غدیر ادامه ظهور است/ ولایت مهم ترین امتحان الهی برای بشریت است


ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: 1301/04/27
کد خبر: 1883982

اوحدی با تاکید بر اینکه غدیر امری مستمر و ادامه ظهور است، گفت: غدیر یک امر مفهومی است و هیچ فردی بدون عبور از طریق ولایت نمی تواند به درجات توحید دست یابد، همچنان که امام رضا(ع) فرمودند: شرط تحقق توحید، امامت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقذبیح الله اوحدی در همایش بانوان پیشکسوت پاسداری از حریم ولایت در بیرجند که به مناسبت عید سعید غدیر خم در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنان 23 خرداد خود انقلاب نسبت به خطر نفوذ جریان های ارتجاعی هشدار داد و الگو و معیار جدیدی قرار داد و در مورد «ارتجاع» گفت که این سبک زندگی و تفکر غربی است.

پیام نور رئیس دانشگاه خراسان جنوبی با بیان اینکه ارتجاع به معنای عقلانیت منهای تعصب است، افزود: اما غیرت نقطه مقابل ارتجاع است، یعنی تعصب که مربوط به عقلانیت است.

وی با اشاره به اینکه اولویت مصادیق ارتجاعی ضربه زدن به سرمایه ایمان و ولایت و اذهان جوانان در این امر حائز اهمیت است، تصریح کرد: پیامبران الهی و ائمه عطار (علیهم السلام) همواره در مقابل تفکر ارتجاعی ایستادند و به دنبال این بودند که مردم را بیدار کند


هشداری نسبت به نفوذ تفکر ارتجاعی در جامعه

اوحدی ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل سقوط شیطان با عبادت 6 هزار ساله، تفکر ارتجاعی و عدم اطاعت او از حکومت بود و این خطر حتی امروز ما را تهدید می کند و باید مراقب بود که به ارتجاع در قالب فکر نکنیم. جنگ نرم نباید در ذهن ما نفوذ کند.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: مؤمنی که عبادت (نماز و روزه) به جا می آورد اما امر به معروف و نهی از منکر را انجام نمی دهد و جهاد را از اولویت های زندگی خود نمی داند، ندارد. شمشیر و تبر و جهاد نمی کند آیا جنگ نرم حکم نمی کند این چه نماز و روزه ای است؟ پس نماز مؤمن باید اجتماعی شود.

وی تاکید کرد: باید هزاران روز نماز بخوانیم و روزه بگیریم اما اگر بحث آجر و تبر ما درست نیست کوبیدن آب در هاون است.

اوحدی با بیان اینکه غدیر و ولایت امری محتوایی و حل مشکلات منطقه است، گفت: غدیر این ظرفیت را دارد که بتواند علاوه بر سیاسی، مسائل و مشکلات معنوی و معرفتی منطقه را نیز حل کند، اما آموزه های حوزه علمیه و … دانشگاه باید روی سختی و بازنگری مبانی غدیر کار کند و مدیریت استان این ظرفیت را دارد که بتواند مشکلات جهانی را حل کند.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی ادامه داد: غدیری نه تنها مشکلی است که برای امیرالمومنین(ع) مصداق است تا دستش را بلند کند و به عنوان خلیفه زمان انتخاب شود، بلکه این مشکل بسیار مفصل تر است. و عمیق و باید مواظب دشمنی باشیم که گیره می زند، مشکل غدیر را به 1400 سال پیش نبرید و گیره ها را ببندید.

وی با تاکید بر اینکه غدیر مشکل مستمر و تداوم ظهور است، افزود: غدیر یک امر مفهومی است و هیچ انسانی بدون عبور از مسیر ولایت نمی تواند درجات توحید را بگشاید همانطور که امام رضا (ع) در حدیث شریف ذهاب شرط تحقق توحید را امامت می دانند و می گویند اگر امامت را رها کنی در واقع توحید را از دست می دهی.

اوحدی تصریح کرد: باید دقت کنیم که غدیر را ابتدا به عنوان یک مشکل مفهومی و سپس به عنوان یک مشکل مثالی در نظر بگیریم.


غدیر یک موضوع حیاتی برای مسائل مهم بین المللی است

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه قبل از طرح موضوع «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» و ندای آزادی خواهی جهان قوی، نقطه شروع «کل یوم الله» است، گفت: غدیر و کل سرزمین غدیر، این شعار هم اکنون در جامعه وجود دارد ما سکوت کرده ایم و به یک آسیب فرهنگی تبدیل شده است، وی افزود: غدیر موضوعی سرنوشت ساز از مشکلات بزرگ بین المللی است.

از نظر ایشان سیر حرکت همه انبیای الهی منتهی به ولایت بود و ولایت منجی توحید است.

اوحدی با اشاره به اینکه ولایت یک موضوع اتحاد دو طرفه است که یک طرف آن مردم و طرف دیگر آن ولی هستند، گفت: مشروعیت مسئله ولایت از بهشت ​​است و پذیرش آن مربوط به سطح برای ائمه عطار (ع) چندان مفید نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین امر مقبولیت باید در سطح زمین اعمال شود، یعنی اتحاد بین ولی و مردم مربوط به پذیرش عملی و میدانی مردم است که باید ولی خدا را یاری کنند. حوزه اجتماعی، تماشاگر نباشید. در کربلا عده ای به دلیل مشکلات اقتصادی از اولویت دادن به امور ولایی و دینی خودداری کردند و در آزمون مردود شدند.


ولایت مهمترین امتحان الهی است

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی، ولایتمداری را مهم ترین امتحان الهی برای بشریت می داند و تاکید می کند: باید مراقب باشیم چرا که در زمان غیبت امتحان ولایت را همه مردم می گذرانند چرا که خداوند به احدی لطف ندارد.

اوحدی با بیان اینکه موفقیت در آزمون ولایت یک بحث آگاهانه است که نیاز به زمان و مبانی دارد، افزود: غدیر بحث یکباره و فصلی نیست، بلکه بحث ولایت گره ها را هر لحظه برای ما باز می کند. افرادی بوده اند که با وجود ارتکاب گناه، دارای صفت ارادت به ائمه عطار (علیهم السلام) بوده اند که در نهایت از جهت مخالف تاریکی به جهت مخالف نور هدایت شده اند و البته افرادی نیز بوده اند که ادعاها، ایمان بودند، اما از نور به تاریکی افتادند، و تاریخ پر از این ظهور و سقوط است.

وی گفت: فضای مجازی اگر مدیریت نشود بسیار خطرناک است و اگر در این زمینه غفلت شود شاهد جامعه ارتجاعی خواهیم بود که تعصب منهای غیرت در آن طنین انداز می شود. بنابراین اگر قرار است حضور ولایت ملاک باشد، این معیار باید سبک زندگی ما را در دل ما تغییر دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید