آلاینده های متحرک و ثابت در آلودگی هوا نقش دارند/ شاهد پیر شدن ناوگان تهران


ساعت: 14:15
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918905

شهردار تهران گفت: آلاینده های سیار و ثابت در آلودگی هوا نقش دارند و البته نسبت آلاینده های متحرک بیشتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شهروندان تهرانی شهرداری را اینگونه می بینند. یکی از نهادهای متولی رفع آلودگی هوا و درباره اقدامات شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی گفت: اوج عشق آنها این است که شهروندان از ما انتظار دارند مشکل آلودگی هوا را حل کنیم. موضوع آلودگی هوا در کمیته دولت مطرح شده و رئیس جمهور نیز در مورد آلودگی هوا بحث مفصلی داشته است.

و ادامه داد: پس از سخنان رئیس جمهور درخواست کردم که کارگروهی تشکیل شود تا 23 دستگاه مسئول و مرتبط در موضوع آلودگی هوا پاسخ اصیل به معضل آلودگی هوا بدهند و بر این اساس وزیر کشور به عنوان نماینده. و سایر دستگاه ها در این جلسه حضور داشتند که ورود موثری به معضل آلودگی هوا خواهند داشت.

زاکانی با بیان اینکه آلودگی هوا ناشی از گازهای مضر و ذرات معلق است، گفت: هر کدام از این مشکلات راه حل های خاص خود را دارد که با تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید در مسیر کاهش این آسیب ها حرکت کنیم. و باید رفاه شهروندان را تضمین کنیم و بر این اساس در زمینه گازهای مضر به نتایج خوبی دست یابیم و در زمینه ذرات معلق کنترل موثری داشته باشیم.

شهردار تهران ادامه داد: آلاینده های سیار و ثابت در آلودگی هوا نقش دارند و البته سهم آلاینده های سیار بیشتر است.

وی گفت: دیروز با اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حمل و نقل که تاثیر مستقیم بر آلاینده های هوا دارد جلسه ای برگزار کردیم. باید تاکید کنم که متأسفانه در تهران شاهد ناوگان فرسوده اتوبوس، تاکسی و مترو هستیم و بر این اساس نیازمند نوسازی و بازسازی هستیم.» بیایید در برنامه ریزی درستی برای رشد خدمات و ایجاد شرایط برای گذراندن اوقات بهتر حرکت کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر دعوت از نهادهای مسئول آلودگی هوا از سوی سازمان بازرسی، گفت: تاکنون هیچ دعوتنامه ای از سوی شهرداری تهران دریافت نشده است.

تعویض موتورسیکلت های بنزینی با موتور برقی

زاکانی با اشاره به جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با موتورهای برقی گفت: همکاری با یکی از بانک ها را آغاز کرده تا با 100 هزار موتورسیکلت برقی در شهر مشهد شروع به کار کنیم و برای تهران علاوه بر موتورسیکلت برقی در حال فعالیت هستیم. حوزه وانت و تاکسی و توسعه را در قالب تفاهم نامه بسازیم و حداقل 300 هزار موتورسیکلت کار در تهران را به موتورسیکلت برقی در اولویت تبدیل کنیم و در این بخش برای رفع آلودگی هوا کمک و خدمات ارائه کنیم.

وی ادامه داد: حدود 6 ماه پیش 550 دوچرخه کاربراتوری و انژکتوری را به دوچرخه برقی با اولویت برای کارکنان پست ارتقا دادیم که در یکی از شنبه های امید و افتخار به نمایش در می آیند.

وی ادامه داد: برای تبدیل موتورسیکلت بین 30 تا 100 میلیون تومان تسهیلات در قالب توافق با یکی از بانک ها پرداخت می شود.

هفت خط فعلی مترو تهران برای سرویس دهی به 2500 واگن نیاز دارند

شهردار تهران در خصوص بحث خودروهای اجاره ای گفت: این موضوع در حال رصد است. هفت خط فعلی مترو تهران برای سرویس دهی مناسب به 2500 واگن نیاز دارد که در حال حاضر 1500 واگن وجود دارد و بیشتر آنها فرسوده و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 550 دستگاه اتوبوس و وانت در ناوگان تهران وجود دارد که در گزارش روز گذشته به شورا اعلام شد که تعدادی از آنها به دلیل فرسودگی مداوم از کار افتاده و نیازمند تعمیر هستند.

شهردار تهران گفت: در واقع بیش از یک دهه نوسازی در حمل و نقل عمومی تهران مورد توجه ویژه قرار نگرفته است و سال گذشته 175 دستگاه اتوبوس به روز رسانی شد و امسال 152 دستگاه اتوبوس از طریق وزارت کشور به ناوگان تهران اضافه شد.

تهدیدها ادامه داد: 640 اتوبوس نیز سهم تهران از وزارت کشور است و سهم شهرداری به وزارت کشور واریز شده که بخشی از آن وصول شده و امیدواریم مابقی تامین شود.

وی افزود: وانت ها نیز به صورت جزئی تحویل شده و در شرف دریافت شماره و مدارک هستند. سهم شهرداری تهران از اتوبوس ها 20 درصد است که 80 درصد مابقی آن را وزارت کشور و دولت پرداخت کرده اند، اما برخی از اتوبوس های خریداری شده مانند 175 اتوبوس در سال گذشته متعلق به شهرداری است.

دیدگاهتان را بنویسید