ولایت فقیه ادامه غدیر است/ دولت سازی و جامعه سازی اسلامی دو وظیفه مهم غدیر است.


ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: 1301/04/27
کد خبر: 1883941

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا پیری گفت: تشکیل حکومت اسلامی و ساختن جامعه اسلامی دو وظیفه مهم ویژه غدیر خم است و پیامبر گرامی اسلام بر اساس این دو وظیفه خاص امامت و ولایت را به امام علی (ع) عرضه کردند. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا پیری; این استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون گفت: تشکیل حکومت اسلامی اولین کار ویژه غدیر بود. پیامبر(ص) پس از دگرگونی نظام جاهلی و قبیله‌ای شبه جزیره عربستان و ارائه الگوی مدینه النبی، بر این اساس، امیرالمؤمنین را برای ادامه راه تشکیل حکومت اسلامی توسط امام علی (ع) برگزیدند.

وی افزود: هدف پیامبر این بود که بر کل جهان بشریت بر اساس ساختارها و سیاست های اسلام حکومت کند و در آن زمان تنها امیرالمومنین(ع) بود که این ظرفیت را داشت که بر اساس یک حکومت صرفا اسلامی


این کارشناس مذهبی ادامه داد: ساخت جامعه اسلامی دومین وظیفه ویژه غدیر بود و پس از تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام در ساختارهای حکومتی، پیامبر اکرم (ص) سعی کردم به وسیله من علی دین اسلام را در بین مردم برقرار کنم. جامعه اسلامی و الهی برای حکومت بر جهان بشریت.


وی بیان کرد: این دو موضوع در فضای ولایت فقیه نیز مطرح است و فقیه نیز دولت سازی و جامعه اسلامی را دنبال می کند اما در عصر غیبت چون به امام معصوم و وحی الهی دسترسی نداریم اما فقیه از روش فقهی پیروی می کند و حکومت اسلامی را از چارچوب فقه اسلامی گرفته و در جامعه به کار می گیرد.


پیری تصریح کرد: همانطور که در پدیده غدیر، امام معصوم به دنبال ساختن حکومت اسلامی بود، اما فقیه نیز به دنبال نهادینه ساختن حکومت اسلامی بود.


وی ادامه داد: در وظیفه ویژه سازندگی جامعه اسلامی، ولی قیاء بر خط امامت است و همان گونه که پیامبر و امام معصوم سعی کردند تربیت دینی را در بین مردم نهادینه کنند، اما فقیهی که در راس جامعه اسلامی است تلاش می کند. علاوه بر ساختارهای حکومتی، فرهنگ دینی را در بین مردم گسترش داده و نهادینه کند.


وی با اشاره به اینکه در عصر فقدان مرجعیت، فقیه سکان هدایت جامعه اسلامی را بر عهده دارد و پیام غدیر را ادامه می دهد، گفت: امام خمینی (ره) پرچم غدیر و ولایت را با تشکیل نظام به دست گرفتند. انقلاب اسلامی و امروز این پرچم در دست مقام معظم رهبری است و وظیفه ما اطلاع رسانی و تبعیت از ایشان است زیرا پیروی از ولایت امتداد راه غدیر است.



غدیر ادامه خط نبوت و رسالت است


حجت الاسلام والمسلمین مصطفی بحری در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: غدیر ادامه خط نبوت و رسالت است و در عصر حاضر بحث ادامه خط نبوت و رسالت مطرح است. ولایت فقیه و باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و مؤمنان و مسلمانان باید آن را در مراتب و اشکال مختلف به عنوان یک ضرورت شرعی و از ضروریات ایمان بدانند.


وی ادامه داد: اگر در جامعه اسلامی مرجعیت دینی نباشد معنای غدیر و رسالت پیامبر را نمی فهمیم و معنای غدیر را درست و دقیق نمی فهمیم.


این کارشناس مذهبی گفت: یکی از موضوعاتی که در غدیر مطرح شده بحث امامت شرعی و امامت حلقوی است و غدیر یکی از بزرگترین حوادث تاریخ اسلام است که در طول تاریخ ادامه دارد و به یک محدود نمی شود. زمان و مکان مشخص


وی خاطرنشان کرد: اکنون که عصر غیبت است و در عصر غیبت به سر می بریم، عملاً اعتقاد و اعتقاد ما نسبت به امر غدیر، تبعیت و عبرت گرفتن از ولی فقیه است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید