شناخت اندیشه و گفتمان امام جامعه مهمترین درس غدیر است/ حیات نظام اسلامی در گرو حیات شورای نگهبان است.


ساعت: 12:32
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883736

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی:

حجت الاسلام یعقوبی حیات نظام اسلامی را در گرو حیات شورای نگهبان عنوان کرد و گفت: وظیفه اصلی شورای نگهبان دفاع، حراست و پاسداری از اصل جمهوریت و اسلامیت نظام است. بر این اساس جایگاه بالایی در نظام حقوقی کشور دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، حجت الاسلام مهدی یعقوبی رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی امروز با اشاره به فرا رسیدن عید غدیر خم به عنوان یکی از مهم ترین اعیاد مسلمین گفت: مهمترین درسی که می توان داشت. آموزش این عید اکبر این است که در حکومت دینی و اسلام; می توان با امام امت خود معاشرت کرد.

وی افزود: در جامعه اسلامی هیچکس حق ندارد بر مردم حکومت کند. مگر اینکه او را خدا برگزیده باشد، همچنان که پیامبران الهی از سوی خداوند برگزیده شده اند و جانشینان آنان نیز از سوی خداوند تعیین شده اند.

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه واقعه غدیر به قدری مهم بود که اگر این کار را نکنید به پیامبر تذکر داده شد. گویی در این 23 سال هیچ کاری نکردی، گفت: پیامبر (ص) هم رسول خداست و به امر خدا جانشینی امیرالمؤمنین (علیه السلام) را هم اعلام کرد.

یعقوبی ادامه داد: در واقع ماجرای غدیر; این داستان حاکمیت خداوند بر روی زمین است و در زمان غیبت کبری و غیبت جسمانی امام و خلیفه الله، این امر به فقها و علمای دین واگذار شده است که از آنها به مرجع و ولی فقاهت تعبیر می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه درک اندیشه و گفتار امام جامعه مهمترین درسی است که از غدیر آموخته شد، گفت: امام خمینی (ره) در سال 1357 مردم ایران را بهتر از مردم ایران معرفی کردند. مردم زمان پیامبر چون آن مردم در میانه قبل و بعد بودند. از سال 1357 امام را می شناختند و از افکار و گفتار ایشان آگاه بودند و همراه ایشان بودند، لذا در برخی نبردها مانند حصر آبادان، خرمشهر و عملیات های دیگر که پیروزی غیرممکن بود، زیرا امام بر شکستن محاصره اصرار داشتند. بسیجیان نگذاشتند حرف امام روی زمین بماند.

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی گفت: اکنون نیز شرایط به همین منوال است و اکثریت قریب به اتفاق مردم به کار انقلاب و مقام معظم رهبری وفادار مانده اند و حضور خود را در مواقع حساس مانند راهپیمایی ها ثبت می کنند.

یعقوبی بیان کرد: مردم باید با وجود مشکلات اقتصادی، بدون نگاه چپ و راست و رسانه های پراکنده داخلی و خارجی و البته فضای مسموم مجازی به کار نظام و انقلاب ادامه دهند چرا که این مشکلات با صبر و استقامت

وی با اشاره به جهاد برای تبیین و تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری آن را یک واجب قطعی، فوری و همگانی می دانند، گفت: این در حالی است که امام خمینی (ره) حتی در بحبوحه جنگ و دفاع مقدس، جنگ را واجب کردند. من بلافاصله نمی دانم. بر این اساس همه مردم، جوانان، نخبگان و تریبون ها باید به صحنه بیایند نه اینکه بروند و جامعه را تنها گذاشت.

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: رهبری شورای نگهبان را مهمترین نهادی می دانند که انقلاب به نظام کشور داده است. و این را رهبر امت و دین، نبض نظام اسلامی، گلوگاه می دانند.» از نظام و مرکز حیاتی اداره و جهت گیری های سیاسی کشور یاد کردند. نظام اسلامی؛ جان حساس ترین نهاد، شورای نگهبان در خطر است.

یعقوبی ادامه داد: همچنین شورای نگهبان یکی از قدیمی ترین نهادهای قانونی کشور است که سابقه آن به قبل از سال 57 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی گردد. در واقع در سال 1286 که اصلاحیه اصل دوم قانون اساسی تصویب شد، نهادی به نام علم طرز تصویب شد تا تصمیمات مجلس را با شرع تطبیق دهد. اما قبل از انقلاب این نهاد عملا تعطیل بود و فعالیتی نداشت، زیرا برای دستگاه حاکم خطرناک تلقی می شد.

وی یکی از وظایف شورای نگهبان را یکی از وظایف شورای نگهبان عنوان کرد. وی با تفسیر قانون اساسی و رعایت انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شورای اسلامی و ریاست جمهوری و همه پرسی های برگزار شده در کشور، گفت: وظیفه اصلی شورای نگهبان حفظ، دفاع و پاسداری از اصل نظام و جمهوری است. خصلت اسلامی نظام نیز در نظام حقوقی کشور جایگاه بالایی دارد.

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی بیان کرد: همین موضع باعث شده است که شورای نگهبان همواره آماج حملات دشمنان نظام باشد و هرکس مخالف جمهوری خواهی و اسلام گرایی نظام باشد نیز با این توصیه مخالفت خواهد کرد. البته این موضوع تازگی ندارد و از ابتدای انقلاب و زمان امام خمینی (ره) برخی از منافقین و غربی ها با این شورا مخالفت کردند اما امام خمینی (ره) به این ایرادات پاسخ دادند و تاکید کردند که شورای نگهبان است. سند قانونی که مردم به آن رای دادند و انتظار اجرای این قانون را دارند.

وی تصریح کرد: اهمیت شورای نگهبان این است که در قانون اساسی پس از سؤالات امام امت و اختیارات امام و وظایف حاکمیت و حاکمیت، اولین نهاد و ارگانی که مورد توجه قرار می گیرد، شورای نگهبان است. که مسئولیت حفاظت از نظام اسلامی را بر عهده دارد، مسئول خسارت است.

یعقوبی با اشاره به اینکه این شورا 12 عضو شامل 6 وکیل و 6 حقوقدان دارد، افزود: اما در حوزه نظارت بر انتخابات این تعداد اعضا بسیار کم است و نیاز به یک شبکه قوی است. به همین دلیل در سال 1379 و به دستور مقام معظم رهبری دفاتر شورای نگهبان در استان ها تأسیس شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی در تمامی 11 شهرستان استان دفاتر شورای نگهبان وجود دارد که در طول سال فعال بوده و در زمینه احراز صلاحیت نامزدها، شناسایی، جذب و آموزش ناظران انتخاباتی برای روزهای اخذ رأی فعال هستند. .

وی ادامه داد: اداره اسناد و بررسی این دفاتر در طول سال بر فعالیت فعالان سیاسی و نخبگان جامعه و کسانی که می توانند به عنوان نامزد در نظر گرفته شوند رصد می کند و عملکرد و سوابق آنها را بررسی می کند تا اگر روزی این افراد از اینها استفاده کند. مدارک شرکت در انتخابات

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با 768 هزار نفر جمعیت سومین استان بزرگ کشور است. در این استان 7600 ناظر انتخاباتی با شورای نگهبان همکاری می کنند که از این تعداد 4500 نفر فعال هستند که 3600 نفر مرد و 900 نفر زن هستند.

یعقوبی افزود: میانگین سنی ناظران انتخابات زیر 45 سال است و خوشبختانه شبکه رصد استان از این نظر جوان است. همچنین بیش از 70 درصد از مدیران دارای مدرک لیسانس و بالاتر، 25 درصد دارای مدرک لیسانس و 5 درصد دارای تحصیلات حوزوی هستند.

وی با اشاره به همکاری خوب استانداران، فرمانداران و مدیران استانی با دفاتر شورای نگهبان استانی در همه حال، گفت: خوشبختانه در سطح استانی در شبکه نظارتی بهترین هستیم، بنابراین در بسیاری از انتخابات تاکنون حتی یک صندوق در هیچ شعبه ای از استان باطل اعلام نشده است که نشان دهنده فعالیت دقیق و حساب شده شبکه نظارت است.

یعقوبی با اشاره به انتخابات هزار و 400 نفری نیز تصریح کرد: با وجود محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، 3 هزار و 300 نفر را در شبکه نظارت به کار گرفته‌ایم که 134 ناظر ارشد، 124 ناظر مسئول و 2444 ناظر هستند. انتخابات در 124 شعبه در جریان بود.

وی تصریح کرد: همچنین مردم خراسان جنوبی در انتخابات سال 1400 نیز خوش درخشیدند و از مجموع 570 هزار واجد شرایط، 422 هزار و 600 نفر در این انتخابات شرکت کردند و 74.19 درصد مشارکت را به ثبت رساندند که نسبت به میانگین اختلاف معنی داری داشت. کشور

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید