یک یوزپلنگ آسیایی در انتهای شمالی پناهگاه حیات وحش مشاهده شده است

یک یوزپلنگ آسیایی در انتهای شمالی پناهگاه حیات وحش مشاهده شده است

روز جدید مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در انتهای شمالی پناهگاه حیات وحش میانداش مشاهده شد.

رضا شکاریان گفت: یکی از طبیعت دوستان هنگام عبور از محور سجست جاجرم متوجه حضور یوزپلنگ کوچکی می شود که در وسط راه ایستاده است، بنابراین با توقف خودرو و کم نور کردن چراغ های خودرو شرایط را فراهم می کند. یوزپلنگ بگذرد، چون احتمال بیشتری وجود داشت که مادر در اطراف باشد، بلافاصله آنجا را ترک کرد.

وی افزود: کمی دیدن خبر خوبی برای پرورش یوزپلنگ در این منطقه است و امیدواریم با راه اندازی پروژه دوربین در ماه آینده بتوانیم تصاویری از حضور این گونه را ثبت کنیم. “

شکاریان خاطرنشان کرد: با توجه به ترافیک و رصد یوزپلنگ در این مسیر در سال گذشته چندین بار از شهروندان خواست با احتیاط بیشتری در جاده جاجرم به سنخواست رانندگی کنند.

وی افزود: متاسفانه در سال 1397 یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در این مسیر بر اثر بی احتیاطی راننده خودرو جان باخت.

پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در ایران است که با وجود دشت و تپه ماهور و شکار فراوان، زیستگاه امن و مناسبی برای این گونه است.

وجود گونه های جمعیتی مانند آهو در منطقه میانداش زیستگاه مناسبی را برای این گونه فراهم کرده است و تنها یکی از مهم ترین مشکلاتی که حیات این حیوان در حال انقراض را تهدید می کند وجود سگ گله است. کاهش حضور دام و سگ گله در منطقه.

خراسان شمالی یکی از مراکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی در کشور محسوب می شود.

میاندشت جاجرم در نزدیکی منطقه توران استان سمنان (یکی از زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی) قرار دارد و این امر کریدور حمل و نقل این اداره را فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید