عید غدیر، جشن هدایت و رستگاری بشریت است/خطبه غدیر منشوری فراگیر برای انسان برای رسیدن به کمال واقعی است.


ساعت: 15:59
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883841

استاد رشته و دانشگاه با اشاره به اینکه خطبه غدیر منشوری جامع برای انسان برای رسیدن به کمال واقعی است، گفت: عید غدیر جشن هدایت و رستگاری انسان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام و المسلمین حسین فنادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا وی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: عید غدیر خم واقعه ای توحیدی و حاوی مفاهیم اساسی اسلام و بیان مصداق امامت و ولایت، واقعه «اعلان نصب امامت و ولایت از سوی خداوند» است. و سوگند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم» خطبه ای بی نظیر.پیامبر بزرگواری که از ابتدا تا انتها بر پایه توحید، سیر توحیدی مردم، نیاز انسان به امام و راهنمای الهی، بیان مصداق امامت، بیان اسرار تداوم اسلام پویا و زندگی سعادتمندانه بشر در پرتو رهنمودهای ائمه هدی علیهم السلام، منشور جامع بشری است. دستاورد کاملا واقعی است.
وی ادامه داد: غدیرهم عید اکبر است زیرا حقیقت هدایت به عنوان بالاترین نعمت الهی و آرزوی فطری انسان ها و تداوم سلسله راهنمایان الهی در راه راست بر مردم نازل شد و اکمال دین. و تکمیل نعمت به عنوان بزرگترین وعده خداوند، در این روز به دستور الهی محقق شد.

92ef50f1 2e82 4acb 82aa 1ef6a7ed4bc2 خبر خاکستری

تمسک به قرآن و عترت پیامبر اکرم (ص) یعنی عمل به قرآن و اطاعت از ولایت.
این استاد تخصص و دانشگاه گفت: وقایع این روز مهم مربوط به خواست و وعده الهی است تا توفیق و سعادت واقعی و بشارت خداوند در امر دنیا و آخرت برای مؤمنان. اتفاق خاصی نمی افتد که باید باشد، لذا واقعه غدیرخم علاوه بر ترسیم مسیر و مقصد، برتری انسان را نیز معرفی کرد که این امور جز با تمسک به قرآن و عترت محقق نمی شود. اتره پیامبر اکرم (ص) یعنی پیروی از قرآن و اطاعت از ولایت.
وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام به عنوان «امام مبین» معرفی شده است، گفت: پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر، صفات خاص امیرالمومنین را برمی شمرد. در حدیث مفصلی از امام باقر علیه السلام از پدر بزرگوارش و جدش علیهم السلام نقل شده است که فرمود: «وقتی این آیه «و کل شیء فی الامام مبین» خیر است. نازل شد، ابوبکر و عمر برخاستند و گفتند: ای پیامبر! آیا این به معنای «تورات» است؟ او گفت نه. گفتند: آیا کتاب مقدس است؟ او گفت نه. گفتند: منظورت «قرآن» است؟ او گفت نه.
خجت الاسلام فادی افزود: در آن هنگام امیرالمؤمنین علی علیه السلام نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و هنگامی که چشمان رسول الله صلی الله علیه وسلم افتاد. بر او فرمود: علم به همه چیز، امام این مرد است، او امامی است که خداوند متعال علم به همه چیز را در او برشمرده است.
وی افزود: در تفسیر «علی بن ابراهیم» ابن عباس نیز از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: «من و الله الحق از باطل، ارث از باطل. رسول الله” سوگند به خدا! من امام مبین که حق را از باطل آشکار می کنم، این علم را از رسول خدا به ارث برده و آموخته ام.
این کارشناس مذهبی به تعابیر «کتاب مبین» و «مبین امام» در قرآن کریم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: دو تعبیر «کتاب مبین» و «مبین امام» در قرآن کریم حاکی از آن است که جامع و جهانی است. هدايت مستلزم برنامه ها و دستورات توحيدي است و امامي است جامع علم و آگاه به امور دنيا و نكته ديگري كه اهميت بيشتري دارد، تمسك به دو ركن است كه جهات هدايتي آنها آشكار و آشكار است. حقيقت و از طرف خداوند براي نجات بشر نازل و منصوب شده اند كه عظمت اين دو امر را بيشتر جلوه مي دهد.

3f0dce47 c2f2 4fef ac2a 5eee5ae26fc5 خبر خاکستری

امروز دنیا تشنه علم واقعی است و نیازمند هدایت الهی است
وی تصریح می کند: جهان همواره تشنه علم واقعی و نیازمند هدایت الهی بوده است و امروز این نیاز بیش از پیش احساس می شود.
حجت الاسلام فنادی گفت: دنیای امروز و راه بهتر، دنیای استکباری که اعمالشان بر اساس ظاهرسازی است و رهبرانش ملت ها را فریب داده اند، حقوق بشر و حقیقت را وسیله ای برای جاه طلبی های خود و صلح، عدالت و واقعیت قرار داده اند. بهروزی، چیزی جز شعار و فریب برای او باقی نمی ماند، بیش از هر زمان دیگری به تعالیم و برنامه های الهی و رهبری صادق و آگاه احساس نیاز می کند که بتواند نظم جدیدی را که در آن شایستگی معیار است، ایجاد کند. در واقع، جهان به یک «نظم توحیدی جدید» نیاز دارد. که در خدمت منافع شکارچیان جهانی است.

تشکیل جامعه ای وارسته به رهبری امام صالح
وی گفت: با مراجعه به کلام امیرالمومنین در کتاب شریف نهج البلاغه و سایر منابع، این حقیقت برای انسان روشن می شود که امام صالح جامعه را به سوی خیر و تقوای هدایت می کشاند و «تقوا بلند است». از حوزه فردی تا میانه جامعه.» و جامعه متقی و صالح شکل می گیرد، بنابراین اولین و مهمترین رشد و توسعه جامعه، امامت و رهبری صالح برای اعمال معیارها و معیارهای جامعه صالح است. در یک میدان عمل
این استاد گفت: نگاهی اجمالی به تاریخ پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نشان می دهد که مردم پس از سالیان متمادی به امیرالمومنین امام علی علیه السلام مراجعه می کنند. حقیقتی همیشگی و پنهان در بشریت دارد و آن نیاز به امامی عادل و صالح است که جامعه را به سوی حق و سعادت سوق دهد.

8b5ba6cf e5d6 4f60 b29a 2b02bc08e677 خبر خاکستری

انقلاب اسلامی و تبعیت از ساگالین در ابعاد جهانی
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران پس از گذشت قرن ها نیاز بشر به آموزه های توحیدی و رهبری الهی را با شعار، اهداف و آرمان ها مبنا و خاستگاه حرکت خود بیان و عمل کرد، نهضتی که گفتمانی برگرفته از برنامه دارد. توحید و رهبری الهی که تعبیر بزرگی از التزام به ثقلین است، اگرچه دشمنان و بدخواهان با موانعی سعی در کند کردن حرکت این توحید و حکومت الهی دارند، اما مردم آگاه و عادل تشخیص می دهند که راه انقلاب اسلامی و پیامی که از آن سرچشمه می گیرد، گامی است که جهان به سوی خیر و رستگاری و جهانی بدون ظلم و نابرابری است.

حجت الاسلام فنادی در پایان خاطرنشان کرد: امروز بر همه ما لازم است که درک عمیقی از واقعه غدیر با محوریت گذشته، حال و آینده جهان داشته باشیم تا حقیقت واقعه غدیر خم را به گوش مردم برسانیم. نسل های جوان را اصلاح کنیم و خود و محیط زیست و جامعه را اصلاح کنیم و دنیایی را آماده کنیم که حرکتی بر اساس نصب الهی و ابلاغ نبوی و پیروی از معصومین علیهم السلام باشد به تقلید از امیرالمومنین علی علیه السلام بر آنان باد و در این مکتب نورانی به سوی ایجاد جامعه ای پارسا و صالح حرکت کنیم و به سعادت برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید