«لالین» در آینده نزدیک به باغ وحش چاه نیم زابل منتقل می شود/ «لالین» به طبیعت بازگردانده نمی شود.


ساعت: 14:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912097

«لالین» خرس سیاه کوچک بلوچی ساکن کلینیک حیات وحش پارک پردیزان، در واقع با این گونه در حال انقراض در طبیعت مواجه نشده است و به همین دلیل نمی توان آن را به طبیعت بازگرداند، اما در آینده نزدیک به باغ وحش خواهد رفت. زابل منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ خرس سیاه بلوچی این گونه که در زبان بلوچ سیستان و بلوچستان به «مام» و «هرس» معروف است، یکی از با ارزش ترین گونه های جانوران وحشی گوشتخوار است که در کشورمان زندگی می کنند. زیستگاه این حیوان در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان است.

خرس سیاه آسیایی شبگرد است و برخلاف سایر گونه ها به خواب زمستانی نمی رود. طول عمر آن حدود 25 سال، طول آن 120 تا 180 سانتی متر و وزن آن 50 تا 170 کیلوگرم است و علاوه بر مواد گیاهی از حیوانات و حشرات، مهره داران کوچک، پستانداران کوچک و گاهی حیوانات اهلی تغذیه می کند. این خرس معمولا در اواخر تابستان جفت گیری می کند و پس از حدود هفت ماهگی دو توله به دنیا می آورد.

متاسفانه این گونه ارزشمند در لیست قرمز «IUCN» قرار گرفته و جمعیت آن در آستانه انقراض است. این گونه در رده «آسیب پذیر» (فهرست قرمز vu IUCN) در جهان قرار دارد، زیرگونه خرس سیاه بلوچی که در ایران و پاکستان پراکنش دارد در معرض خطر انقراض CR قرار دارد.

انتقال “لالین” به سیستان در آینده نزدیک/ در حال حاضر برنامه ای برای رهاسازی او در طبیعت وجود ندارد.

پارک پردیسان چند ماهی است که میزبان یکی از این هاست خرس سیاه غلامرضا ابدالی رئیس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو در خصوص آخرین وضعیت لالین، توله خرس سیاه بلوچی گفت: حال لالین خوب است و با تلاش همکاران در حال بهبودی است. خوب.به دست آورد کامل

وی ادامه داد: در سفر اخیر با دکتر اکبری; معاون طبیعی سازمان در استان سیستان و بلوچستان داشتیم، از باغ وحش چاهنیمه زابل بازدید کردیم. این باغ وحش علاوه بر داشتن کادر علمی بسیار خوب، فضای مناسبی برای پرورش خرس سیاه بلوچی نیز دارد و گونه های دیگر نیز به خوبی در آنجا پرورش می یابند. این استان زیستگاه اصلی خرس سیاه بلوچی است و قطعا هر گونه در زیستگاه اصلی خود شرایط بهتری دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم در آینده نزدیک لالین را به این باغ وحش منتقل کنیم.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره توانایی این خرس سیاه کوچولوی بلوچی برای زندگی در طبیعت توضیح داد: لالین از کودکی دنیای وحشی را تجربه نکرده است و به همین دلیل نمی تواند به آنجا برگردد. طبیعت بنابراین، ما هیچ برنامه ای برای رهاسازی آن در طبیعت نداریم.

جالب است بدانید باغ وحش چاه نیمه زابل یکی از باغ وحش هایی است که 3 سال پیش به دلیل بی نظمی در نگهداری از حیوانات و نکته ناخوشایند نگهداری نامرغوب مورد انتقاد شدید فعالان محیط زیست قرار گرفت. خرس سیاه بلوچی در همین مرکز است که متأسفانه «لالین» نیز باید به این باغ وحش سپرده شود.

در چند سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست موفق به حفاظت از جان چندین قلاده خرس سیاه بلوکا نشد و هر کدام به نوعی جان خود را از دست دادند و از این رو انتظار می رود سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان تنها متولی حفاظت از حیات وحش در کشور باشد. ، برای حفاظت از خرس “لالین” سیاه بلوچی که به باغ وحش چا نیم زابل منتقل می شود مورد توجه ویژه قرار می گیرد و امیدوارم شرایط این باغ وحش در این سال ها برای نگهداری از حیوانات و رعایت قوانین و “لالین” بهتر شود. استانداردهای نگهداری



بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید