هاله بنفش بر فراز تهران نشانه سوختن گازوئیل است

هاله بنفش بر فراز تهران نشانه سوختن گازوئیل است

مدرس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: دی اکسید گوگرد به صورت هاله ارغوانی بر فراز تهران تشکیل شده است که ناشی از شروع تولید نفت کوره در نیروگاه های اطراف شهر و سوختن گازوئیل در شهرهای صنعتی است.

غلامرضا نبی، مدرس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، درباره آلودگی هوا گفت: در سال‌های اخیر مدام درباره آلودگی هوا صحبت می‌کنیم و منشأ آن کاملاً مشخص است، اما اقداماتی مانند تعطیلی مدارس و ادارات تنها به این صورت عمل می‌کند. بهانه ای است و هیچ نتیجه ای ندارند.”

وی افزود: اگر از بالا به نقشه تهران نگاه کنیم، دی اکسید گوگرد مانند هاله ای ارغوانی به نظر می رسد که بر فراز تهران تشکیل شده است که ناشی از شروع تولید نفت کوره در نیروگاه های اطراف شهر و سوختن گازوئیل است. در شهرهای صنعتی که درست در جهت وزش بادهای تهران قرار دارند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، لزوم تدوین استراتژی و برنامه راهبردی در این حوزه را ضروری دانست و تصریح کرد: تا زمانی که این دو عامل در نیمه دوم سال وجود داشته باشد، قطعا آلودگی هوا ادامه خواهد داشت زیرا نفت کوره کف مخزن نفت است و چون گوگرد است نمی توان آن را صادر کرد.

نبی با تاکید بر اینکه یک نهاد نظارتی باید بر مصرف سوخت خودروها نظارت داشته باشد، گفت: مصرف سوخت همه خودروها بالای 112 و 113 است و سازمان استاندارد، محیط زیست و وزارت ایمنی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

در ادامه این برنامه رادیویی، داریوش گلعلی زاده، رئیس مرکز ملی تغییرات جوی و آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در اصفهان که آلوده ترین شهر شناخته شده است، هیچ گونه تولید نفت کوره نداشته ایم. در کشور در ماه‌های اخیر و در نیروگاه‌های تهران نیز نفت کوره مصرف نمی‌شود.»

وی افزود: بدون شک منبع آلودگی هوای تهران، سوخت های فسیلی است. وقتی 94 درصد تولید انرژی کشور به سوخت‌های فسیلی وابسته است، اثرات تجمعی این همه گازهای گلخانه‌ای در شرایط رکود و وارونگی هوا، مطمئناً شاخص کیفیت هوا را در شرایط ناسالم قرار می‌دهد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست منابع آلاینده را نسبت به سال های گذشته افزایش داد و گفت: سال گذشته یک میلیون و 470 هزار دستگاه خودرو با پلاک جدید به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شد و در سال 1401 تنها حدود 800 دستگاه و در شش ماه گذشته 35 هزار دستگاه از رده خارج شده است.

ایران رتبه اول شدت مصرف انرژی را دارد

گلعلی زاده با اشاره به رتبه اول کشورمان در مصرف انرژی گفت: روزانه 116 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم در حالی که اکثر خودروهای ما فاقد کاتالیزور هستند و خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده و استاندارد نیستند.

وی توسعه ناوگان عمومی با تاکید بر حمل و نقل پاک، معرفی خودروهای برقی و بازنشستگی خودروهای فرسوده را در کاهش مصرف سوخت خودروها موثر دانست و گفت: متاسفانه سیاست هایی که در قوانین مختلف وجود دارد. ، اعمال نشدند و البته ممکن است مقداری از گوگردی که در هوای کشورمان وجود دارد منشاء خارج از کشور باشد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که با دو برنامه پنج ساله و اجرای آنها مشکل آلودگی هوا را حل کرده است.