«لالین» همچنان در پارک پردیزان تهران است/ «لالین» کی به حیات وحش بازمی گردد؟


ساعت: 09:27
تاریخ انتشار: 08/06/1401
کد خبر: 1905365

لالین توله خرس سیاه بلوچی ساکن کلینیک حیات وحش پارک پردیسان با وجود شرایط خوبی که دارد باید دید مسئولان چه تصمیمی خواهند گرفت و کی به زیستگاهش بازخواهد گشت؟

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ خرس سیاه بلوچی این گونه که در زبان بلوچ سیستان و بلوچستان به «مام» و «هرس» معروف است، یکی از با ارزش ترین گونه های جانوران وحشی گوشتخوار است که در کشورمان زندگی می کنند. زیستگاه این حیوان در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان است.

خرس سیاه آسیایی شبگرد است و برخلاف سایر گونه ها به خواب زمستانی نمی رود. طول عمر آن حدود 25 سال، طول آن 120 تا 180 سانتی متر و وزن آن 50 تا 170 کیلوگرم است و علاوه بر مواد گیاهی از حیوانات و حشرات، مهره داران کوچک، پستانداران کوچک و گاهی حیوانات اهلی تغذیه می کند. این خرس معمولا در اواخر تابستان جفت گیری می کند و پس از حدود هفت ماهگی دو توله به دنیا می آورد.

متاسفانه این گونه ارزشمند در لیست قرمز «IUCN» قرار گرفته و جمعیت آن در آستانه انقراض است. این گونه در رده «آسیب پذیر» (فهرست قرمز vu IUCN) در جهان قرار دارد، زیرگونه خرس سیاه بلوچی که در ایران و پاکستان پراکنش دارد در معرض خطر انقراض CR قرار دارد.

پارک پردیسان چند ماهی است که میزبان یکی از این هاست خرس سیاه غلامرضا ابدالی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اوایل خرداد ماه امسال یک قلاده خرس سیاه کوچک در حال انتقال با اتوبوس در جاده کرمان به اصفهان توسط قاچاقچیان کشف شد. هدف ما انتقال این خرس سیاه به استان کرمان یا سیستان و بلوچستان که زیستگاه اصلی است خرس سیاه بلوچی اما متاسفانه هیچ یک از این دو استان امکانات لازم برای نگهداری و درمان وی را نداشتند.

وی همچنین از انتقال خرس به کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت در پارک پردیزان خبر داد و گفت: همین الان.لالیناو می گوید: “در شرایط بسیار خوبی است. طبق استاندارد رژیم غذایی خرس های سیاه ترکیبی از میوه های فصل، گوشت سفید و گوشت قرمز و گوشت آهو که ما داریم تغذیه می شوند و خرمایی که به لالین می دهیم همان خرمایی است که پیدا شده است. در منطقه پراکنش خرس سیاه بلوچ یعنی در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان نیز وجود دارد. هندوانه، سیب و هویج از دیگر میوه هایی هستند که لالین می خورد.
به گفته رئیس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، خرس ها احساساتی هستند و خیلی زود به مردم عادت می کنند، بنابراین آنها را زیاد به مردم نزدیک نمی کنیم. هم”لالیناو اکنون 7 ماهه و پسر است. هدف ما پس از بزرگ شدن، انتقال آن به استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان است، زیرا زیستگاه این خرس محسوب می شود.

حالا با وجود شرایط خوبلالینباید دید مسئولان چه تصمیمی خواهند گرفت و چه زمانی به زیستگاه خود باز می گردد؟

دیدگاهتان را بنویسید