سرد کویر محافظت می کند.


وی ادامه داد: سومین موردی که سختی یافتن این گربه را ثابت می کند که در سطور قبل نیز به آن اشاره شد این است که فعالیت اصلی این حیوان از تاریکی شب تا قبل از طلوع خورشید انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید