معاون محیط زیست: امکان بازگرداندن 2 توله یوزپلنگ جدا شده از توران به طبیعت وجود ندارد/ یوزپلنگ مادر برای یافتن توله ها برنگشت.

معاون محیط زیست: امکان بازگرداندن 2 توله یوزپلنگ جدا شده از توران به طبیعت وجود ندارد/ یوزپلنگ مادر برای یافتن توله ها برنگشت.

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه متأسفانه امکان بازگرداندن دو توله یوزپلنگ تازه کشف شده در پارک ملی توران به طبیعت وجود ندارد، گفت: دامپزشکان ما هم اکنون در حال تغذیه دو توله ماده با خاک شیر و مراقبت از آنها هستند. آنها سالم هستند و به محض اینکه توله ها به وضعیت پایدارتری برسند، حتما آنها را از توران خارج کرده و احتمالاً به تهران می آوریم.

دو روز پیش خبر کشف دو توله یوزپلنگ ایرانی توسط یک چوپان در پارک ملی توران استان سمنان باعث نگرانی فعالان محیط زیست شد زیرا این دو توله ماده که مشخص شده بودند توسط این چوپان عملاً از دست طبیعت نجات یافتند. از مادر جدا شده اند و دیگر امکان بازگشت به محیط طبیعی وجود ندارد زیرا به گفته کارشناسان حیات وحش وقتی دست انسان به توله یوزپلنگ تازه متولد شده می رسد، مادر دیگر آنها را نمی پذیرد. به گونه ای که با وجود اینکه طی روزهای اخیر محیط بانان پارک ملی توران دو بار توله ها را به محلی که توسط چوپان پیدا شده است بازگردانده اند، یوزپلنگ مادر برای یافتن آنها نیامده و به دلیل سرمای شدید در در منطقه، محیط بانان مجبور شدند توله ها را به ایستگاه محیط بان برگردانند.

جدایی دو یوزپلنگ ماده از طبیعت در «روز جهانی یوزپلنگ» رخ داد که برآوردهای سازمان محیط زیست نشان داد در ایران کمتر از 40 قلاده یوز در طبیعت باقی مانده است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ممکن است یوزپلنگ ایرانی نباشد. دور از آنچه در طبیعت انتظار می رود. البته خوشبختانه ماه های اخیر شاهد خانواده های جدید، توله های تازه متولد شده و جمعیت پویا یوزپلنگ در پارک ملی توران استان سمنان و منطقه حفاظت شده میاندشت استان خراسان شمالی بوده ایم که امیدها را برای تجدید حیات نسلی از یوزپلنگ های ایرانی در طبیعت زنده کرده است. که عوامل اصلی تهدید کننده جمعیت این یاک ها، یعنی. جاده های خطرناک و پرورش دام در مراتع طبیعی این جمعیت را از بین نبرده است.

پارک ملی توران و علفزارهای طبیعی داخل و اطراف آن در گذشته و با وجود اینکه از ابتدای دهه 1350 که زمان آغاز اجرای این طرح است، محلی برای چرای حیوانات اهلی برای چوپانان و گله داران بوده است. در پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تلاش های مختلفی برای رفع تضاد حیوانات اهلی و یوزپلنگ در این منطقه صورت گرفته است، اما این تلاش ها هنوز به نتیجه نرسیده است و حضور سگ های گله ای که بعضاً با یوزپلنگ ها بر سر طعمه و شکار دعوا می کنند. البته ناآگاهی جوامع محلی از نحوه برخورد با یوزپلنگ و توله های آن، جمعیت این موضوع یوزپلنگ ایرانی در منطقه توران را تهدید می کند. تا همین اواخر یک چوپان محلی دقیقا به دلیل همین ناآگاهی و عدم آموزش جوامع محلی توسط سازمان بوم گردی دو گرگ را از مادرشان جدا کرد و دیگر امکان بازگرداندن آنها به محیط طبیعی وجود ندارد.

در همین رابطه «حسن اکبری» معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان جزئیات بیشتر چگونگی پیدا شدن این توله ها توسط یک چوپان گفت: ظاهرا روز پنجشنبه هفته گذشته یک چوپان در حوالی مرز جنوب شرقی کشور پارک ملی توران دو توله را کشف کرد. یوزپلنگ ماده را از وحش جدا می کند و به کلبه خود می برد. وسعت ماجرا هنوز برای ما مشخص نیست، اما طبق شهادت چوپان، او توله ها را در جنگلی دید و از ترس تعقیب سگ ها، آنها را به خانه برد و به گفته خودش از آنها نگهداری کرد. یک شب به آنها شیر داد.

وی افزود: صبح روز جمعه خود دامدار با تصمیم خود یا صاحب اصلی گله به حفاظت محیط زیست منطقه اطلاع می دهد و همکاران ما بلافاصله توله ها را به محلی که در آن بودند باز می گرداند. زنده و با فاصله زیادی از این مکان گرفته شده است.” آنها در حال پیگیری برای بازگشت یوزپلنگ مادر به محل هستند که متاسفانه این اتفاق نمی افتد. همچنین عصر جمعه که همکاران ما از مرکز استان سمنان و ستاد سازمان در تهرانی ها به محل اعزام شدند، توله ها را دوباره به محل امداد معرفی کردند و تا ساعت 23 به تماشای محل پرداختند، اما مادر برای یافتن توله هایش به محل نیامد و به دلیل سرمای شدید، همکاران ما توله ها را به محل بازگرداندند. OO در منطقه.

دیگر امکان بازگرداندن جوان به طبیعت وجود ندارد

اکبری با تاکید بر اینکه دیگر امکان بازگرداندن توله ها به طبیعت وجود ندارد، گفت: دو توله سیاهگوش ماده تاکنون دو بار وارد طبیعت شده اند، اما به دلیل عدم مراجعه مادر برای یافتن توله ها به منطقه. هر دو بار خود توله ها برای مدت طولانی در کنار انسان بوده اند، دیگر امکان بازگشت آنها به طبیعت وجود ندارد.

این مسئول سازمان محیط زیست ادامه داد: برخی از اظهارات چوپان هنوز برای ما مبهم است، از جمله اینکه آیا توله ها را شبانه نزد خود نگه داشته یا مدتی است.همچنین هنوز دقیقاً نمی دانیم هدفش از جدایی چه بوده است. توله های طبیعت و اساسا چرا خود مادر برای یافتن توله هایش به محل برنگشت؟ اینها مواردی است که ما در حال حاضر برای درک وسعت ماجرا در حال بررسی هستیم، اما به طور قطع مشخص شده است که هر دو توله ماده هستند و از تولد حدود سه هفته سن دارند.

تولد یوزپلنگ در فصل پاییز در منطقه توران نادر است

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه توضیحات خود گفت: یکی از موضوعات مبهم در این ماجرا تولد یوزپلنگ مادر در این موقع از سال در پارک ملی توران است. به ویژه زمستان های منطقه توران کاملا سرد است و پوشش بدن توله ها در ابتدای تولد به گونه ای است که نمی توانند سرما را تحمل کنند و به طور کلی تولد توله ها در این زمان از سال در این منطقه یک اتفاق بسیار نادر

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه احتمال وقوع تصادف با مادر این توله ها وجود دارد، محیط بانان و همکاران ستادی روز شنبه برای یافتن یوزپلنگ مادر به طور کامل منطقه را جستجو کردند و با تلاش ماموران سازمان محیط زیست مشکل برطرف شد. از جوامع محلی مورد بازجویی قرار می گیرند، اما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اتفاقی برای مادر افتاده است وجود ندارد.

احتمالا توله ها را به تهران می آورند

اکبری درباره برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ دو توله سیاهگوش ماده تازه کشف شده توضیح داد: با توجه به اینکه این توله ها تنها سه هفته سن دارند و بسیار کوچک هستند، نیاز به مراقبت ویژه دارند که در خود منطقه توران امکان پذیر نیست. پس حتما توله ها را از توران می گیریم و احتمالا به تهران می آوریم. البته موضوع پرورش توله ها در مرکز استان سمنان نیز مطرح شد، اما با توجه به اینکه امکانات بیشتری برای پرورش این توله ها در پایتخت داریم ترجیح می دهیم آنها را به تهران بیاوریم، البته تصمیم در این زمینه نیست. هنوز نهایی شده..

وی افزود: دو توله ماده را با عجله جابه جا نمی کنیم و قطعا یکی دو روز صبر می کنیم تا توله ها به وضعیت پایدارتری برسند. به همین منظور دامپزشکان سازمان را برای نظارت بر تغذیه و مراقبت های بهداشتی به منطقه اعزام کرده ایم. در حال حاضر در حال تغذیه این توله ها با شیرخشک هستیم و زمانی که شرایط بدنی آنها مناسب تر شد احتمالا آنها را به تهران می آوریم تا روند رشد مناسب را طی کنند.

من از تمرکز روی موضوع تکثیر یوزپلنگ در اسارت لذت نمی برم

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ادامه طرح تکثیر یوزپلنگ ایرانی در اسارت گفت: ما همواره تاکید کرده ایم که اولویت اول ما در پیشگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی بهبود شرایط حفاظت از یوزپلنگ در منطقه است. وحشی و من شخصاً خوشحال نیستم که روی موضوع تکثیر یوزپلنگ در اسارت تمرکز کنم. یاک هایی که اکنون در محوطه حصارکشی شده پارک ملی توران در اسارت نگهداری می شوند و همچنین دو توله ای که اخیرا کشف شده اند، ظرفیت هایی هستند که به صورت غیر ارادی و برای استفاده بهینه از این ظرفیت در اختیار ما قرار گرفته است. ظرفیت، ما باید از این انحرافات در پروژه پخش استفاده کنیم.

اکبری در ادامه توضیح داد: در حالی که امسال پویایی جمعیت یوزپلنگ در طبیعت به ویژه در منطقه توران نسبت به سال گذشته بهتر شده است، قطعاً راضی نیستیم که هر یوزپلنگی از طبیعت این منطقه جدا شده و در اسارت نگهداری شود. چرا که در ماه های اخیر چهار خانواده جدید یوزپلنگ ایرانی در منطقه توران مشاهده شده است، این در حالی است که سال گذشته نتایج پایش تولد یک بچه یوزپلنگ جدید در طبیعت توران ناامیدکننده بود. از این رو در حالی که طبیعت منطقه توران همچنان محل زاد و ولد محسوب می شود، قطعاً بر حفاظت از یوزپلنگ وحشی تمرکز خواهیم کرد و نه طرح تکثیر در اسارت.

وی در ادامه تاکید کرد: اگرچه جمعیت یوزپلنگ ایرانی در طبیعت توران هنوز بسیار اندک است، اما خوشبختانه با جمعیتی پویا و در حال تولید مثل مواجه هستیم و معتقدیم اگر بتوانیم از پارک ملی توران و زیستگاه های اطراف آن به خوبی محافظت کنیم و شرایط را بهبود ببخشیم. برای ایمن‌تر کردن کوه‌ها و جاده‌های اطراف، مطمئناً امید زیادی به افزایش جمعیت یوزپلنگ ایرانی در سال‌های آینده در طبیعت توران وجود دارد.

توضیحی برای شرکتی که خود را «حامی پیروزی» معرفی کرد.

اکبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر توزیع بنرها و آگهی های بازرگانی در سطح شهر و فضای مجازی توسط شرکتی به نام «حامی رسمی یوز ایرانی» و «حامی پیروز» توضیح داد: شرکت مذکور از طریق صندوق ملی محیط زیست از پیروز پای حمایت می کند. وارد کار شد و در ابتدا قصد داشت فقط پیروز را حفظ کند، اما به مدیران این شرکت گفتیم که سازمان محیط زیست خودش می تواند هزینه نگهداری پیروز را تامین کند و این شرکت در صورت تمایل می تواند امکانات حفاظت از زیستگاه های طبیعی را بهبود بخشد. یوزپلنگ ایرانی به ویژه در منطقه توران به ما کمک می کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه می دهد: این شرکت تاکنون دو دستگاه خودرو فوتون را به ارزش حدود 2.5 میلیارد تومان از طریق صندوق ملی محیط زیست برای پست های محیط بان پارک ملی توران خریداری کرده است که سهم مهمی در این امر است. پست های بازرسی بود; به خصوص که خودروهای گشت محیط زیست پارک ملی توران قبلا فرسوده شده بودند. البته خود سازمان محیط زیست امسال ده موتورسیکلت جدید برای این پاسگاه ها تدارک دیده است و اکنون با اضافه شدن این دو خودرو، خودروهای یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی توران، زیستگاه اصلی یوزپلنگ ایرانی افزایش چشمگیری یافت. بهبود یافته.

وی در پایان گفت: این شرکت به محیط بانان منطقه توران و توسعه و بهسازی چشمه ها و آبنماها نیز کمک کرده است. در حال حاضر قرارداد ما با این شرکت دو ساله است و تا دو سال آینده این شرکت در ازای کمکی که به طبیعت پارک ملی توران می کند از تبلیغات مربوط به یوزپلنگ ایرانی و پیروز استفاده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید