گرم شدن پسابزار سوخت های صنعتی به دلیل سردی هوا/ دلیل محدودیت سوخت صنعتی چیست؟ مصرف زیاد نیروگاه شیروان یا کم کاری سایر صنایع؟


ساعت: 14:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1898068

گزارش دومین وضعیت تامین سوخت صنایع در خراسان شمالی؛

هر ساله که هوا سردتر می شود و فشار گاز برای جلوگیری از مصرف گاز خانگی کاهش می یابد، گاز صنعتی قطع می شود و صنایع برای ادامه روند تولید مجبور به استفاده از سوخت های جایگزین می شوند و هر ساله مشکلاتی را در این حوزه ایجاد می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر اترک از بجنورد، با خنک شدن هوا و افزایش مصرف گاز در استان ها قطعا اولویت تامین سوخت گرمایشی برای مصارف خانگی است و بر اساس اعلام شرکت ملی گاز، محدودیت های گاز در حال انجام است. با توجه به صنایع استان.

واضح است که با اعمال محدودیت های گازی بر صنایع، تولید آنها به همین میزان کاهش می یابد و این امر منجر به مشکلاتی در بازار، عرضه و تقاضا می شود.

لازم به ذکر است تمامی صنایع علاوه بر سوخت اصلی که گاز شهری است، از گاز نفتی یا نفت کوره برای تهیه سوخت جایگزین به عنوان سوخت دوم استفاده می کنند که در استان خراسان شمالی از جمله صنایع اصلی استان، صنایع از جمله سیمان، آلومینا و قند شیروان با افزایش مصرف در فصول سرد سال از سوخت گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین استفاده می کنند و سایر صنایع استان نیز از نفت و گاز به عنوان سوخت ثانویه بهره می برند.

سوخت گازوئیل که به دلیل ماهیت نامرغوب و آلودگی های زیست محیطی که ایجاد می کند عملاً سوختی بی مصرف به حساب می آید، به دلیل محدودیت سوخت اصلی صنعتی، اکنون به سردمدار سوخت های جایگزین در کارخانه های سراسر کشور تبدیل شده است.


تامین سوخت گیاه در زمستان در اولویت قرار دارد

هر ساله سرمای هوا گرمای پذیرش سوخت گازوئیل را افزایش می دهد، اما نکته قابل توجه این است که سوختی مانند گازوئیل که در ایران به وفور تولید می شود و صنایع مجبور به عرضه محصولات خود و جلوگیری از تولید می شوند. جایگزینی در فصول سرد سال، مشکلاتی را برای صاحبان صنایع ایجاد می کند.

موضوع مهم در این مورد این است که سوخت دوم نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان نفت و گاز است و بیش از دو سوم برق تولیدی به خارج از استان صادر می شود، در حالی که محدودیت های گاز استان بر صنعت شمال تاثیر می گذارد. خراسان، بنابراین از ابتدای محدودیت‌های گازی، بیشتر تانکرها در مسیر تحویل سوخت دوم به نیروگاه هستند.

همچنین نکته دیگری که ممکن است در این مورد حائز اهمیت باشد این است که برخی از صنایع در زمان اعلام شده از سوی شرکت نفت در خصوص خرید، تامین و ذخیره سازی سوخت ثانویه اقدامی انجام نمی دهند و با ذخایر خالی وارد فصل زمستان می شوند. با توجه به افزایش مصرف و تمرکز بر تامین سوخت نیروگاه ها باید مدت زمان بیشتری در صف منتظر بمانند که در مواردی منجر به تعطیلی خط تولید این مجتمع ها می شود و گاهی با با افزایش قیمت سوخت، خط تولید را به تعطیلی ترجیح می دهند و برای خرید سوخت دوم اقدامی نمی کنند.


اتصال نیروگاه شیروان به خط لوله گاز، کمبود سوخت سایر صنایع استان را برطرف می کند

محمد وحیدی نماینده پنج شهرستان بجنورد، رازوجرگلان، مانه و سملکان، گرمه و جاجرم با توجه به اهمیت موضوع در گفتگو با خبرنگار عصرترک توضیح داد: در حال حاضر خراسان شمالی به خطوط انتقال سوخت در کشور و بیشتر شبکه حمل و نقل درگیر انتقال بنزین، نفت و گاز استان است و در شبکه توزیع مشکل داریم.

وی بیان کرد: بیش از دو سوم برق تولیدی نیروگاه شیروان برای خارج از استان است اما مصرف بالای سوخت این نیروگاه در فصل زمستان مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی استان ایجاد می کند.

واحدی افزود: در صورت اتصال این نیروگاه در خراسان شمالی به خط لوله انتقال سوخت، شبکه حمل و نقل برای تامین سوخت استان آزاد می شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ فردی پیگیر انتقال خط لوله سوخت به استان نبوده است، گفت: تا کنون تمام آرزوها افزایش ظرفیت حمل و نقل سوخت بوده است در حالی که این موضوع به عنوان اولویت استان و وزارت نفت در حال پیگیری است. فرآورده های نفتی در کشور موضوع را پذیرفته و در مرحله ارزیابی است تا مشخص شود خط باید چه مسیری را طی کند، چه فشاری باید داشته باشد و چند جایگاه در طول مسیر احداث شود.


مکاتبات شرکت نفت با صنایع خراسان شمالی در خصوص تامین سوخت دوم

مجتبی شکوری مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک، گفت: اقدامات مربوط به ذخیره سازی سوخت برای صنعت هر ساله طبق روال انجام می شود و امسال ذخیره سازی سوخت صنعتی نیز آغاز شده است. در حوزه نفت کوره

وی با اشاره به اینکه از بین صنایع اصلی استان، کارخانه سیمان، کارخانه قند شیروان و آلومینا جاجرم، سوخت دوم آنها نفت کوره است، گفت: طبق مکاتبات انجام شده با کشور، مقرر شد مدت زمان ذخیره سازی سیمان تا پایان سال 2018 باشد. به یک ماه افزایش یافت تا در فصول سرد سال این صنعت را تعطیل نکنند.

شکوری اضافه کرد: در حالی که مدت نگهداری نفت کوره دو هفته و گازوئیل یک هفته است، اما با توجه به شرایط خاص صنعت سیمان، مذاکراتی برای افزایش مدت ذخیره سازی به یک ماه انجام شد.

این مسئول با اشاره به اینکه مخزن دوم ذخیره سوخت و جایگزینی کارخانه سیمان بجنورد 29 میلیون لیتر سوخت است افزود: بر اساس برآورد انجام شده میزان سوخت مورد نیاز این کارخانه در ایام محدودیت گاز 15 میلیون لیتر است. و مخزن مربوط به سال گذشته است که 10 میلیون لیتر سوخت در آن بود و پنج میلیون لیتر برای امسال اختصاص یافت که تاکنون دو و نیم میلیون لیتر سوخت تخلیه شده است.


درخواست صنایع برای تامین سوخت دوم بدون تاخیر انجام می شود

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با پیش بینی و عرضه سوخت جایگزین برای صنایع، از ابتدای محدودیت گاز و مصرف دوم سوخت، مجددا سوخت مخزن در نظر گرفته می شود که ادامه خواهد داشت. این بار بدون توقف و کمبود سوخت

شکوری با بیان اینکه سوخت جایگزین سایر صنایع استان خراسان شمالی نفت و گاز است، گفت: بر این اساس مکاتبات و نامه نگاری به تمامی صنایع، مرغداری ها و صنایع کشاورزی ارسال شده است تا در روزهایی که محدودیت گاز وجود نداشته باشد. شروع شده است، آنها می توانند منابع را ذخیره کنند.


قیمت سوخت جایگزین جدید هنوز اعلام نشده است

وی ادامه داد: همچنین قابل ذکر است که در تابستان سال جاری استفاده و پذیرش دیزل ژنراتورها توسط دستگاه های اجرایی با توجه به تفاهم نامه شرکت های برق و سوخت مشکلی ایجاد نکرده و وقفه ای در برق وجود نداشته است. بخش

شکوری با بیان اینکه تاکنون قیمت تمام فرآورده های نفتی یکسان بوده و تغییری نداشته است، گفت: بر اساس مصرف استانداری که کشور اعلام کرده است، در صورت استاندارد بودن صنایع در میزان سوخت تعیین شده، سپس کشور مابه التفاوت سوخت را پرداخت می کند، در غیر این صورت صنعت باید مبلغ کامل را بپردازد.

وی همچنین با بیان اینکه حجم زیادی از سوخت وارداتی به استان برای تامین سوخت نیروگاه شیروان مصرف می شود، گفت: قطعا این تقاضاها در ایام محدودیت گاز در فصل زمستان افزایش می یابد.

این مسئول گفت: بنابراین با استان مکاتبه کرده ایم که در صورت امکان حداقل نیروگاه را به خط سوخت وصل کنید تا تانکرها آزادانه به پمپ بنزین ها و سایر صنایع بروند.

انتهای پیام/ رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید